FrökenPi skrev 2015-09-21 17:35:30 följande:
Jag har under tid haft planer på att adoptera en vuxen innekatt då jag inte vill ha en kattunge. Man har ju hört att katter alltid hittar hem. Finns risken att en vuxen katt som kommer till ett nytt hem och ny matte/husse försöka smita och längta tillbaka till sitt tidigare hem? Har katter svårt att anpassa sig till nytt? Fast det kanske ioförsig är väldigt individuellt.
Någon med erfarenhet av att adoptera en vuxen katt? Berätta gärna din och din katts upplevelse kring detta, och ge mig tips på vad jag ska tänka på. Tack på förhand :)
Bor man nära och grannar så visst då kan katten säkert vandra hem till gamla hemmet.
Jag har adopterat flera vuxna katter och även omplacerat några av dem från mig till andra senare. Det har fungerat jättebra. Har haft dem inne ganska länge innan de fått gå ut alls. Så jag vet att de kommer när man ropar deras namn osv.
Nu sist flyttade en 5 årig honkatt hit i december förra året. Hon fick vara inne hela tiden över vintern och fick gå ut först när det började bli varmt nog att dricka kaffe på lin trappa. Har inte varit några som helst problem alls. Hon kommer när jag ropar och fungerat väl med de andra djuren också. Men får ge det tid. Tog lite tid innan hon krävde kel tex på trappan i köket osv. I början kelade hon mest när jag låg i soffan och det var tyst och lugnt men ju tränger hon sig på när hon själv vill oavsett tid eller vad jag gör så jag tänker att hon känner sig helt hemma nu för tiden. Umgås även en del med hennes förre ägare men hon skiter rätt hårt i honom när han är här och hälsar på också.