• cimona

Var hemma med ditt barn

Något jag retar upp mg på är dessa föräldrar, främst mammor som väljer att lämna sitt barn på förskolan så tidigt som ett år. Varför? Tänker på ni era barn då? Tänker ni på hur det kommer att påverka ert barns välmående. Visst det kanske finns barn som stormtrivs på förskolan men i mer än hälften av fallen trivs inte barnen på förskolan. De grinar och skriker hjärtskärande när mamman går.  De vill vara hemma med sin mamma i en trygg hemmiljö utan skrik och bråk. Hur pedagogiskt är skrik och bråk? Är det inte viktigare att stanna hemma med ditt barn så länge du bara kan? Tids nog kommer de inte vilja vara med dig så mycket. Spar pengar. Laga mat från grunden. Billigt och hälsosammare. Skit i att åka på den där semesterresan. Gå på utflykt i skogen. Tillbringa mer tid med ditt barn. Du kommer tacka dig själv om 15 år. <3

• Svar på tråden Var hemma med ditt barn
  • Dixie

Så alla ska rätta sig efter vad du tycker?! Måste vara jobbigt för dig i livet, för om du inte redan upptäkt det så är din åsikt ganska oväsentlig för de flesta när de planerar sitt liv - särskilt som du verkar ha en sådan förlegad syn på familjelivet att det bara är mamman som räknas.....

cimona skrev 2015-11-07 23:40:12 följande:

Ni får säga vad ni vill. Små barn mår inte bra av att vara på förskolan. De mår bättre av att vara hemma med sin mamma.

• cimona

Jag tänker utifrån ett litet barns perspektiv. Och inte från en karriärkåt förälder. Små barn mår bäst av att vara hemma med sin mamma. Punkt!

• Dixie
    cimona skrev 2015-11-09 18:54:37 följande:

Jag tänker utifrån ett litet barns perspektiv. Och inte från en karriärkåt förälder. Små barn mår bäst av att vara hemma med sin mamma. Punkt!

vad har du emot pappor!? är de inga riktiga föräldrar då? 
  • Emmispemmis

Jag har haft lyckan att få vara hemma med mina barn länge. Ändsta var 3år2 månader då hen började på dagis, yngsta är nu 3,5 år och ännu hemma.

• Arbetsmyran76

Du tänker så, intressant, vad baserar du den uppfattningen på? Eget tycke eller forskning och vilken i så fall?

• Mooomin
    cimona skrev 2015-11-09 18:54:37 följande:

Karriärkåt? Hört talas om att vissa måste försörja sig/familjen varesig man vill eller inte?!
  • Dixie
    cimona skrev 2015-11-10 22:02:55 följande:

Biologiskt sett är mammor den bästa föräldern...

jaså - vad baserar du detta antagande på? 

du kanske också anser att kvinnor inte bör jobba - utan vara hemmafruar - för män är säkert biologiskt sätt bättre rustade för arbetslivet!? 
  • cimona

Ja, det finns en hel del forskning som visar att mammor är bättre rustade att ta hand om barn. Rent biologiskt. Vill man vara hemma med sina barn, vilket är tufft men roligt, så kan man dra ned på kostnader. Det går att leva på en lön om man vill. Ensamstående har såklart ingen möjlighet att göra det. 

• Arbetsmyran76

Nja det finns knappt ngn forskning som stärker den synen, den kvinnliga hjärnan har fler spegelneuron om det är det du tänker på? Men hjärnan är plastisk och förändras baserat på vad den förväntas göra och allvarligt, att ge barn mat rena kläder stimulans mm är knappast rocket science....

Svar på tråden Var hemma med ditt barn