• DickRex

Ska vi höja pensionsåldern?

Igår pratade de på nyheterna med Socialförsäkringsministern om framtidens pensioner, och hon menade att vi måste tänka oss att arbeta längre för att klara av att betala ut pensionerna. Jag förstår hur hon tänker men...

Om man tittar på den genomsnittliga arbetstiden så har vi sedan tidigt 70-tal sänkt vår procentuella "livsarbetstid" (i förhållande till levnadstid) ganska mycket. För det första så kommer ungdomar idag ut på arbetsmarknaden omkring fem år senare än vad man gjorde för 40 år sedan. Vi har längre semester, mer föräldraledighet och mer arbetslöshet idag, och till sist blir vi nästan 10 år äldre. Andelen arbetstid har alltså sjunkit avsevärt, och trots det har vi högre arbetslöshet idag än då. Varför? Jo av den enkla anledningen att vi har blivit effektivare i och med fler robotar och datorer, och därför tillfredsställer färre arbetade timmar marknadens efterfrågan.

Ska vi då höja pensionsåldern och låta dem som har ett arbete jobba mer, eller ska vi fortsätta med mer semester och föräldraledighet? ...och kanske kortare arbetsdagar och tidigare pensionsålder?

www.svt.se/nyheter/inrikes/hojd-pensionsalder-kan-bli-aktuellt-innan-nasta-val

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-16 14:32
    ...och om man tycker att vi ska höja pensionsåldern, hur ska vi då finansiera den ökade arbetslösheten?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi höja pensionsåldern?
  • Mentat

Tyvärr, jag kan inte rösta i den här omröstningen. Bägge svaren är irrelevanta.
    Hela TS ignorerar det faktum att vi redan idag inte har någon fast pensionsålder utan en flexibel.

Skriv om frågeställningen så kan vi diskutera utifrån en korrekt utångspunkt i stället.

• Rataxes

Privatisera pensionssystemet. Enskilda människor är bättre på att ta ansvar för sin pension än politiskt tillsatta tjänstemän och kortsiktiga politiker som sällan ser längre än till nästa val. Då kan man även påverka sin framtida pensionsålder. Ju mer du sätter undan, desto tidigare kan du gå i pension.

• DickRex
    Mentat skrev 2015-12-16 14:53:18 följande:

Tyvärr, jag kan inte rösta i den här omröstningen. Bägge svaren är irrelevanta.
    Hela TS ignorerar det faktum att vi redan idag inte har någon fast pensionsålder utan en flexibel.

Skriv om frågeställningen så kan vi diskutera utifrån en korrekt utångspunkt i stället.

Eftersom de beslutande inte har ett konkret förslag så blir det i alla fall knas. Jag bad inte om någon exakt uträkning, utan frågade om principen - ska målet vara att höja eller sänka pensionsåldern? Det kan innebära att justera dagens avgörande åldrar (61 och 67) på något vis.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Rataxes skrev 2015-12-16 15:09:54 följande:

Privatisera pensionssystemet. Enskilda människor är bättre på att ta ansvar för sin pension än politiskt tillsatta tjänstemän och kortsiktiga politiker som sällan ser längre än till nästa val. Då kan man även påverka sin framtida pensionsålder. Ju mer du sätter undan, desto tidigare kan du gå i pension.

Nu var det visserligen inte det som frågan gällde, men när du ändå tar upp det. Bättre? Menar du att alla av oss är bättre än de som nu är satta att förvalta dessa pengar? Förklara hur du tänker är du snäll.

...och en annan sak, kan du inte redan idag sätta undan pengar själv och gå i pension bär du vill?
  • CarinaL26

Frågan är fel ställd. Med en befolkning där genomsnittliga livslängden stadigt stiger är problemet hur ska försörjningen se ut efter 65? pensionen blir mycket lägre per månad om pengarna ska räcka hela livet. Ser snarare att man måste fortsätta arbeta, dock inte nödvändigtvis med samma sak som tidigare. Orealistiskt att de med fysiskt påfrestande yrken ska fortsätta sluta ut sig. Man behöver hitta omställningsmöjligheter hur dessa kan jobba med annat efter 65.

Alternativt kommer de som inte lyckats spara ihop en större summa vid pensionsdags få det väldigt knapert.

• DickRex
    CarinaL26 skrev 2015-12-16 16:19:14 följande:

Frågan är fel ställd. Med en befolkning där genomsnittliga livslängden stadigt stiger är problemet hur ska försörjningen se ut efter 65? pensionen blir mycket lägre per månad om pengarna ska räcka hela livet. Ser snarare att man måste fortsätta arbeta, dock inte nödvändigtvis med samma sak som tidigare. Orealistiskt att de med fysiskt påfrestande yrken ska fortsätta sluta ut sig. Man behöver hitta omställningsmöjligheter hur dessa kan jobba med annat efter 65.

Alternativt kommer de som inte lyckats spara ihop en större summa vid pensionsdags få det väldigt knapert.

Jag förstår precis hur du tänker ända fram till att det kommer till de där jobben. Jobb är ju inget som genom politiska beslut kan "skapas", utan det måste ju efterfrågas något. De senaste 40 åren har förhållandet mellan hur mycket vi alla (från vaggan till graven) tillsammans efterfrågar, och mycket de arbetande producerar haft en tydlig kurva. Och den är att det behövs färre arbetade timmar varje dag för att tillfredsställa marknaden.

Så jag undrar hur ser din modell ut för att lösa den förmodade arbetslösheten som kommer att skena iväg om pensionärerna inte släpper sina jobb åt de unga?
  • Mentat
    DickRex skrev 2015-12-16 16:03:52 följande:
    Eftersom de beslutande inte har ett konkret förslag så blir det i alla fall knas. Jag bad inte om någon exakt uträkning, utan frågade om principen - ska målet vara att höja eller sänka pensionsåldern? Det kan innebära att justera dagens avgörande åldrar (61 och 67) på något vis.
    Det finns fler varianter, därför är frågan fel ställd. Ja, vi kan och borde nog höja åtminstone gränsen 67 så att de som vill kan få jobba längre. Däremot ser jag inget skäl till att höja siffran 61 för den som har sparat mycket pengar till sin pension och/eller accepterar att pensionen blir lägre om man slutar jobba tidigt.

Med en flexibel pensionsålder, som vi redan har, är det till stor del upp till den enskilde att hitta en lagom kompromiss mellan eget sparande, nivå på pensionen och när man vill sluta jobba. Då blir frågan om en viss pensionsålder irrelevant.
  • DickRex
    Mentat skrev 2015-12-16 17:55:18 följande:
    Det finns fler varianter, därför är frågan fel ställd. Ja, vi kan och borde nog höja åtminstone gränsen 67 så att de som vill kan få jobba längre. Däremot ser jag inget skäl till att höja siffran 61 för den som har sparat mycket pengar till sin pension och/eller accepterar att pensionen blir lägre om man slutar jobba tidigt.

Med en flexibel pensionsålder, som vi redan har, är det till stor del upp till den enskilde att hitta en lagom kompromiss mellan eget sparande, nivå på pensionen och när man vill sluta jobba. Då blir frågan om en viss pensionsålder irrelevant.
    Jo, det finns massor av tänkbara varianter, men jag fattar inte (och du förklarar inte) varför frågan skulle vara fel ställd. ...men det spelar kanske mindre roll.

Hur tänker du kring frågan om arbetslöshet och människor med tunga jobb?
  • Rataxes
    DickRex skrev 2015-12-16 16:09:18 följande:
    Nu var det visserligen inte det som frågan gällde, men när du ändå tar upp det. Bättre? Menar du att alla av oss är bättre än de som nu är satta att förvalta dessa pengar? Förklara hur du tänker är du snäll.

...och en annan sak, kan du inte redan idag sätta undan pengar själv och gå i pension bär du vill?
    Låt människor själva välja. De som tycker att politiker (som gärna fingrar i syltburken när det passar) är bäst lämpade till att styra över ens pensionspengar ska fortfarande ha den möjligheten.

Visst kan jag göra det, (och gör det också). Alla har dock inte min ekonomiska situation men vill kanske ändå kunna spara privat istället för att låta klåfingriga politiker ändra förutsättningarna under tidens gång.

Läs gärna mer här:.

http://www.mises.se/2013/05/29/ett-privat-pensionssystem/
  • Mentat
    DickRex skrev 2015-12-16 18:19:32 följande:
    Jo, det finns massor av tänkbara varianter, men jag fattar inte (och du förklarar inte) varför frågan skulle vara fel ställd. ...men det spelar kanske mindre roll.

Hur tänker du kring frågan om arbetslöshet och människor med tunga jobb?
    Det jag tänker mig är att det är upp till var och en att finna en balans mellan eget sparande, nivå på pensionen och ålder då man börjar ta ut den.
  • Rataxes
    Mentat skrev 2015-12-16 22:12:47 följande:
    Det jag tänker mig är att det är upp till var och en att finna en balans mellan eget sparande, nivå på pensionen och ålder då man börjar ta ut den.
    själv lever du på nån annan - världsförbättrares ord om anställda.
  • themia
    DickRex skrev 2015-12-16 16:03:52 följande:
    Det blev "knas" eftersom frågan i rubriken handlade om pensionsåldern medan frågan i omröstningen handlade om att arbeta mer eller mindre.

Min åsikt är att vi måste höja pensionsåldern eftersom den genomsnittliga livslängden ökat avsevärt de senaste 50 åren. En pensionsålder på 75 år är för de flesta inte orimlig idag.

Däremot menar jag att vi ska arbeta mindre, d.v.s. kortare arbetsvecka, kanske 30 timmar mot dagens c.a. 36-37
  • Åttionian
    themia skrev 2016-01-07 11:22:42 följande:

Det blev "knas" eftersom frågan i rubriken handlade om pensionsåldern medan frågan i omröstningen handlade om att arbeta mer eller mindre.

Min åsikt är att vi måste höja pensionsåldern eftersom den genomsnittliga livslängden ökat avsevärt de senaste 50 åren. En pensionsålder på 75 år är för de flesta inte orimlig idag.

Däremot menar jag att vi ska arbeta mindre, d.v.s. kortare arbetsvecka, kanske 30 timmar mot dagens c.a. 36-37

Svar på tråden Ska vi höja pensionsåldern?