• Gina43

Ni som kan detta med AMH-värde

AMH indikerar att det finns en äggreserv kvar, vilket är bra. Men anledningen till att du inte blir gravid kanske får utredas lite innan ni går vidare med Pergotime? Har du ägglossning? Är den regelbunden? Har inga stopp i äggledare? Har du en ny man (kanske är det något med hans spermier)?

Det är klart att ni kan prova med Pergotime i alla fall. Jag blev intalad av läkare att prova det för att "boosta våra chanser" trots att jag hade regelbunden och fin ägglossning. Jag mådde skitdåligt av Pergotime och fick alla möjliga besvärande biverkningar. Sedan visade det sig vid efterföljande fertilitetsutredning att min man hade få spermier.. Så behandlingarna var onödigt lidande som förstörde min sommar och vårt sexliv. Nu måste det ju inte vara så för er del - varje persons situation är unik. Kanske mår du inte så dåligt av Pergotime som jag gjorde heller!

Lycka till!

• Gina43
    Helena 383 skrev 2015-11-24 15:55:11 följande:

Hej!

Tack för alla svar, ska ringa till gyn i morgon och fråga. Men bara för att jag har normalt AMH-värde så behöver inte min ägglossning vara normal, har jag fattat det rätt då? Just nu så sjuuukt trött på att hoppas och hoppas och hoppas på att bli gravid :(

Precis. Ditt AMH är endast en indikation på hur stor din äggreserv är. Finns det ägganlag finns det hopp
  • Gina43
    Let it Rain skrev 2015-11-24 19:24:13 följande:

Ditt höga AMH-värde kan till och med ses som en indikation på att ägglossningen inte funkar som den ska. Tycker som sagt att det bör kollas upp. Du kan få igång ÄL igen med hjälp av pergotime eller liknande ägglossningsstimulerande medel isf.

Här är olika värden av AMH.

Optimal fertilitet: 4,0 - 6,8

Fullgod fertilitet: 2,2 - 4,0

Låg fertilitet: 0,3 - 2,2

Väldigt låg/obefruktbar: 0,0 - 0,3

Hög nivå: > 6,8

Ligger man på den höga nivån så innebär det oftast PCO.

Om du hade 11 i AMH-värde så är det knappast att räkna som "normalt". I synnerhet inte för en 38-åring. Jag är själv 36 och hade 1,4 i AMH, vilket läkaren sa var inom det normala men lite i underkant för min ålder.

Jag hade ca 7 i AMH när jag var 35. Jag har inte PCO och har fullt normal ägglossning (vi har manlig faktor). Vid den åldern räknade man med ett AMH på ca 2. Jag har bara en god äggreserv.

Jag skulle vara försiktig med att säga att "ligger man på den höga nivån så innebär det oftast PCO" eller säga att det inte är "normalt". Det stämmer att de som har PCO brukar ha högt AMH, men det måste inte vara det omvända.

AMH har inte mycket att göra med ägglossning, inte mer än att det troligen finns en äggreserv och därmed möjlighet att ha ägglossning - på naturlig eller stimulerad väg. Om TS hade haft PCO så hade man sett det på UL (ägganlagen sitter som klasar). Upprepar det jag nämnde ovan att anledningen till att TS inte blir gravid kan bero på andra faktorer också, exvis försämrad äggkvalitet, dåliga simmare, blockerad äggledare osv.
  • Gina43
    Helena 383 skrev 2015-11-25 10:06:23 följande:

Nu har jag pratat med sköterska på gyn och hon skulle prata med gynekologen så skulle jag höra något i morgon om ev Pergotime. 

Någon som ätit dessa tabletter och som vet hur man mår av Pergotime?

Jag skrev ovan om hur jag upplevde det med Pergotime (se mitt första inlägg i tråden). Har en väninna som blev ilsk och ettrig av medicinen. En annan hade nästan inga biverkningar. Så..det är nog olika för många. Känner en som blev gravid efter en Pergotimekur.

Det som jag tyckte var läskigast var "spöksymptomen" på graviditet. Jag hade molvärk i magen, ömmande bröst m m, men det var ju ingen graviditet på gång..
  • Gina43

Jag tycker absolut att ni kan prova! Preparatet fungerar uppenbarligen för många

Svar på tråden Ni som kan detta med AMH-värde