• Brumma

När magkänslan säger ifrån

Anonym (herregud) skrev 2016-01-06 10:44:06 följande:

Det spelar ingen roll vad nån annan anser vara okay eller inte. Det är pappans val när det hans vecka... och det är lagligt!

Visst får föräldern bestämma om "sin" vecka. Men jag har svårt att se att en domstol skulle döma vv om den ena föräldern inte tänkt ha sitt barn alls.

Att däremot lämna barnet några nätter ser jag inga problem med så länge barnet mår bra.

Min äldsta sover också borta några nätter i månaden. Inte för att vi vill bli av med honom utan för att vi ser det som positivt för barnen att ha starka relationer till andra vuxna oberoende av oss föräldrar.

Så som svar på TS.

Nej, om pappan vill lämna barnet till farföräldrarna några dagar står det honom fritt att göra det. Så länge de inte är direkt skadliga för barnet vill säga. Farföräldrarnas ålder har ju inget med det att göra så länge det inte påverkar deras förmåga att ta hsn om barnet. Min svärfar är över 70 och har våra barn dagtid flera dagar i veckan. Min femårings bästa kompis pappa är några år över 70 och har två barn i åldrarna 5 och 11 sim han har ensamt ansvar för större delen av tiden.
  • Brumma

TS. Du känner ditt barn bättre än vi men möjligheten finns faktiskt att barnet visar upp en sida för dig som inte är helt sann.

Min bonus grät o bråkade när hon skulle åka till oss under en period. Därför är mamman övertygad om att hon egentligen inte vill åka till sin pappa utan att mamma tvingar henne. Att vi förklarat att dottern gjorde precis samma sak här när det var dags att åka till mamma går inte in :/

Även min bonus ringer mamma o gråter. Hon talar om hur orättvisa vi är och hur elaka vi är. Mamman ringer då pappan och han försöker då förklara vad konflikten handlat om. Oftast att hon skall städa sitt rum, ta undan tallriken eller hjälpa till med ngt. Mamman tror att vi behandlar bonus illa pga dessa samtal. Och bonus utnyttjar det till max...

Hon talar om för oss att hon vill bo hos oss mer. När vi tar upp det med mamman så har hon sagt tvärtom till henne.

Och - min bonus har på intet sätt varit ett jobbigt barn under uppväxten (nu när hon är tonåring har vi dock en del svårigheter) utan en helt normal glad underbar liten tjej :)

Men hon har varit ledsen ibland och som sagt talat om saker som gjort att vi haft tveksamheter gällande mamman. Och sedan har hon som sagt gjort samma sak åt andra hållet.

Så jag skulle ta med i beräkningen att sonen faktiskt säger vad han TROR att du - som inte har en bra relation till pappan - vill höra. Även om du inte vill det...

Svar på tråden När magkänslan säger ifrån