Inlägg från: Mantrasina |Visa alla inlägg
  • Mantrasina

Adoptera vuxen katt?

Förra våren tog jag över en katt från en äldre man som flyttade in på boende. Katten var knappt sju år då, och innekatt. 

Hon är den gosigaste och sällskapligaste katt som tänkas kan! Här hos mig är hon också inne, men får gå ute i koppel både lite i grannskapet här men framförallt i stugan. Hon är harmonisk och trygg,och även om hon är nyfiken och gärna smiter ut i trapphuset, vill in bakom stängda dörrar (oavsett om det är en garderobsdörr, ytterdörr eller skåpslucka) och helst vill följa med överallt så märks det att hon trivs, mår bra och inte längtar "hem".

• Mantrasina

Ett tips som ju är vldigt generellt är att försöka få med några saker från gamla hemmet (om det är möjligt) för att få en bekant lukt i allt det nya. Använda samma sorts mat, och samma sorts sand i kattlådan är också bra. Både för trygghet och för att tvära byten kan få magen att balla ur exempelvis.

Min katt var mest rädd att bli lämnad ensam i början, på grund av att hon fått klara sig två-tre dagar helt ensam utan tillsyn (japp, djurplågeri/brott mot djurskyddslagen) och kunde först inte bestämma sig för vem hon skulle vara nära om vi i lägenheten var i olika rum. De första nätterna satt hon i hallen mitt emellan för att hon ville vara hos båda men inte överge den andra. Sen hittade hon tryggheten och sina egna platser och nu är hon som sagt tryggheten själv. :)

Svar på tråden Adoptera vuxen katt?