• cimona

Var hemma med ditt barn

Något jag retar upp mg på är dessa föräldrar, främst mammor som väljer att lämna sitt barn på förskolan så tidigt som ett år. Varför? Tänker på ni era barn då? Tänker ni på hur det kommer att påverka ert barns välmående. Visst det kanske finns barn som stormtrivs på förskolan men i mer än hälften av fallen trivs inte barnen på förskolan. De grinar och skriker hjärtskärande när mamman går.  De vill vara hemma med sin mamma i en trygg hemmiljö utan skrik och bråk. Hur pedagogiskt är skrik och bråk? Är det inte viktigare att stanna hemma med ditt barn så länge du bara kan? Tids nog kommer de inte vilja vara med dig så mycket. Spar pengar. Laga mat från grunden. Billigt och hälsosammare. Skit i att åka på den där semesterresan. Gå på utflykt i skogen. Tillbringa mer tid med ditt barn. Du kommer tacka dig själv om 15 år. <3

• Svar på tråden Var hemma med ditt barn
  • Dixie
    cimona skrev 2015-11-05 21:44:46 följande:

Ja. sådär ser det inte på den förskola jag har mina barn...det är OFTAST mammor som får slita och släpa med hämtningar och lämningar.

fast det är ju ganska oväsentligt vem som lämnar/hämtar - för det var väl inte det du ville klaga på!?
    Det var att MAMMORNA valde att gå tillbaka till arbetet när deras barn var 1 år!? Finns det inga pappor närvarande bland barnen i din närhet? Är inga pappor föräldralediga? 
  • Dixie
    cimona skrev 2015-11-05 23:11:36 följande:

Inte många. Och det där med "närvarande" kan diskuteras.

då är det väl ganska naturligt att mammorna måste gå tillbaka till jobbet - som ensamstående mammor har de väl inte så många val om de vill betala sin hyra och köpa mat!? 
  • Liten till

Troligtvis kommer vi sätta vår nu 4månaders på förskola då hon är ca 13 månader. För då kan jag ta det jobb jag vill helst vill ha, som dessutom möjliggör att då kan hon få gå mellan kl 8-13, 4dagar per vecka i 2-3år. Ska vi vara hemma 7-10 månader till så kommer hon förmodligen få gå ca 41h/veckan och ibland vara där till 17.15. Så det kan ju vara för barnets bästa man väljer att sätta tidigt, även im man gärna skulle vänta längre om det gick.

Så hur skulle du valt i vår situation då?

• Vanilla ice queen

Jag har 3barn och två av dem har blivit inskolade vi 1års ålder utan problem. Men första blev inskolad vid närmare 2års ålder och DET var problem. Jag tror det är jättebra att vänja in förskola tidigt så barnet vänjer sig. Det är min personliga åsikt baserad på egen erfarenhet.

Sen beslutar man ju som förälder själv hur man gör!

• Vanilla ice queen
    cimona skrev 2015-11-05 18:41:41 följande:

I vilken fantasivärld är det så många pappor som hämtar och lämnar sina barn? Seriöst...

Haha det måste vara på söder! Lade märke till att det var fler pappor med barnvagnar där än mammor.
  • EnAnonumius
    cimona skrev 2015-11-05 18:41:42 följande:
    I vilken fantasivärld är det så många pappor som hämtar och lämnar sina barn? Seriöst...
    Kan ju säga så här.. Jag bor själv nära två daghem och det är gott om pappor som hämtar och lämnar. Min son som jobbar som förskolepedagog ser också ofta pappor som hämtar och lämnar.

Ja visst ja, det kan ju inte stämma för det stämmer ju inte med det du har "sett" och "hört", så jag måste ju leva i en fantasivärld då ju.  Drömmer

Du får faktiskt begripa att Sverige består MER än det du ser i din omedelbara omgivning och läser i feministgnällar median..

Och bara för att DU aldrig har "sett" att det finns gott om pappor som hämtar och lämnar så lever  inte andra i en fantasi värld för den saken skull.  Det du "ser" och det du "hör" är inte allmängiltig fakta för hur det ser ut i "hela Sverige" för den saken skull.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KarinAnn
    cimona skrev 2015-11-04 22:15:43 följande:

Något jag retar upp mg på är dessa föräldrar, främst mammor som väljer att lämna sitt barn på förskolan så tidigt som ett år. Varför? Tänker på ni era barn då? Tänker ni på hur det kommer att påverka ert barns välmående. Visst det kanske finns barn som stormtrivs på förskolan men i mer än hälften av fallen trivs inte barnen på förskolan. De grinar och skriker hjärtskärande när mamman går.  De vill vara hemma med sin mamma i en trygg hemmiljö utan skrik och bråk. Hur pedagogiskt är skrik och bråk? Är det inte viktigare att stanna hemma med ditt barn så länge du bara kan? Tids nog kommer de inte vilja vara med dig så mycket. Spar pengar. Laga mat från grunden. Billigt och hälsosammare. Skit i att åka på den där semesterresan. Gå på utflykt i skogen. Tillbringa mer tid med ditt barn. Du kommer tacka dig själv om 15 år. <3

Alla barn är olika och föräldrarna känner sina barn bäst. De kan nog avgöra bättre än du när deras barn är mogna för förskola.

Jag och min man var hemma 1,5 år innan vi skolade in lilltösen. Vi ångrar att vi inte gjorde det tidigare för hon verkligen ÄLSKAR sin förskola, alla barnen som är så snälla och goa mot henne och personalen som hittar på så mycket roligt. Vi gjorde vårt bästa för att stimulera henne, men hon behövde mer. Hon behövde träffa fler människor. Hon älskar att lära sig nya saker snabbt, perfekt med förskola.

Som sagt alla barn är olika och att vara hemma med barnet så länge som möjligt är inte det bästa alternativet för alla barn. Låt föräldrarna sköta detta utan pekpinnar tack.
  • cimona

Ni får säga vad ni vill. Små barn mår inte bra av att vara på förskolan. De mår bättre av att vara hemma med sin mamma.

• Ego Lovers
    cimona skrev 2015-11-07 23:40:12 följande:

Ni får säga vad ni vill. Små barn mår inte bra av att vara på förskolan. De mår bättre av att vara hemma med sin mamma.

Då kan du ju arbeta för att riksdagen gör föräldraledigheten ännu längre än de 450dagsr vi har idag. Nu ska det ju bli en extra pappa månad så 90 dagar av dessa 450 ska vara låsta till pappan och 90 dagar låsta på mamman.
Svar på tråden Var hemma med ditt barn