• Helena 383

Ni som kan detta med AMH-värde

Hej
    är 38 år och har försökt få barn i över 1 ½ år. Har två större barn sedan tidigare. När jag var till gyn senast såg allt bra ut, det togs även ett AMH-värde som var normalt. 
    Nu till min fråga: Skulle jag ev kunna vara hjälpt av att ta Pergotime?
    Kan min ägglossning behöva hjälp på traven även fast AMH-värdet var normalt?

• Svar på tråden Ni som kan detta med AMH-värde
  • Let it Rain
    Mariana79 skrev 2015-11-18 12:55:35 följande:
    Ja det har jag, eller haft.. jag har typiska pco äggledare, har alltid haft oregelbunden äl. Vissa månader helt utan äl. Men efter vi på naturlig väg blev gravida och vår son kom till världen så har min pco blivit bättre, jag ägglossar nu i varje cykel fast på olika dagar i varje cykel. Enligt min läkare kan pco bli bättre med åren samt efter man fått barn.
    Ja, det är vad jag också har hört. Ni har lättare för att bli gravida efter 35 också, vad jag har förstått. På så vis finns det ju såklart fördelar också. :)
  • Bullen2015
    Helena 383 skrev 2015-11-18 08:44:29 följande:

Hej!

Tack för era svar! Jag har samma man. Det som jag märkt är att när jag testar med ägglossningsstickor så får jag bara positivt utslag i 7-8 timmar. Förut hade jag utslag mellan 1-2 dagar på dessa. Kan det vara att man har för kort LH-stegring?

Vad hade du i TSH? Är nyfiken, sorry :)

Trodde man bara skulle ha utslag en dag... Jag tog på morgonen då hade jag ägglosning enligt test... På kvällen hade jag inte...

Har ni båda gjort utredning? Fast det är samma man, kan ju "fiskarna" börjat simma "lugnare"...
  • Helena 383

Är det någon som haft nromalt AMH-värde här som blivit gravid av att ta Pergotime?

• Zazou

Jag har högt värde (11) och äter Pergotime. Hon förklarade det som att jag har "för många" ägg som vill iväg och att det blir för trångt för att någon ska få chansen att "vinna". Pergon ska ge mig den där extra boosten för att få en av dem att växa mer.

• Helena 383

Hej!
    Tack för alla svar, ska ringa till gyn i morgon och fråga. Men bara för att jag har normalt AMH-värde så behöver inte min ägglossning vara normal, har jag fattat det rätt då? Just nu så sjuuukt trött på att hoppas och hoppas och hoppas på att bli gravid :(

• Gina43
    Helena 383 skrev 2015-11-24 15:55:11 följande:

Hej!

Tack för alla svar, ska ringa till gyn i morgon och fråga. Men bara för att jag har normalt AMH-värde så behöver inte min ägglossning vara normal, har jag fattat det rätt då? Just nu så sjuuukt trött på att hoppas och hoppas och hoppas på att bli gravid :(

Precis. Ditt AMH är endast en indikation på hur stor din äggreserv är. Finns det ägganlag finns det hopp
  • Let it Rain
    Helena 383 skrev 2015-11-24 15:55:11 följande:

Hej!

Ditt höga AMH-värde kan till och med ses som en indikation på att ägglossningen inte funkar som den ska. Tycker som sagt att det bör kollas upp. Du kan få igång ÄL igen med hjälp av pergotime eller liknande ägglossningsstimulerande medel isf.

Här är olika värden av AMH.

Optimal fertilitet: 4,0 - 6,8
    Fullgod fertilitet: 2,2 - 4,0
    Låg fertilitet: 0,3 - 2,2
    Väldigt låg/obefruktbar: 0,0 - 0,3
    Hög nivå: > 6,8

Ligger man på den höga nivån så innebär det oftast PCO.

Om du hade 11 i AMH-värde så är det knappast att räkna som "normalt". I synnerhet inte för en 38-åring. Jag är själv 36 och hade 1,4 i AMH, vilket läkaren sa var inom det normala men lite i underkant för min ålder.
  • Bengalen

Jag vill bara göra er uppmärksamma på att AMH mäts i två olika skalor: ng/ml och pmol/l. Det är viktigt att ta reda på vilket när ni får ert värde för det skiljer sig väldigt mycket åt. 

1 pmol/l = 7,14 ng/ml 

• Helena 383

Hej!
    Det var inte jag som hade 11 i AMH. Jag vet inte mitt värde bara att det var normalt. 

• Gina43
    Let it Rain skrev 2015-11-24 19:24:13 följande:

Ditt höga AMH-värde kan till och med ses som en indikation på att ägglossningen inte funkar som den ska. Tycker som sagt att det bör kollas upp. Du kan få igång ÄL igen med hjälp av pergotime eller liknande ägglossningsstimulerande medel isf.

Om du hade 11 i AMH-värde så är det knappast att räkna som "normalt". I synnerhet inte för en 38-åring. Jag är själv 36 och hade 1,4 i AMH, vilket läkaren sa var inom det normala men lite i underkant för min ålder.

Jag hade ca 7 i AMH när jag var 35. Jag har inte PCO och har fullt normal ägglossning (vi har manlig faktor). Vid den åldern räknade man med ett AMH på ca 2. Jag har bara en god äggreserv.

Jag skulle vara försiktig med att säga att "ligger man på den höga nivån så innebär det oftast PCO" eller säga att det inte är "normalt". Det stämmer att de som har PCO brukar ha högt AMH, men det måste inte vara det omvända.

AMH har inte mycket att göra med ägglossning, inte mer än att det troligen finns en äggreserv och därmed möjlighet att ha ägglossning - på naturlig eller stimulerad väg. Om TS hade haft PCO så hade man sett det på UL (ägganlagen sitter som klasar). Upprepar det jag nämnde ovan att anledningen till att TS inte blir gravid kan bero på andra faktorer också, exvis försämrad äggkvalitet, dåliga simmare, blockerad äggledare osv.
  • Helena 383

Nu har jag pratat med sköterska på gyn och hon skulle prata med gynekologen så skulle jag höra något i morgon om ev Pergotime. 
    Någon som ätit dessa tabletter och som vet hur man mår av Pergotime?

• Zazou

Jag äter Pergotime just nu och jag märker ingen skillnad överhuvudtaget!

• Zazou
    Let it Rain skrev 2015-11-24 19:24:13 följande:

Det var jag som hade 11. Jag är 25 år gammal år.
  • Gina43
    Helena 383 skrev 2015-11-25 10:06:23 följande:

Nu har jag pratat med sköterska på gyn och hon skulle prata med gynekologen så skulle jag höra något i morgon om ev Pergotime. 

Någon som ätit dessa tabletter och som vet hur man mår av Pergotime?

Jag skrev ovan om hur jag upplevde det med Pergotime (se mitt första inlägg i tråden). Har en väninna som blev ilsk och ettrig av medicinen. En annan hade nästan inga biverkningar. Så..det är nog olika för många. Känner en som blev gravid efter en Pergotimekur.

Det som jag tyckte var läskigast var "spöksymptomen" på graviditet. Jag hade molvärk i magen, ömmande bröst m m, men det var ju ingen graviditet på gång..
  • Gina43

Jag tycker absolut att ni kan prova! Preparatet fungerar uppenbarligen för många

Svar på tråden Ni som kan detta med AMH-värde