Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

Ska vi höja pensionsåldern?

Privatisera pensionssystemet. Enskilda människor är bättre på att ta ansvar för sin pension än politiskt tillsatta tjänstemän och kortsiktiga politiker som sällan ser längre än till nästa val. Då kan man även påverka sin framtida pensionsålder. Ju mer du sätter undan, desto tidigare kan du gå i pension.

• Rataxes
    DickRex skrev 2015-12-16 16:09:18 följande:
    Nu var det visserligen inte det som frågan gällde, men när du ändå tar upp det. Bättre? Menar du att alla av oss är bättre än de som nu är satta att förvalta dessa pengar? Förklara hur du tänker är du snäll.

...och en annan sak, kan du inte redan idag sätta undan pengar själv och gå i pension bär du vill?
    Låt människor själva välja. De som tycker att politiker (som gärna fingrar i syltburken när det passar) är bäst lämpade till att styra över ens pensionspengar ska fortfarande ha den möjligheten.

Visst kan jag göra det, (och gör det också). Alla har dock inte min ekonomiska situation men vill kanske ändå kunna spara privat istället för att låta klåfingriga politiker ändra förutsättningarna under tidens gång.

Läs gärna mer här:.

http://www.mises.se/2013/05/29/ett-privat-pensionssystem/
  • Rataxes
    Mentat skrev 2015-12-16 22:12:47 följande:
    Det jag tänker mig är att det är upp till var och en att finna en balans mellan eget sparande, nivå på pensionen och ålder då man börjar ta ut den.
    själv lever du på nån annan - världsförbättrares ord om anställda.
Svar på tråden Ska vi höja pensionsåldern?