• FrökenPi

Adoptera vuxen katt?

Jag har under tid haft planer på att adoptera en vuxen innekatt då jag inte vill ha en kattunge. Man har ju hört att katter alltid hittar hem. Finns risken att en vuxen katt som kommer till ett nytt hem och ny matte/husse försöka smita och längta tillbaka till sitt tidigare hem? Har katter svårt att anpassa sig till nytt? Fast det kanske ioförsig är väldigt individuellt.

Någon med erfarenhet av att adoptera en vuxen katt? Berätta gärna din och din katts upplevelse kring detta, och ge mig tips på vad jag ska tänka på. Tack på förhand :)

• Svar på tråden Adoptera vuxen katt?
  • Mantrasina

Förra våren tog jag över en katt från en äldre man som flyttade in på boende. Katten var knappt sju år då, och innekatt. 

Hon är den gosigaste och sällskapligaste katt som tänkas kan! Här hos mig är hon också inne, men får gå ute i koppel både lite i grannskapet här men framförallt i stugan. Hon är harmonisk och trygg,och även om hon är nyfiken och gärna smiter ut i trapphuset, vill in bakom stängda dörrar (oavsett om det är en garderobsdörr, ytterdörr eller skåpslucka) och helst vill följa med överallt så märks det att hon trivs, mår bra och inte längtar "hem".

• Mantrasina

Ett tips som ju är vldigt generellt är att försöka få med några saker från gamla hemmet (om det är möjligt) för att få en bekant lukt i allt det nya. Använda samma sorts mat, och samma sorts sand i kattlådan är också bra. Både för trygghet och för att tvära byten kan få magen att balla ur exempelvis.

Min katt var mest rädd att bli lämnad ensam i början, på grund av att hon fått klara sig två-tre dagar helt ensam utan tillsyn (japp, djurplågeri/brott mot djurskyddslagen) och kunde först inte bestämma sig för vem hon skulle vara nära om vi i lägenheten var i olika rum. De första nätterna satt hon i hallen mitt emellan för att hon ville vara hos båda men inte överge den andra. Sen hittade hon tryggheten och sina egna platser och nu är hon som sagt tryggheten själv. :)

• HäckHäxan
    FrökenPi skrev 2015-09-21 17:35:30 följande:

Jag har under tid haft planer på att adoptera en vuxen innekatt då jag inte vill ha en kattunge. Man har ju hört att katter alltid hittar hem. Finns risken att en vuxen katt som kommer till ett nytt hem och ny matte/husse försöka smita och längta tillbaka till sitt tidigare hem? Har katter svårt att anpassa sig till nytt? Fast det kanske ioförsig är väldigt individuellt.

Någon med erfarenhet av att adoptera en vuxen katt? Berätta gärna din och din katts upplevelse kring detta, och ge mig tips på vad jag ska tänka på. Tack på förhand :)

Bor man nära och grannar så visst då kan katten säkert vandra hem till gamla hemmet.

Jag har adopterat flera vuxna katter och även omplacerat några av dem från mig till andra senare. Det har fungerat jättebra. Har haft dem inne ganska länge innan de fått gå ut alls. Så jag vet att de kommer när man ropar deras namn osv.

Nu sist flyttade en 5 årig honkatt hit i december förra året. Hon fick vara inne hela tiden över vintern och fick gå ut först när det började bli varmt nog att dricka kaffe på lin trappa. Har inte varit några som helst problem alls. Hon kommer när jag ropar och fungerat väl med de andra djuren också. Men får ge det tid. Tog lite tid innan hon krävde kel tex på trappan i köket osv. I början kelade hon mest när jag låg i soffan och det var tyst och lugnt men ju tränger hon sig på när hon själv vill oavsett tid eller vad jag gör så jag tänker att hon känner sig helt hemma nu för tiden. Umgås även en del med hennes förre ägare men hon skiter rätt hårt i honom när han är här och hälsar på också.
  • FrökenPi

Tack så mycket för era svar :)
    Verkar ju som man helt enkelt får ge katten den tiden den behöver för att börja känna sig hemma. Och att den får ha med sig något från hemmet den hade innan låter ju smart!

Nu ska jag bara hitta en katt jag fastnar för, längtar såååå :).. Alltid haft djur i min närhet, men har varit en period nu som jag inte haft det och man saknar det så otroligt mycket!!

• Tonensu

Kolla med katthem i din närhet. De har säkerligen flera katter du kan välja mellan.

• FrökenPi
    Tonensu skrev 2015-09-21 22:04:40 följande:

Kolla med katthem i din närhet. De har säkerligen flera katter du kan välja mellan.

Tack för tipset! Planerar att ta kontakt med ett katthem jag har läst lite om :)
  • Fundersam1000

Hej! vi har en honkatt som bosatt sig på vår altan. Hon är mycket tillgiven, kelig och pratsam. Tyvärr är maken superallergisk. Synd om kissen som verkar sakna sällskap. Hon är ca 5-6 år skulle jag tro. Kom och hämta henne :):)

• Fundersam1000

Hon har vandrat omkring här på området i ca 1-2 år. Jag har försökt hitta matte/husse utan resultat. Katthemmen har fult säger dom när mam ringer dit.

• Tonensu
    FrökenPi skrev 2015-09-21 22:28:39 följande:
    Tack för tipset! Planerar att ta kontakt med ett katthem jag har läst lite om :)
    Hoppas att du hittar en liten sötnos :). Den kommer antagligen vara vaccinerad, avmaskad och kastrerad när du får den. Kanske också chippad. Så det är bra :)
  • Alexandra1990

Jag tog över en 6årig hona för 2år sedan. Jag hade "tur" och fick ha henne på prov innan jag bestämde mig för att se så allt funkade. Se om de möjligheterna finns? :) Ångrar mig inte sekund.

• FrökenPi
    Alexandra1990 skrev 2015-11-11 19:32:11 följande:

Jag tog över en 6årig hona för 2år sedan. Jag hade "tur" och fick ha henne på prov innan jag bestämde mig för att se så allt funkade. Se om de möjligheterna finns? :) Ångrar mig inte sekund.

Alltid bra att testa först så man vet man passar ihop! Katter har ju sina personligheter precis som människor :)

Har inte hittat någon katt än, men jag letar för fullt. Har försökt kontakta katthem, men tycker dom är dåliga på att svara :(.. Man trodde ju att dom bara skulle bli glada när nån hör av sig!
Svar på tråden Adoptera vuxen katt?