Fettrik mat till underviktigt barn
Funkar yoghurt så typ turkisk/grekisk yoghurt med bär.
Olja i vällingen (inte oliv för då smakar det konstigt, vi körde raps)
stoppa smör/olja i alla maträtter där det kan tänkas gömmas o s v.
Min 7-åring var som smalast på kurvorna när han var 1.5 år, då låg han på vad som borde ha varit -4 om det funnits en sådan kurva. Han har alltid legat på -2 på längden. I den åldern blev han också rätt ofta sjuk och slutade äta och hade svårt att hålla vikten. Nu när han är större är han för all del likadan men sjuk otroligt mycket mer sällan.
Han har också alltid ätit bättre på skola/dagis än hemma. Nu senaste året har han blivit betydligt bättre på att äta och jag undrar lite om det hänger ihop med storebrors allergier. Storebror är allergisk mot i princip alla baljväxter (inkl soja) så det äter vi aldrig hemma mer och jag tycker nog att även lillebror mått bra av den förändringen. Så uteslut inte att det kan ligga mer än ägg bakom. Nu tror jag att vi börjar närma oss svaret på allt storebror inte tål och då är han 9.5 så det är ingen lätt sak om man ska börja leta allergier. Storebror som inte var liten som bebis/småbarn var däremot helt galet mager innan vi fick till kosten men åt upp sig på bara ett halvår till nästan normala nivåer när det gick till sig.