• Angelika07

    Hur vet man att hemmet är hemsökt?

    Har känt av olika vibbar här hemma.

    T ex 

    * En gång ramlade min cykellampa från översta hyllan till nedre och började blinka mot en tavla där det var olika texter på städer. Detta hände på kvällen, så gissa om jag blev skrajj.

    * Har haft 2 drömmar där jag vaknar på riktigt men kan inte röra på mig, jag sjunger och pratar för försöka vakna men det går inte.

    * Nu nygligen känns det negativt här hemma. Allt går dåligt, händelse efter händelse. Jag har blivit så djupt deprimerad att jag är på gränsen att åka till psyk, varför? Vet ej. Har alltid varit stark men det har hänt så mycket dåligt på sistone att jag gett upp.

    * Igår städade jag lite och såg ett gammalt mynt jag fick av min morfar ligga på skrivbordet men tänkte inte mer på det. Idag när jag skulle handla så låg den bland mina mynt. Tänkte först ''jäklar va stor femma...eller är det en femma?'' sen såg jag vad för mynt det var. Det var verkligen galet för jag såg det dagen innan.

    * Min morfar lever inte längre (snart 2 år), men vi har inte haft så bra relation utan mer neutral. (han har varit elak mot min mormor så jag har haft svårt för det).

    * En familjetavla med mig och min sambos familj ramlade. Den var på min sida av sängen, dock inte under mig. Men den ramlade mitt i natten och lät verkligen som ''BANG''.

    jag känner mig andlig. Känner mig ibland iakttagen. 

    Ni som är andliga, kan ni se/känna något här? Vad kan man göra? Jag är 25 år, och har ingen kunskap inom detta. 


    Tacksam över svar!

  • Svar på tråden Hur vet man att hemmet är hemsökt?
  • Farfallos

    Oj oj oj.... Jag lovar dig att du kommer inte att må bättre av att harva omkring i spök-träsket. Saker händer ibland av en slump, eller för att man glömt eller inte inser att man gjort eller påverkat skeendet själv. Allt det du upplever som jobbigt finns inom dig, och det ska du vara glad för eftersom det går att jobba med.

  • Flisan79

    Det är otroligt svårt att säga. Allt du beskriver kan ha naturliga orsaker.

    Jag tar aldrig "saker som ramlar" osv som andligt. Jag vill ha konkretare bevis. Det skall mycket till för att jag ska tänka att det inte kan ha varit naturligt.

    Ändå har jag upplevt saker. I vår förra lägenhet var en "ande" av en gammal dam. Kanske ev någon mer. Damen såg min man många nätter och jag var med om några saker som inte går att förklara.

    I denna lägenhet fanns i början en liten flicka. Runt 7 år måste hon ha varit då jag misstog henne för min äldsta dotter som då var i samma ålder. Gick tex förbi sovrummet och såg henne sitta på sängkanten. Tänkte att det var dottern men kom på efter några steg att hon inte var hemma. Backade tillbaka och då var det tomt.
    Min man som är mer "öppen" (även om han är mer skeptiker och helst inte pratar om saken), berättade att han även hört barnskratt och även han upplevde det som en flicka i den åldern. (Detta sagt utan att jag berättat vad jag upplevt så vi båda på var sitt håll har alltså upplevt samma sak)
    Hur som helst så försvann hon helt iom att vi pratade om det. Kanske räckte det för henne att hon blivit bekräftad??

  • Personlig Utveckling Nu
    Angelika07 skrev 2015-12-15 11:36:58 följande:

    * Nu nygligen känns det negativt här hemma. Allt går dåligt, händelse efter händelse. Jag har blivit så djupt deprimerad att jag är på gränsen att åka till psyk, varför? Vet ej. Har alltid varit stark men det har hänt så mycket dåligt på sistone att jag gett upp.


    Om det "känns" negativt så blir det negativt - även i hemmet. 

    Jag tror också att du har mycket att vinna på att släppa dessa tankar, de låter väldigt energikrävande..

    Styrkekramar Hjärta
    PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
  • nnnnnnnn

    Har känt av olika vibbar här hemma.

    T ex 

    * En gång ramlade min cykellampa från översta hyllan till nedre och började blinka mot en tavla där det var olika texter på städer. Detta hände på kvällen, så gissa om jag blev skraj.

    Det är sådant som händer. Man lägger saker lite snett och de rör sig tex när man stänger dörren. Lite varje dag, blir en lång sträcka om det får gå lite tid.

    * Har haft 2 drömmar där jag vaknar på riktigt men kan inte röra på mig, jag sjunger och pratar för försöka vakna men det går inte.

    Låter som sömnförlamning (sömnparalys). Googla det! Det är obehagligt, men ganska vanligt. Jag har det ofta, det kommer och går i vågor så ibland händer det flera gånger på en vecka och sen kan det vara borta i flera veckor/månader. Ökar vid stress hos mej.

    * Nu nyligen känns det negativt här hemma. Allt går dåligt, händelse efter händelse. Jag har blivit så djupt deprimerad att jag är på gränsen att åka till psyk, varför? Vet ej. Har alltid varit stark men det har hänt så mycket dåligt på sistone att jag gett upp.


     


    Om du är deprimerad, så är det inte konstigt att leta efter övernaturliga svar till naturliga händelser. Kanske är bäst att ta kontakt med VC eller kurator?


    * Igår städade jag lite och såg ett gammalt mynt jag fick av min morfar ligga på skrivbordet men tänkte inte mer på det. Idag när jag skulle handla så låg den bland mina mynt. Tänkte först ''jäklar va stor femma...eller är det en femma?'' sen såg jag vad för mynt det var. Det var verkligen galet för jag såg det dagen innan.


    Det är lätt att ta den utan att tänka på det, sen hamnar den i plånboken eller fickan. Känns mystiskt, men man gör så mycket på rutin att det är normalt.

    * Min morfar lever inte längre (snart 2 år), men vi har inte haft så bra relation utan mer neutral. (han har varit elak mot min mormor så jag har haft svårt för det).

    OK.

    * En familjetavla med mig och min sambos familj ramlade. Den var på min sida av sängen, dock inte under mig. Men den ramlade mitt i natten och lät verkligen som ''BANG''.

    Passar in på samma som första: Det är sådant som händer. Man lägger/ställer saker lite snett och de rör sig tex när man stänger dörren. Lite varje dag, blir en lång sträcka om det får gå lite tid.

    jag känner mig andlig. Känner mig ibland iakttagen. 


     


    Det kan man säkert göra om man vill göra det, men om du inte vill - så kan du hitta förklaringar som är mer vetenskapliga än andlighet.

    Ni som är andliga, kan ni se/känna något här? Vad kan man göra? Jag är 25 år, och har ingen kunskap inom detta. 


    Tacksam över svar!


  • SaraAnderssonnn

    I mina föräldrars hus där jag är uppväxt har jag upplevt rätt många underliga saker.
    Det är allt ifrån att radion, flera har satt igång sig självt samtidigt, det var inga speciellt nya apparater och man måste komma åt en knapp för att sätta på dom. 

    När jag stog och städade en dag sattes radion i mitt rum på, trodde bara jag hade glömt att jag hade den på så jag fortsatte med mitt städande. Någon minut senare så blev ljudet starkare så jag gick in i mitt rum men det var fortfarande på samma volym som tidigare, sedan när jag öppnar min systers rum som var stängt så står hennes radio på och spelar, och jag förstår inte än idag hur det går ihop sig. 

    Ett annat tillfälle var när jag hade lagt mig och skulle sova. Jag hade en väska breved sängen med olika saker i, smink osv eftersom att ja hade sovit över hos en vän dagen innan. Och helt plötsligt så börjar det låta ifrån väskan, det krafsade och rörde om i väskan. Och då var jag ändå 18 år men det skrämde skiten ur mig. 
    Min dörr var stängt, jag hade inga djur i rummet och inga fönster öppna, det slutade med att jag sov i soffan.

    Jag har också känt en vindpust smeka mitt hår, min kind. Vilket får en verkligen att rysa till och gräva ner sig under täcket. 

    Det fanns också tillfällen då jag somna på soffan på nedervåningen och vaknar av en smäll kan man säga, och jag känner mig alltid iakttagen just ifrån samma hörn i rummet varje gång.

    Jag är ganska öppen och troende på dessa saker, jag tycker det är riktigt intressant men väl när det händer något så är det inte lika kul länge Cool 

  • MylingJakt

    Man kan utföra en mindre paranormal utredning med diverse moderna mät-instrument. Finns inga klara bevis, men folk tror att anomalier i EMF, temperaturer osv kan vara tecken på paranormal aktivitet.

    Jag och några vänner gör sådana utredningar ibland på skoj, och det händer att vi hittar mätvärden man inte direkt kan förklara. 

Svar på tråden Hur vet man att hemmet är hemsökt?