Flaskpost skrev 2015-09-13 22:02:07 följande:
Allt under 12 veckor är för tidigt att tas från kattmamman. I detta fallet hade de gjort det redan innan de såldes vilket gjorde det meningslöst att debattera lagar och annat, mamman var redan ute ur bilden. Att ta en katt innan 12 veckor gör att kattungen missar massor i uppfostran från sin mamma och resultaten av att ta dom tidigt kan bli riktigt skit, främst för katten. I detta fallet så om hon nu är under 12 veckor så var skadan skedd innan jag köpte henne, annars hade jag inte köpt henne om mamman funnits kvar och jag var såhär osäker.
Vår katt var 6 veckor när han kom till oss. Vi visste att det inte var ok men det var det eller att mannen som hade honom skulle skjuta ihjäl honom(elak oempatisk människa var han). Mamman fanns inte heller kvar. Han var så liiten. Såg ut som en liten dunboll. Men han blev en bra katt trots att han togs för tidigt. Han blev 17år gammal och var aldrig sjuk en enda gång under sitt liv. Och världens snällaste katt. Revs och bet aldrig under sina 17år. Nej man SKA INTE ta kattungar för tidigt. Men om det av någon anledning händer ändå är det oftast inte dömt att misslyckats. Att det finns två äldre katter i hemmet redan är toppen. Dom kan ta över rollen som vuxna förebilder och lära upp den lilla om hur man är "en katt"