• laurela

Spolning av äggledare, försenad mens men NEG graviditetstest

Hej,

Måste skriva av mig lite.

Har två underbara barn på nästan 6 och 3,5 år men har sedan årsskiftet önskat oss ett tredje barn. Har försökt aktivt sedan februari men det har inte gett resultat.

Jag lider av endometrios och allt är rätt smärtsamt om ni förstår den diagnosen.

Spolningen var otrolig smärtsam, svimmade nästan av smärta och blödde en del. Man kunde se att höger äggledare var bra men att man osäker på vänster. Man kunde inte se om vätska kom ut genom vänster äggledare iaf. Känns så jobbigt att inte veta konkret eftersom jag hoppats så mycket.

Nu är mensen försenad med 4 dagar och graviditetstestet visar negativt. Mår verkligen skit.

Jag är glad att jag har två friska barn redan men kan inte sluta tänka på en till bebbe ????

Finns det nån som har gjort spolning av äggledare, blev mensen försenad?

Kram L

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-16 13:47
    Mes spolning av äggledare menar jag att kontrastvätska sprutas in i livmodern för att med ultraljud undersöka om det är fri passage genom äggledare.

• Svar på tråden Spolning av äggledare, försenad mens men NEG graviditetstest
  • SecretlyMe
    miamarina84 skrev 2015-11-16 20:30:42 följande:

Det sägs att det bara ska ta en timma samt att jag kan ta bilen till jobbet efteråt. Hpller ni med som gjort detta?

Nej, tar typ 10 min :)
  • SecretlyMe
    laurela skrev 2015-11-16 20:33:47 följande:

Skulle ha fått mens den 11. 30 dagars cykel, gjorde spolning fyra dagar efter mens.

Börjar dock kännas som att det kan vara mens på gång ???? Uppdaterar om det blir så.

Du svarar inte på min fråga :p Fyra dagar efter mens säger mig ingenting - är din mens 7 dagar och du spolas fyra dagar efter mensen är du på dag 11 tex. Annars är det jag som missuppfattar dig :)

Jag fick nämligen informationen inför min spolning att den göras senast dag 10 i menscykeln för att inte spola ut eventuellt ägg.
  • HJohannesson
    miamarina84 skrev 2015-11-16 20:30:42 följande:

Det sägs att det bara ska ta en timma samt att jag kan ta bilen till jobbet efteråt. Hpller ni med som gjort detta?

Jag körde hem. Men nu i efterhand skulle jag aldrig göra det!

Men det är så olika! Vissa känner absolut ingenting! Jag har troligen också endometrios och så gör ALLT ont.

De flesta tycker alltså inte att spolningen är något som gör ont! Så oroa dig inte för mycket :)
  • laurela

Fick mens och mår skit. Citodon är min bästa vän de här dagarna.

Hur länge har ni försökt bli gravida?

Trevlig dag på er tjejer

• Cyanea

Tråkigt att det inte blev en graviditet, men skönt att mensen ändå kom tillslut utan att dröja i flera månader. Det är bara att bryta ihop och ta sig samman igen på något vis. 

För mig tog det nästan precis 3 år att bli gravid med första barnet. Hon är ännu inte född, jag är i v. 30 nu. Hon kom till med IVF/ICSI. 

Jag vet att det är många månader sedan februari och att det känns hopplöst, men det är det faktiskt inte. Ni har inte försökt ett år än, och nu vet du att åtminstone en äggstock är prima. Är det så att bara den ena funkar kan det säkert ta "dubbelt så lång tid" som för andra som har två fina, i och med att du eventuellt bara kan lyckas varannan månad. Så misströsta inte, utan ge det tid. 

• SecretlyMe
    laurela skrev 2015-11-17 10:53:43 följande:

Fick mens och mår skit. Citodon är min bästa vän de här dagarna.

Hur länge har ni försökt bli gravida?

Trevlig dag på er tjejer

Beklagar :( Fy fan vad träligt!

Vi har försökt i 19månader nu och jag väntar på bim. Gjorde spolning dag 10 i menscykeln, är idag på dag 23. Är på äl+10 och bim nu på söndag.
  • Cyanea
    SecretlyMe skrev 2015-11-17 11:01:08 följande:
    Beklagar :( Fy fan vad träligt!

Vi har försökt i 19månader nu och jag väntar på bim. Gjorde spolning dag 10 i menscykeln, är idag på dag 23. Är på äl+10 och bim nu på söndag.
    Spännande!!! Såg allt bra ut? Håller tummarna för plus snart då :)
  • SecretlyMe
    Cyanea skrev 2015-11-17 11:07:15 följande:

Spännande!!! Såg allt bra ut? Håller tummarna för plus snart då :)

Allt såg jättebra ut :) Hade en sköterska och vår läkare som utförde det, och de båda skrattade till lite när de spolade in vätskan vid höger äggstock, där var det jääättefin passage och man verkligen såg på skärmen hur det sprutade fritt därinne, haha! Vänster var oxå jättefin, med fri passage, men inte lika "sprutglad" som höger ;) Kändes som kraftig mensvärk, vilket jag kan få ibland i början på mensen så tyckte inte det var så farligt som man läst om :) Många skriver skräckhistorier om att de svimmar och kräks, men jag tror det beror på hur tålig man är mot fysisk smärta :)
  • Cyanea
    SecretlyMe skrev 2015-11-17 11:14:10 följande:
    Allt såg jättebra ut :) Hade en sköterska och vår läkare som utförde det, och de båda skrattade till lite när de spolade in vätskan vid höger äggstock, där var det jääättefin passage och man verkligen såg på skärmen hur det sprutade fritt därinne, haha! Vänster var oxå jättefin, med fri passage, men inte lika "sprutglad" som höger ;) Kändes som kraftig mensvärk, vilket jag kan få ibland i början på mensen så tyckte inte det var så farligt som man läst om :) Många skriver skräckhistorier om att de svimmar och kräks, men jag tror det beror på hur tålig man är mot fysisk smärta :)
    Underbart att höra :D Hehe, kul att det "sprutade", förstår att de skrattade ;) 

Jomen precis så kändes det för mig också. Inte direkt jätteont, bara obehagligt, men det är det ju mycket i världen som är. Jag tryckte i mig lite alvedon för säkerhets skull och så var det bra med det :) Smärtupplevelse brukar ha mycket att göra med rädsla, är man väldigt rädd och låter rädslan rusa iväg med en kan även begränsad smärta kännas fruktansvärd. Och, förstås, som du skriver - en del har en lägre tröskel för smärta. Jag hade en supergullig BM som stod och strök mitt hår hela spolningen då maken hastigt och lustigt fått dra sig ur (akutbesök hos veterinären), det hjälpte jättemycket :)
  • SecretlyMe
    Cyanea skrev 2015-11-17 11:19:28 följande:

Underbart att höra :D Hehe, kul att det "sprutade", förstår att de skrattade ;) 

Jomen precis så kändes det för mig också. Inte direkt jätteont, bara obehagligt, men det är det ju mycket i världen som är. Jag tryckte i mig lite alvedon för säkerhets skull och så var det bra med det :) Smärtupplevelse brukar ha mycket att göra med rädsla, är man väldigt rädd och låter rädslan rusa iväg med en kan även begränsad smärta kännas fruktansvärd. Och, förstås, som du skriver - en del har en lägre tröskel för smärta. Jag hade en supergullig BM som stod och strök mitt hår hela spolningen då maken hastigt och lustigt fått dra sig ur (akutbesök hos veterinären), det hjälpte jättemycket :)

Jag tog på alvedon innan, även efter när jag kom hem så smärtan gick över rätt omgående :)

Jag hade sambon med mig som fick hålla mig i handen, han strök med tummen över den och det gjorde mig lugn. Samt att vår läkare påminde hela tiden att detta var enbart för min skull och att jag skulle säga till direkt om jag ville att hon skulle sluta :)
  • SecretlyMe

Men vafan, j*vla telefon som gör som den vill idag!! Jag tog oxå alvedon innan* ska det stå

• Cyanea
    SecretlyMe skrev 2015-11-17 11:31:07 följande:
    Jag tog på alvedon innan, även efter när jag kom hem så smärtan gick över rätt omgående :)

Jag hade sambon med mig som fick hålla mig i handen, han strök med tummen över den och det gjorde mig lugn. Samt att vår läkare påminde hela tiden att detta var enbart för min skull och att jag skulle säga till direkt om jag ville att hon skulle sluta :)
    Det är nog en bra idé. Man ska inte ha ont om man inte behöver. Och bra läkare som påminde. Känslan av kontroll gör enormt mycket. 
    SecretlyMe skrev 2015-11-17 11:32:32 följande:

Men vafan, j*vla telefon som gör som den vill idag!! Jag tog oxå alvedon innan* ska det stå

Jag är ledsen, men det här är jättekul XD 

"Jag tog på Alvedon" - snacka om effektiva tabletter man bara behöver röra vid för att få lindring :P 
  • SecretlyMe
    Cyanea skrev 2015-11-17 11:54:59 följande:

Det är nog en bra idé. Man ska inte ha ont om man inte behöver. Och bra läkare som påminde. Känslan av kontroll gör enormt mycket. Jag är ledsen, men det här är jättekul XD 

"Jag tog på Alvedon" - snacka om effektiva tabletter man bara behöver röra vid för att få lindring :P 

Min mobil har krånglat hela dagen och skrivit lite som den vill, sjukt less :p
  • Cyanea
    SecretlyMe skrev 2015-11-17 12:53:56 följande:
    Min mobil har krånglat hela dagen och skrivit lite som den vill, sjukt less :p
    Förstår att du blir trött på det, men resten av oss får ett gott skratt ;)
Svar på tråden Spolning av äggledare, försenad mens men NEG graviditetstest