• Anonym (Frustrerad)

Behöver hjälp ang underhållsstöd

Hej kloka medlemmar!

Här kommer historian i korta drag:

Jag gifte mig med en grek och vi beslutade att det var bäst på alla sätt att bo i Sverige, 2008 fick vi en dotter.

Men vi lyckades inte hålla ihop det utan separerade för 4 år sen och efter det så har vi haft henne 50/50.

Men i våras stod han inte ut med mörkret och kylan längre så han flyttade tillbaka till Grekland, och vi har bestämt att hon ska flyga dit på loven, så jag har alltså vardagarna och han tar loven (ca 14 veckor om året).

Vi försökte lösa den ekonomiska frågan själva, men det har blivit såhär:

Jag får barnbidraget, men betalar:
    Fritidsavgift på 800 i månaden
    Aktiviteter (gymnastik och karate) på ca 900 i månaden
    I stort sett alla kläder
    Mat för 38 veckor
    Alla andra aktiviteter (lekland, kalas, leksaker osv) man har för sig för 38 veckor

Han betalar:
    Flygresor
    Mat och aktiviteter när hon hälsar på

Han tycker det här är rättvist - trots att det är han som valt att flytta - då han anser att flygbiljetterna är dyra.

Men jag anser att om man flyttar och bara kommer ha sitt barn 20-25%, så ska man väl betala underhållsstöd hur situationen än ser ut i övrigt? Det är ju det vardagliga jag behöver hjälp med.

Så jag tänkte nu koppla in Försäkringskassan och tar gärna emot råd och tips, för jag känner att det finns många fallgropar i det här, särskilt hur det funkar när vi ju inte kör varannan helg, utan han kommer ha henne ca 8 veckor på sommaren osv.

Tacksam för svar från nån som har erfarenhet.

• Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållsstöd
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (.....) skrev 2015-09-28 15:26:56 följande:

Har du råd att låta barnet gå sina dyra aktiviteter? Betalar du verkligen 900 kronor/månad 12 månader/år för aktiviteter? Hur mycket lägger han ut på resor för ett år?

Ja vi bor i Stockholm och där är det dyrt.. Särskilt gymnastik. Jag skulle såklart kunna låta henne bara ha en aktivitet, men båda känns viktiga och hon tycker det är roligt, och jag vill inte låta henne gå miste om saker bara för att han har bestämt sig för att flytta, och beter sig ganska snålt.
  • Brumma
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-09-28 15:27:23 följande:

Det är ju svårt att säga på kronan.. Men jag skulle gissa att mina kostnader för henne i månaden - borträknat dom veckor han har henne - blir ca 30-40.000 om året.

Och hittar man bra flygbiljetter så blir ju det inte alltför många tusenlappar varje gång.

Samt kan jag inte låta bli att känna att han lämnar dotter, bra jobb samt fin lägenhet i Sverige (och låter mig sköta exakt allt kring skola, VAB osv), bara för att få vara mer i solen och ha henne på loven när allt är enkelt och roligt.. Då får man faktiskt ta lite ansvar för det.

Är inte helt med..

Menar du att hon "kostar":20-40000 idag i omkostnader. Nu, utan att du får underhåll?

För isåfall. . Vi räknar med 40000. Barnbidraget är på 12600 på ett år. Då blir det 27400 kvar. Pappan betalar sesan (i framtiden) underhåll. Han betalar ca 10 månader om året vilket blir ca 19000.

Vilket gör att du av dessa 40000 själv betalar 8400:-.

Sedan skall han även betala flygbiljetterna?

Jag ser faktiskt inte riktugt hur du betalar mer isåfall?

Ja. Du får ta mer ansvar och vardag. Å andra sidan har du förmånen att FÅ vara med henne mer..

Och att straffa ngn att betala mer känns inte speciellt ok..
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-09-28 15:27:23 följande:
    Det är ju svårt att säga på kronan.. Men jag skulle gissa att mina kostnader för henne i månaden - borträknat dom veckor han har henne - blir ca 30-40.000 om året.

Och hittar man bra flygbiljetter så blir ju det inte alltför många tusenlappar varje gång.

Samt kan jag inte låta bli att känna att han lämnar dotter, bra jobb samt fin lägenhet i Sverige (och låter mig sköta exakt allt kring skola, VAB osv), bara för att få vara mer i solen och ha henne på loven när allt är enkelt och roligt.. Då får man faktiskt ta lite ansvar för det.
    Du behöver inte betala något för resorna. Enligt lagen ska iofs boendeföräldern bidra till umgängesresor men pappan kan inte tvinga dig att betala utan att stämma dig i Tingsrätten. Dessutom ska anledningen till flytten påverka vem som betalar enligt propositionen när man ändrade lagen, dvs om inte pappan var tvungen att flytta pga jobb eller gammal förälder som måste tas om hand så är risken stor att han skulle dömas till att betala helas resekostnaden.
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2015-09-28 15:53:11 följande:
    Är inte helt med..

Menar du att hon "kostar":20-40000 idag i omkostnader. Nu, utan att du får underhåll?

För isåfall. . Vi räknar med 40000. Barnbidraget är på 12600 på ett år. Då blir det 27400 kvar. Pappan betalar sesan (i framtiden) underhåll. Han betalar ca 10 månader om året vilket blir ca 19000.

Ja. Du får ta mer ansvar och vardag. Å andra sidan har du förmånen att FÅ vara med henne mer..

Vi har ingen aning om respektive förälders ekonomiska situation så vi kan inte bedöma vem som ska betala störst del av barnets kostnader. TS kan antingen stämma pappan i Tingsrätten och låta dem räkna ut exakt hur mycket underhåll pappan ska betala (utifrån deras respektive ekonomiska överskott) eller också kan hon vända sig till Försäkringskassan och få ett standardbelopp från dem. Vad vi på FL tycker och tänker om etik och moral runt barns försörjning är helt irrelevant i sammanhanget.
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-28 16:04:27 följande:

Vi har ingen aning om respektive förälders ekonomiska situation så vi kan inte bedöma vem som ska betala störst del av barnets kostnader. TS kan antingen stämma pappan i Tingsrätten och låta dem räkna ut exakt hur mycket underhåll pappan ska betala (utifrån deras respektive ekonomiska överskott) eller också kan hon vända sig till Försäkringskassan och få ett standardbelopp från dem. Vad vi på FL tycker och tänker om etik och moral runt barns försörjning är helt irrelevant i sammanhanget.

Jag har inte skrivit ngt om föräldrarnas ekonomiska situation. Jag har räknat upp faktiska summor.

TS uppskattar att hon betalar 30-40000 om året för barnet. Och menade på att pappan skall både betala underhåll och större delen av flygbiljetterna. Och att hon upplever det som att hon betalar mer.

I NULÄGET betalar hon säkerligen mer men om pappan börjar betala underhåll så KOMMER han att betala en större summa av barnets försörjning.

Var har jag skrivit ngt om moral angående det? Jag påpekade att det inte var rätt att straffa honom för att han inte bor kvar i Sverige genom att han skall betala mer än TS..
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2015-09-28 16:51:38 följande:
    Jag har inte skrivit ngt om föräldrarnas ekonomiska situation. Jag har räknat upp faktiska summor.

TS uppskattar att hon betalar 30-40000 om året för barnet. Och menade på att pappan skall både betala underhåll och större delen av flygbiljetterna. Och att hon upplever det som att hon betalar mer.

I NULÄGET betalar hon säkerligen mer men om pappan börjar betala underhåll så KOMMER han att betala en större summa av barnets försörjning.

Var har jag skrivit ngt om moral angående det? Jag påpekade att det inte var rätt att straffa honom för att han inte bor kvar i Sverige genom att han skall betala mer än TS..
    Och det jag menar är att vi inte vet något om ts eller pappans ekonomiska överskott. Det kan vara så att ts har mycket bättre ekonomi än pappan och därför ska betala mycket mer än hälften av resor och barnets uppehälle. Det kan också vara så att pappan har mycket bättre ekonomi och därför ska betala störst del av alla kostnader.

I vilket fall som helst så följer ts lagen och systemen om hon ansöker om uh-stöd från FK. Oavsett vad barnet kostar och oavsett vem som betalar vad.
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-28 20:25:30 följande:

Och det jag menar är att vi inte vet något om ts eller pappans ekonomiska överskott. Det kan vara så att ts har mycket bättre ekonomi än pappan och därför ska betala mycket mer än hälften av resor och barnets uppehälle. Det kan också vara så att pappan har mycket bättre ekonomi och därför ska betala störst del av alla kostnader.

I vilket fall som helst så följer ts lagen och systemen om hon ansöker om uh-stöd från FK. Oavsett vad barnet kostar och oavsett vem som betalar vad.

Ja.jag vet.

Vilket är precis vad jag råder henne från första början..

Jag påtalade bara att det inte stämmer att hon betalar mer än pappan sedan NÄR han betalar underhåll pm omkostnaderna ligger på 40000.

Jag VET att vi inte vet ngt om överskottet. Men det ändrar liksom inte fakta...

Så förstår inte riktigt varför du känner att du behöver klargöra det för mig?
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2015-09-28 21:46:29 följande:
    Ja.jag vet.

Vilket är precis vad jag råder henne från första början..

Jag påtalade bara att det inte stämmer att hon betalar mer än pappan sedan NÄR han betalar underhåll pm omkostnaderna ligger på 40000.

Jag VET att vi inte vet ngt om överskottet. Men det ändrar liksom inte fakta...

Så förstår inte riktigt varför du känner att du behöver klargöra det för mig?
    Och jag påtalar bara att det är oväsentligt vem som betalar mest före och efter underhållet.
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 07:27:37 följande:

Och jag påtalar bara att det är oväsentligt vem som betalar mest före och efter underhållet.

Och varför väljer du att påtala det för mig? Har jag skrivit ngt annat?
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2015-09-29 07:40:37 följande:
    Och varför väljer du att påtala det för mig? Har jag skrivit ngt annat?
    Egentligen undrar jag varför du ens tar upp det?
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2015-09-29 08:13:04 följande:

Egentligen undrar jag varför du ens tar upp det?

Jag svarade på ett av TS inlägg där hon tyckte hon hade mer utgifter även om pappan betalade underhåll och större delen av flygbiljetterna.

Eller rättare sagt, jag frågade henne om jag uppfattat henne rätt.
  • fjonkelina
    Brumma skrev 2015-09-28 15:53:11 följande:
    Är inte helt med..

Det här med att straffa någon.....eller kanske kan det heta ta ekonomiskt ansvar för det barn man har satt till världen??

Är du av den åsikten att blivande pappor straffas för att dom blir pappor när det inte är en önskad/planerad graviditet också? Bara en stilla undran.....
  • Brumma
    fjonkelina skrev 2015-09-29 08:40:18 följande:

Det här med att straffa någon.....eller kanske kan det heta ta ekonomiskt ansvar för det barn man har satt till världen??

Är du av den åsikten att blivande pappor straffas för att dom blir pappor när det inte är en önskad/planerad graviditet också? Bara en stilla undran.....

Nu läser du nog in lite väl mycket i vad jag skriver. Istället för att läsa vad jag faktiskt skriver..

Det där med att man inte skall straffa någon skrev jag då det lät som om TS ansåg att pappan borde ta ett större ekonomiskt ansvar än henne själv. Hon skrev

"Samt kan jag inte låta bli att känna att han lämnar dotter, bra jobb samt fin lägenhet i Sverige (och låter mig sköta exakt allt kring skola, VAB osv), bara för att få vara mer i solen och ha henne på loven när allt är enkelt och roligt.. Då får man faktiskt ta lite ansvar för det."

Vilket jag uppfattade som att hon ville straffa honom. Men eftersom jag inte var säker på att jag uppfattat rätt så frågade jag..

Självklart skall man ta ekonomiskt sikt ansvar för de barn man satt till världen. Som sagt så har jag redan påpekat att pappan bör betala underhåll.

Din sista fråga är ju fullkomligt tagen ur luften.. Men eftersom du tydligt hittar på saker jag inte skrivit så nej. Har man sex och det blir ett barn så bör man BÅDE ta ekonomiskt sikt och moraliskt ansvar. Dvs man bör finnas i barnets liv.

Skulle du nu kunna svara på varför du envisas med att hitta på åsikter jag inte har?
  • Anonym (.....)

Om man går efter konsumentverkets siffror så kostar barnet, inkl. aktiviteter, fritid och lek på 620 kr/månad, 2610 kr.  Enligt dig så skulle det betyda att barnet kostar 4310 kr/månad. Det är ett helt frivilligt val att ha dyra aktiviteter. Betalar du maxavgift för fritids så har du en bra lön och bör väl inte ha problem med att du får lägga ut pengar för aktiviteter som du har valt att låta barnet ha.

I snitt, när man slår ut det på ett år, borde det betyda att du själv bidrar med 2500 kr/månad till ditt barns försörjning. Hur mycket bidrar han med? Anta att han lägger ut de där 2610 per månad när han har barnet plus resor.

Funderat på att stämma honom för underhållsbidrag?

• Anonym (.....)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-09-28 15:30:10 följande:
    Ja vi bor i Stockholm och där är det dyrt.. Särskilt gymnastik. Jag skulle såklart kunna låta henne bara ha en aktivitet, men båda känns viktiga och hon tycker det är roligt, och jag vill inte låta henne gå miste om saker bara för att han har bestämt sig för att flytta, och beter sig ganska snålt.
    Fast det låter orimligt att betala  10 800 kronor/år för gymnastik och karate, även om man bor i Stockholm. Flytten kan ha påverkat hans försörjningsförmåga.
Svar på tråden Behöver hjälp ang underhållsstöd