• Amanda84

Fettrik mat till underviktigt barn

Jag behöver tips på mat och mellanmål som kan passa ett kräset och underviktigt barn på snart 1,5 år. Han har alltid legat 2 kurvor under på vikten jämfört med längden och varit väldigt smal. BVC har inte varit oroliga eftersom hans pappa är väldigt underviktig oavsett vad han äter (han har aldrig vägt mer än 50 kg till sina 172 cm). Men sedan vår son lärde sig att gå för ett par månader sedan så har han rasat i vikt, eftersom han rör sig så mycket. Inga byxor passar, trots resår och snörning så sitter de inte uppe. Revbenen sticker ut mer än vanligt och nu har till och med hans pappa börjat bli riktigt orolig över att sonens revben sticker ut så mycket.

Till saken hör att sonen dels är äggallergiker och dels väldigt kräsen. Varje gång han blir förkyld (typ var tredje vecka) så äter han nästan ingenting under den veckan och när han väl börjar äta igen så är det i stort sett bara lite, lite grann av äpplen, havregrynsgröt, korv, makaroner, ärtor, tomat, bönor, ris och lite köttfärssås som slinker ner. Nu vill han inte ens ha välling (som han förr levde på när han var förkyld) så när han var förkyld nu för en vecka sedan så åt han nästan inte ens någon välling och vill inte äta det nu heller. (Jag vet att välling inte innehåller särskilt mycket näring men det har räddat oss många gånger när han inte har velat äta något alls på flera dagar.) Korv börjar han också tröttna på så trots att han älskade det förr så får vi inte i honom det längre, mer än ett par tuggor.

Det enda som han äter med god aptit är ketchup och inlagda rödbetor men det är ju knappast något man kan leva på (bortsett från att vi ibland lyckas lura i honom några skedar mat genom att dränka maten i ketchup, tills han kommer på att det är annat på skeden, då suger han bort ketchupen och spottar ut resten)

Vi erbjuder verkligen allt i matväg och tjatar inte heller kring maten. Hans pappa har alltid haft svårt för sås och "kletiga" rätter, men äter det numer för att sonen ska äta men det hjälper inte att vi äter det båda två, sonen fixar helt enkelt inte stuvningar, gratänger, såser (bortsett från ketchup).

Vi står helt rådvilla nu. BVC verkar inte heller kunna hjälpa oss, och säger att barn äter när de blir hungriga. Det gäller inte vår son. Han kan lätt gå en hel dag utan att äta bara för att maten inte passar honom.

Till saken hör att han inte går på dagis än. Vi behöver alltså tips på riktigt fettrik mat till frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat. Jag tror att han får i sig ganska bra de näringsämnen han behöver eftersom det nästan är som att han delar upp maten: t.ex. en del dagar vill han nästan bara äta tomat, andra dagar bara pasta, och sedan bara korv. Det verkar som att det mest är fettet som uteblir ur det han får i sig.

• Svar på tråden Fettrik mat till underviktigt barn
  • Duckan

När han äter pasta, tillsätt fett i form av smör eller olja.
    Ge välling de dagar han är mottaglig för det. Bättre än ketchup i alla fall.
    Tycker han om avocado är det bra fett.

• cosinus

Funkar yoghurt så typ turkisk/grekisk yoghurt med bär.

Olja i vällingen (inte oliv för då smakar det konstigt, vi körde raps)

stoppa smör/olja i alla maträtter där det kan tänkas gömmas o s v.

Min 7-åring var som smalast på kurvorna när han var 1.5 år, då låg han på vad som borde ha varit -4 om det funnits en sådan kurva. Han har alltid legat på -2 på längden. I den åldern blev han också rätt ofta sjuk och slutade äta och hade svårt att hålla vikten. Nu när han är större är han för all del likadan men sjuk otroligt mycket mer sällan.

Han har också alltid ätit bättre på skola/dagis än hemma. Nu senaste året har han blivit betydligt bättre på att äta och jag undrar lite om det hänger ihop med storebrors allergier. Storebror är allergisk mot i princip alla baljväxter (inkl soja) så det äter vi aldrig hemma mer och jag tycker nog att även lillebror mått bra av den förändringen. Så uteslut inte att det kan ligga mer än ägg bakom. Nu tror jag att vi börjar närma oss svaret på allt storebror inte tål och då är han 9.5 så det är ingen lätt sak om man ska börja leta allergier. Storebror som inte var liten som bebis/småbarn var däremot helt galet mager innan vi fick till kosten men åt upp sig på bara ett halvår till nästan normala nivåer när det gick till sig.

• Sommar15

Gillar han bröd/mackor? När jag var barn och blev beordrad att gå upp i vikt fick jag äta massa extramackor, pålägg spelade mindre roll bara det var bröd (kolhydrater) och smör (fett) på! Kanske kan vara nåt för honom att plocka med själv mellan måltiderna, kanske nåt slinker ner?

• cosinus

Just ja, en sak till. Ha inte framme typ tomat, gurka, paprika och andra grönsaker utan större energiunderhåll under middagen. Gillar han det så ta fram det efter maten. Min funkade så att han bara åt en tomat och några gurkbitar och sen var han nöjd. Tog vi fram grönsakerna efter ett tag åt han det ändå för att han tyckte det var gott men då hade han redan fyllt magen med sånt som var lite energitätare.

• pigglet

Välj alltid fullfeta produkter. Äter han yoghurt väljer man typ turkisk, som har 10% fett. Riktigt smör på mackorna, i maten osv. 3% mjölk, kanske man kan smyga in en gnutta grädde i den? Äter han gröt kan man ha grädde till, eller olja i. Gräddfil i filen. Man försöker alltså energiförtäta allt som äts.

Nötter innehåller rätt mycket fett. Även solrosfrön och pumpakärnor. Kan ätas både som de är, i fil/yoghurt eller till mat.

I övrigt gäller väl att så länge de följer sin egen kurva är det ingen fara? Äldsta dottern har alltid legat under på vikten. Vid typ 11 år sjönk hon till vad som skulle kallas -4 gissar jag, men inget som någon verkar bry sig om. Hon äter massor, men är en riktig spinkis. Brås på sin mor... Vissa föds nog bara till att vara smalare än de flesta?

• scanmia

Milkshakes och smoothies, har ni testat sådant? De kan göras hur energirika som helst med hjälp av nötsmör eller grädde eller glass. 
    Ostkuber, skulle han gilla det?
    Nötter och nötsmör på smörgås eller på fruktbitar.

• Jenita659

Avokado, potatismos m mkt fett, pasta m smör på, ost typ babybell, små yoghurtar. Banansmothies. Pannacotta? På vispgrädde m vaniljstång

• Amanda84

Tack för alla svar! Nu har vi fått en del idéer och vet hur vi ska göra. :)

• aleydis

Tycker han om ost?

Man kan ge ostkuber tex eller en så kallad "anti-banti"- en ostskiva som man brer smör på och rullar till en rulle

Svar på tråden Fettrik mat till underviktigt barn