Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?

Ser ut att vara max 7 veckor. Vi har kattungar hemma som är 8 veckor som är en bra bit större än den där.

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 21:37:31 följande:
    Ser ut att vara max 7 veckor. Vi har kattungar hemma som är 8 veckor som är en bra bit större än den där.
    8 augusti. Då är den fem veckor. Och det kan mycket väl stämma med tanke på storleken. Och om de talar kass svenska så kanske de inte har våra stränga regler om hur gammal en katt skall vara när de flyttar från mamman.
  • Birgitta02

En 10,5 veckas kattunge (bilden snodd från nätet

• Birgitta02

9 veckor (bild snodd från nätet)

• Birgitta02

TS. jämför bilderna ovan med din egen katt. Du kanske själv kan åldersbestämma. Eller så tar du hem en kunnig kattmänniska som kikar på den.

• Birgitta02
    Haskel skrev 2015-09-13 21:50:43 följande:
    Betydligt äldre än 5 veckor i alla fall.

12 verkar lite mycket.

Gissningsvis 8-10 veckor. Vilket innebär att det inte är väldigt tidigt för leverans.
    Nej, den är yngre än 8 veckor. Jag ser det på ögonen. Och den har inte växt ikapp det enorma huvudet. Vid 8 veckor är de mer proportionerliga (det går jättefort i den åldern. Skillnaden är stor mellan ex.vis 6 och 8 veckor).
  • Birgitta02
    Haskel skrev 2015-09-13 22:07:52 följande:
    Jag vet att kattungar helst ska vara 12+ veckor vid leverans. För ca 20 år sedan, var standard 8 veckor. Det var aldrig några problem, även om jag håller med om att det är bättre att vänta.

Men kattmamman var nu borta. Det jag menar är att kattungen kommer klara sig fint, trots allt.
    Det trista i när de är så unga är att de inte "lär sig att vara katt". Hon har inte nåt syskon att busa, träna, leka och brottas med. Och det är DET som kan bli lite jobbigt när den växer upp. Det kan gå kanonbra, men får den vissa problem så kan det kanske hänföras till det.

Det kan också vara så att kattungen inte fått tillräckligt med mat för sin ålder (kattungemat) och på annat sätt inte är skött ordentligt. Så kan KAN vara äldre, men inte haft tillräcklig tillväxt. Men en veterinärundersökning lär väl ge dig lite klarhet.
  • Birgitta02
    Flaskpost skrev 2015-09-13 23:31:20 följande:
    . Äldsta katten leker med henne och sover med henne redan. Lite förvånande att han accepterade henne så fort. 
    Det är ju jättebra! Att ha en äldre katt som kanske fostrar är ju helt formidabelt :)
Svar på tråden Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?