• Flaskpost

Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?

Jag blir lite knäpp på detta. Köpte en kattunge som sas vara 12 veckor, när jag kommer dit och frågar när hon är född säger de 8e augusti? (i lördags var detta)
    Okej de pratar urkass svenska så de kanske sa fel? Kattmamman hade de gett bort och denna lilla var enda som bodde där. Jag blir så grymt osäker på hur gammal hon kan vara. Finns det någon med bra öga för åldersbestämmning? För bara 5 veckor låter lite lite, men jag blev väldigt osäker pga att jag upplever henne som för liten för att vara 12 veckor men för stor för 5 veckor. Någon som kan hjälpa till? 

• Svar på tråden Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?
  • Flaskpost
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 21:45:33 följande:

TS. jämför bilderna ovan med din egen katt. Du kanske själv kan åldersbestämma. Eller så tar du hem en kunnig kattmänniska som kikar på den.

Jag fick vägt lilla yrvädret nu och blir ännu mer konfunderad. Hon väger mycket mer än jag trodde, 1200 gram. Jag har suttit nästan hela dagen och jämfört bilder på nätet men blir inte klokare, har ju bokat vaccination och hälsoundersökning då kommer de förhoppningsvis kunna åldersbestämma. Jag har 3 katter sen tidigare och tittar på kort på dom och jämförelsevis så matchar hon dom när de var 6 veckor. Tyvärr vägde jag inte dom två äldsta utan bara den yngre och han kom när han var 17 veckor. 
  • siamgaro

Dessa två var ungefär 6 veckor här. Din ser ut att vara mellan 6-7 veckor, skulle jag säga i alla fall. :)

• Birgitta02
    Haskel skrev 2015-09-13 21:50:43 följande:
    Betydligt äldre än 5 veckor i alla fall.

12 verkar lite mycket.

Gissningsvis 8-10 veckor. Vilket innebär att det inte är väldigt tidigt för leverans.
    Nej, den är yngre än 8 veckor. Jag ser det på ögonen. Och den har inte växt ikapp det enorma huvudet. Vid 8 veckor är de mer proportionerliga (det går jättefort i den åldern. Skillnaden är stor mellan ex.vis 6 och 8 veckor).
  • Flaskpost
    Haskel skrev 2015-09-13 21:50:43 följande:

Betydligt äldre än 5 veckor i alla fall.

12 verkar lite mycket.

Gissningsvis 8-10 veckor. Vilket innebär att det inte är väldigt tidigt för leverans.

Allt under 12 veckor är för tidigt att tas från kattmamman. I detta fallet hade de gjort det redan innan de såldes vilket gjorde det meningslöst att debattera lagar och annat, mamman var redan ute ur bilden. Att ta en katt innan 12 veckor gör att kattungen missar massor i uppfostran från sin mamma och resultaten av att ta dom tidigt kan bli riktigt skit, främst för katten. I detta fallet så om hon nu är under 12 veckor så var skadan skedd innan jag köpte henne, annars hade jag inte köpt henne om mamman funnits kvar och jag var såhär osäker. 
  • Flaskpost
    siamgaro skrev 2015-09-13 21:56:36 följande:

Dessa två var ungefär 6 veckor här. Din ser ut att vara mellan 6-7 veckor, skulle jag säga i alla fall. :)

Nu ligger hon bredvid mig ihoprullad precis som dina, skillnaden är väldigt liten möjligen lite större. Jag lutar åt 6-7 veckor med. 
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 21:56:58 följande:
    Nej, den är yngre än 8 veckor. Jag ser det på ögonen. Och den har inte växt ikapp det enorma huvudet. Vid 8 veckor är de mer proportionerliga (det går jättefort i den åldern. Skillnaden är stor mellan ex.vis 6 och 8 veckor).

Jag noterade det med ögonen också, ser på mina gamla kort från när de äldsta var ca 5 veckor att de hade samma små oproportionerliga ögon. Vecka 8 redan såg de mycket mer proportionerliga ut. 
  • Haskel
    Flaskpost skrev 2015-09-13 22:02:07 följande:
    Allt under 12 veckor är för tidigt att tas från kattmamman. I detta fallet hade de gjort det redan innan de såldes vilket gjorde det meningslöst att debattera lagar och annat, mamman var redan ute ur bilden. Att ta en katt innan 12 veckor gör att kattungen missar massor i uppfostran från sin mamma och resultaten av att ta dom tidigt kan bli riktigt skit, främst för katten. I detta fallet så om hon nu är under 12 veckor så var skadan skedd innan jag köpte henne, annars hade jag inte köpt henne om mamman funnits kvar och jag var såhär osäker. 
    Jag vet att kattungar helst ska vara 12+ veckor vid leverans. För ca 20 år sedan, var standard 8 veckor. Det var aldrig några problem, även om jag håller med om att det är bättre att vänta.

Men kattmamman var nu borta. Det jag menar är att kattungen kommer klara sig fint, trots allt.
  • Haskel
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 21:56:58 följande:
    Ja, skillnaden är enorm mellan 6 och 8 veckor. Därmed är jag säker på att den är betydligt äldre än 5 veckor. 
    Ögonen är något även jag ser på. Enligt ögonen ser den äldre ut.

Kattungen väger tydligen 1200 gram, vilket låter mycket. Det får mig snarast att gissa på mer än 10 veckor. Prova att väga någon av dina 8 veckors.
  • Birgitta02
    Haskel skrev 2015-09-13 22:07:52 följande:
    Jag vet att kattungar helst ska vara 12+ veckor vid leverans. För ca 20 år sedan, var standard 8 veckor. Det var aldrig några problem, även om jag håller med om att det är bättre att vänta.

Men kattmamman var nu borta. Det jag menar är att kattungen kommer klara sig fint, trots allt.
    Det trista i när de är så unga är att de inte "lär sig att vara katt". Hon har inte nåt syskon att busa, träna, leka och brottas med. Och det är DET som kan bli lite jobbigt när den växer upp. Det kan gå kanonbra, men får den vissa problem så kan det kanske hänföras till det.

Det kan också vara så att kattungen inte fått tillräckligt med mat för sin ålder (kattungemat) och på annat sätt inte är skött ordentligt. Så kan KAN vara äldre, men inte haft tillräcklig tillväxt. Men en veterinärundersökning lär väl ge dig lite klarhet.
  • Flaskpost
    Haskel skrev 2015-09-13 22:07:52 följande:

Jag förstod att du inte menade något illa med ditt inlägg, jag lät nog väl hård men jag ser dagligen resultatet av kattungar som togs för tidigt från kattmamman, och det här hemma. 2 tog jag för att de hade skjutit vildkatten de tagit ungarna från de var 3 veckor, 1 där tidigare ägaren tog honom som tog honom från mamman vid 8 veckor. De saknar massor i hur man kommunicerar med katter, och är extremt osäkra om inte jag är där, det är ju inte så det ska vara. De mår såklart bra och är underbara, men de hade mest troligt mått bättre/varit friskare och varit säkrare/tryggare om de fått en kattuppfostran och immunförsvaret som de normalt får av sin mamma. 
  • Flaskpost
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 22:13:04 följande:
    Det trista i när de är så unga är att de inte "lär sig att vara katt". Hon har inte nåt syskon att busa, träna, leka och brottas med. Och det är DET som kan bli lite jobbigt när den växer upp. Det kan gå kanonbra, men får den vissa problem så kan det kanske hänföras till det.

Det kan också vara så att kattungen inte fått tillräckligt med mat för sin ålder (kattungemat) och på annat sätt inte är skött ordentligt. Så kan KAN vara äldre, men inte haft tillräcklig tillväxt. Men en veterinärundersökning lär väl ge dig lite klarhet.
    Ja, veterinären kommer troligen veta med större säkerhet. Dock en hel vecka kvar till besöket. Jag fick med maten hon ätit hos dom faktiskt, var väl sådär imponerad av valet av torrfoder från lidl för vuxna katter. I normalfallet vill man ju fasa över från den gamla maten men jag slängde det rakt av. 

Hon är ju dock pigg, energisk, tvättar sig ordentligt och helt orädd och framåt, så det är inte så att jag tror hon är vanvårdad eller mår dåligt men jag vill gärna ha ett hum om hon kan vara 12 veckor och har fått med sig allt katt man behöver. 
  • Mangsa

Jag tycker absolut inte att den ser ut som 12v!
    Och det är ju lag på att kattungar måste vara minst 12v när dom lämnar mamman????

• Flaskpost
    Mangsa skrev 2015-09-13 22:47:24 följande:

Jag tycker absolut inte att den ser ut som 12v!
    Och det är ju lag på att kattungar måste vara minst 12v när dom lämnar mamman????

Ja, men vad finns att göra när mamman är bortlämnad? Hade hon funnits kvar hade man ju haft ett case men nu får man göra det bästa av situationen. Som landet ligger verkar det vara svårt att åldersbestämma henne alls innan veterinärstiden. 
  • AnLiErKi

Katten ser ut att vara yngre än 8 veckor. Gör 20 år sedan kött jag en katt som var 8 veckor och en dag gammal och hon såg äldre ut än den katten som du har . Jag kollar på bilder i ett fotoalbum så därför kan jag jämföra . Lycka till!

• Flaskpost
    AnLiErKi skrev 2015-09-13 23:20:15 följande:

Katten ser ut att vara yngre än 8 veckor. Gör 20 år sedan kött jag en katt som var 8 veckor och en dag gammal och hon såg äldre ut än den katten som du har . Jag kollar på bilder i ett fotoalbum så därför kan jag jämföra . Lycka till!

Tack

Sitter också och går igenom mina urgamla kattungebilder, men jag kör helt fast tycker också hon ser yngre ut än 8 veckor. Huvudsaken är att hon mår bra och att hon trivs och de andra trivs med henne och att hon mår bra. Äldsta katten leker med henne och sover med henne redan. Lite förvånande att han accepterade henne så fort. 
  • Flaskpost

Mailade och frågade säljaren vilket datum hon var född och fick svar nu:
    she Was born on 8 agusti

Tung 5 veckorskisse isåfall... Tyst

• KanDetHändaNu
    Flaskpost skrev 2015-09-13 23:31:20 följande:
    Tack

Sitter också och går igenom mina urgamla kattungebilder, men jag kör helt fast tycker också hon ser yngre ut än 8 veckor. Huvudsaken är att hon mår bra och att hon trivs och de andra trivs med henne och att hon mår bra. Äldsta katten leker med henne och sover med henne redan. Lite förvånande att han accepterade henne så fort. 
    Det är tur att du har fler katter sen tidigare om hon är så ung, för då kan dina äldre uppfostra henne så att hon kan bete sig som en "riktig" katt. kram Katt
  • viseversa
    Flaskpost skrev 2015-09-13 22:02:07 följande:
    Vår katt var 6 veckor när han kom till oss. Vi visste att det inte var ok men det var det eller att mannen som hade honom skulle skjuta ihjäl honom(elak oempatisk människa var han). Mamman fanns inte heller kvar. Han var så liiten. Såg ut som en liten dunboll. Men han blev en bra katt trots att han togs för tidigt. Han blev 17år gammal och var aldrig sjuk en enda gång under sitt liv. Och världens snällaste katt. Revs och bet aldrig under sina 17år. Nej man SKA INTE ta kattungar för tidigt. Men om det av någon anledning händer ändå är det oftast inte dömt att misslyckats. Att det finns två äldre katter i hemmet redan är toppen. Dom kan ta över rollen som vuxna förebilder och lära upp den lilla om hur man är "en katt"
  • Birgitta02
    Flaskpost skrev 2015-09-13 23:31:20 följande:
    . Äldsta katten leker med henne och sover med henne redan. Lite förvånande att han accepterade henne så fort. 
    Det är ju jättebra! Att ha en äldre katt som kanske fostrar är ju helt formidabelt :)
  • Flaskpost
    KanDetHändaNu skrev 2015-09-13 23:44:09 följande:
    Det är tur att du har fler katter sen tidigare om hon är så ung, för då kan dina äldre uppfostra henne så att hon kan bete sig som en "riktig" katt. kram Katt
    jag funderade på det där, eftersom de blev av med sin mamma när de var 3 veckor så kanske dom gör henne helknasig

Nej seriöst talat, jag var imponerad av min ena kisse, han har alltid bara tytt sig till mig. Det är liksom bara jag som gällt. Sen hon kom hit så hänger han efter henne ochh hon efter honom, han tvättar henne och de sover ihop och leker. Det är ju en sida jag aldrig har sett. 

Jag var ärligt talat lite orolig de första timmarna för hon bits så in i helvetes hårt. Utfall mot ansiktet med klor och mun. Det är bara lek det ser man men hon har inte en aning om hur hårdhänt hon är. Katten som hon hänger med nu låter hennne hållas tills hon börjar vara hårdhänt, då markerade han de första gångerna med fräs och hela kokarongen. Nu höjer han bara tassen och hon lägger av och sen fortsätter de leka. 
Svar på tråden Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?