• Tantenfyrtioplus

Äldre och tveksam inför IVF -hur tänkte ni?

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon i liknande sits kunde svara mig. Min barnlängtan kom inte som jag trodde med åren, klockan tickar ganska tyst = ) , men jag och min man började ändå försöka skaffa barn när jag var runt 35 för det fanns ändå (då) en självklar tanke att bilda familj med två barn. Även om det alltid kändes som att "om några år" skulle det passa bättre.

Nåväl, vi slutade använda preventivmedel men blev inte gravida. Höll uppe med försöken, efter ett antal försök får man ju ganska mycket tid att fundera. Är det verkligen detta vi vill? Det kanske inte är meningen etc. Eftersom vi inte hade barn kunde vi också hänge oss åt resor och våra hyfsat framgångsrika karriärer, umgås med vänner etc.

Så höll det på med att vi i omgångar försökte med konstens alla regler några månader, inget hände osv. Vi började nåt nytt projekt på fritiden och struntade i barntänket mm Efter 4 år gjorde vi en utredning och vi hade bra värden båda. Blev ändå rekommenderade IVF då jag fyllde 40.

Plötsligt blev beslutet så vansinnigt stort. Innebar ett enormt ansvar mm mm

Till saken hör att jag verkligen tror att vi skulle bli utmärkta föräldrar, vi har en bra och lycklig och jämställd relation,god ekonomi och bra bostad, likvärdiga åsikter om värdegrund och prioriteringar i livet och jag tror vi skulle ha kul som en familj precis som vi har roligt idag. 

MEN vi tvekar.

Jag blev spontant plötsligt gravid för 1,5 år sedan men något kändes instinktivt fel och jag fick sedan missfall i vecka 9, vi hann liksom aldrig ta in detta, och inte heller efter det har IVF känts självklart. 

Jag kan önska att vi bara blivit gravida såsom många av våra vänner blivit på försök nr 3 och inte behövt tänka så mycket mer på saken.

Nu har åren gått och vi är båda en bra bit över 40. Jag tänker på detta dygnet runt. Plötsligt är det nya faktorer som spelar in. Vi vi ha hemmaboende barn fram till efter pensionen? Är det ens schysst mot barnet att vi är så gamla. Kommer vi orka? Kommer vi bli bittra för att vi skaffade barn? Eller för att vi inte gav det alla försök som fanns?

Tänk om vi blivit gravida för 7 år sen då hade lille XXXX börjat skolan nu etc

Jag är så rädd att inte orka, att inte klara av småbarnsåren som alla klagar så enormt mycket över.

Jag har en hög utbildning, har nog länge varit en sk duktig flicka som är rädd att inte prestera mitt yttersta på jobbet. Jag behöver mycket egen tid för att bara vara och sådan har jag alltid varit. Samtidigt har ju både höga chefer och politiker massor av barn och verka orka hur bra som helst. Det är klart jag borde klara av ett barn, eller??

(vi har ingen familj eller släkt som kommer kunna avlasta så det är en aspekt)

Så skaffa inte barn då tänker ni kanske, men det är ju det jag inte helt kan välja bort. För samtidigt som vänner går omkring hålögda som zombies genom småbarnsåren så intygar de att det är värt att få barn, och jag har aldrig sett någon som är lika sliten av sitt jobb som säger samma sak tex, så jag måste ju tro att det är helt fantastiskt. (det är bara de första två åren jag oroar mig över att inte klara)

SÅ är det nån som känt samma? Att det skulle vara så mycket enklare att bara låtit "naturen" bestämma? Att det kommer nån sorts extraansvar att bli en perfekt förälder om man till och med betalar för att få hjälp...? (jag vet att det ändå troligen inte blir något pga min ålder men bara att testa gör mig livrädd..)

Förlåt för romanen, men min tid rinner ut. Om 6 mån stängs alla dörrar att ens testa IVF.

• Svar på tråden Äldre och tveksam inför IVF -hur tänkte ni?
  • fröken fegis
    kottelisa 483 skrev 2015-09-27 09:13:58 följande:

Jag håller för närvarande på med Suprecur dvs nässpray. Om 2 veckor blir det hormonsprutor och sedan prel äggutplock vecka 44-45. Men det känns fortfarande inte rätt och jag känner bara ångest och ingen glädje. Vilket jag borde?! Hela den "konstgjorda vägen" känns fel på ngt sätt. Det är bevisligen ingen fel på varken jag eller min man. Så det borde gå ändå eller? Jag är 37 i detta nu. Fyller 38 i jan. Det som tynger mig just nu är att äggutplock står för dörren. Har funderat på att avbryta. Men då är vi på egen hand igen. Och om vi ångrar oss är det nu väntan i kö. Min man vill mer än jag känns det som... Vi måste ta chansen nu säger han. Vilket stämmer. Egentligen. Förvirrad =(

Hej! Jag hoppar in med en liten input här i tråden. Jag är 36 år och genomgår just nu IVF-försök nr 2. Kan säga att jag var MINST lika tveksam som du till att ge mig in i denna IVF-karusell... Levde med min x-make i 10 år och tanken på barn fanns överhuvudtaget inte (från min sida). När vi skiljdes för 5 år sedan träffade jag min nuvarande make och från dag 1 har jag velat ha barn med honom. Men det har inte velat sig... Efter att ha försökt 2 år på egen hand gjorde vi en utredning och till vår frustration hittar de inget fel - vi är oförklarligt barnlösa... Efter 1 års tvekande och velande testade vi att göra några insemineringar men lyckades inte med det heller. Så tillslut efter många bråk, mycket tårar och stor tveksamhet från min sida, gick jag med på att prova IVF. Hela första omgången som vi gjorde i våras mådde jag jättedåligt (psykiskt). Jag avskyr att använda nässpray så redan från början blev det ju jobbigt :) Sprutor är jag livrädd för så min man fick ta dem på mig och jag grät varje gång :) Äggplocket stod för min värsta mardröm (det var den faktiskt lite också om jag ska vara ärlig, men det är ju fort över). Värst av allt sedan då - ruvningen... Och besvikelsen när det inte lyckas... Men här är vi nu igen, andra omgången, sprayen avklarad, mitt i sprutorna och nästa vecka äggplock :O Men det har gått SÅ mycket lättare denna andra gång. Nu vet man vad man har att vänta sig och hoppet lever om att denna gång ska det vara vår tur! Stor styrkekram till dig från en till som har känt sig mer eller mindre tvingad in i den här processen. Du fixar det! Det är inte så illa som du tror. Ta chansen, då har du iaf gjort allt du kan! Lycka till!
  • Tantenfyrtioplus
    Communitygrodan skrev 2015-09-27 10:19:04 följande:

Wow stort grattis till graviditeten! Det är ju inte alls ovanligt att man känner sig totalt ogravid efter de första två veckorna då man känner sig super gravid!! ?

Jag håller tummarna!! Mitt enda tips är att inte gå in för mycket i känslorna för stunden när man är gravid, de brukar lura en. ?

Så himla roligt. Ja jag har varit mycket ensam med min dotter och har inte alls lidit av det. Jag tror mycket av föräldraskap och hur jobbigt man tycker att det är eller hur begränsad man blir är en fråga om inställning. Jag tror många får problem i sin relation då man har något slags milimetet rättvise tänk som skapar konflikter. Det går inte att tänka så, då kommer någon part alltid bli besviken.

Du måste berätta hur det går på Vul!!

Jag börjar spray med synarela på tisdag! Så då börjar vår process. ?

Åh du får gärna uppdatera hur det går! Jag känner viss panik nu haha, men tror den mattas av lite då jag samtidigt vet att det är många veckor kvar tills missfallsrisken avtar. Det gör att jag inte är så kaxig...

Var på vul igår, trots att det var så tidigt 6+3, kunde vi se ett litet hjärta picka! ???? Nu håller vi tummarna, mår lite illa och lite spänningar i livmodern men i övrigt inget särskilt.
  • Communitygrodan

Wow Grattis vad roligt!!! Jag är på tredje dagen med spray. Känner mig skengravid och funderar maniskt på om jag blivit gravid såklart. ???? Jag tror jag är lite bitsk men än så länge under kontroll!! ???? vi får se vart det slutar....

• Tantenfyrtioplus

En uppdatering om någon forftarande läser...= )

Är ett nervvrak pga oro både för missfall men även när jag tänker på att allt KAN gå bra... VAD HAR VI GJOOORT?!?! Typ så. Får panik på riktigt. Jag är ju urgammal och hur i hela världen ska jag palla detta? Får sen åter panik över att det kanske redan är kört. Ingen av mina vänner eller familj vet än så blir mycket tankar..

Var på ytterligare ett UL i vecka 9+3 och allt såg fortf bra ut. Nu väntar KUB nästa vecka. Förutom att min mage är rätt tjock, kan lätt förklaras av att jag varit dödstrött och inte tränat dessutom, så har de vaga gravsymptom jag hade försvunnit. SÅ. Det känns som 10 år att vänta på KUB och ja, främst få veta om det ens lever där inne ännu....

Därefter KUB-ångesten.

Kommer uppdatera oavsett om nån vill eller inte. = )

• Tantenfyrtioplus
    Communitygrodan skrev 2015-10-01 22:18:38 följande:

Wow Grattis vad roligt!!! Jag är på tredje dagen med spray. Känner mig skengravid och funderar maniskt på om jag blivit gravid såklart. ???? Jag tror jag är lite bitsk men än så länge under kontroll!! ???? vi får se vart det slutar....

Hej hur har det gått?? Är inte inne så ofta men nyfiken! Hoppas bra!
  • Communitygrodan

Inte bra alls tyvärr. På Ul visade att jag enbart lyckats producera fram 1 ägg på långa protokollet. Fick välja om vi skulle göra äggplock på det men kändes onödigt lägga 16 000 kr på att plocka ut ett ägg som kankse bara är en blåsa... surt! Så nu gör vi inget mer försök, känns bara som att kasta pengar i sjön. Och jag börjar ärligt tvivla på att bli småbarns föräldrar igen.... Min sambo krisar mer än mig över dett. Jdg blev inte ens ledsen. Hur känns det för dig nu?

• anki75

"Tantenfyrtioplus" att läsa om dina känslor är som att jag skrivit ner mina egna. Jag är 40 och ska börja med nässpray nästa vecka och oroar mej för ALLT. Min kille gjorde vasektomi efter sitt 3 barn så vi måste göra ivf. Men det känns inte naturligt. Jag försöker tänka att det hade kanske blivit så med nån annan oxo, att jag kan ha svårt att få barn. Jag oroar mej över biverkningar. .äggplock..att det inte ska bli nåt..att det ska bli nåt. Oroar mej över graviditet om jag blir en bra

mamma. Om jag ska orka med. Men känner oxo att detta är sista chansen. En annan stor sak är att jag lever i en trygghetsbubbla, en falsk sån. Killen bor 20 mil bort o jag veckopendlar till jobbet, gjort så i 3 år nu. Jag har bara mitt jobb på min hemort, min syster som jag inte träffar o min pappa som jag kan hälsa på ändå. Jag tänkte att tar det sej jobbar jag in i d sista o flyttar upp helt. Jag trivs mer på hans hemort, eget umgänge o så.men nu när det närmar sej att faktiskt börja leva på riktigt så är jag bara rädd. Eller det går upp o ner. Jag har varit på jobbet i 22 år o jag vet att jag skulle inte sakna det..jag längtar aldrig dit när jag är ledig. Men oroar mej hur ekonomin ska bli, jag har alltid försörjt mej själv o vatt duktig o sparat pengar. Men jag örsöker ta en dag i taget. Det är dax o hoppa nu. Sticka hål på bubblan.Ta chansen.

• Kristalii
    Tantenfyrtioplus skrev 2015-11-05 15:37:23 följande:

En uppdatering om någon forftarande läser...= )

Är ett nervvrak pga oro både för missfall men även när jag tänker på att allt KAN gå bra... VAD HAR VI GJOOORT?!?! Typ så. Får panik på riktigt. Jag är ju urgammal och hur i hela världen ska jag palla detta? Får sen åter panik över att det kanske redan är kört. Ingen av mina vänner eller familj vet än så blir mycket tankar..

Var på ytterligare ett UL i vecka 9+3 och allt såg fortf bra ut. Nu väntar KUB nästa vecka. Förutom att min mage är rätt tjock, kan lätt förklaras av att jag varit dödstrött och inte tränat dessutom, så har de vaga gravsymptom jag hade försvunnit. SÅ. Det känns som 10 år att vänta på KUB och ja, främst få veta om det ens lever där inne ännu....

Därefter KUB-ångesten.

Kommer uppdatera oavsett om nån vill eller inte. = )

Hur gick det på KUB?

Jag följde tråden i början i smyg. Känner igen en del av dina tankar. Som det fetmarkerade ovan och i första inlägget att ha barn hemma till pensionen, mm. Just idag har jag en bra dag. Andra dagar har varit skitjobbiga. Har du panik fortfarande?
  • Tantenfyrtioplus
    Kristalii skrev 2015-12-15 08:28:25 följande:
    Hur gick det på KUB?

Jag följde tråden i början i smyg. Känner igen en del av dina tankar. Som det fetmarkerade ovan och i första inlägget att ha barn hemma till pensionen, mm. Just idag har jag en bra dag. Andra dagar har varit skitjobbiga. Har du panik fortfarande?

Hej skönt man inte är ensam! Är du gravid eller funderar? Fattade inte riktigt..

Kuben gick bra! Vi valde ändå att även göra ett NIPT-test privat som också var bra, så skönt! Nu har vi även gjort RUL och det såg också bra ut. Verkligen tacksam över att vi slapp stå inför svårt ställningstagande, var väldigt rädd för det.

SÅ nu är mycket av tankarna som malt på angående det borta, men då finns istället mer plats för tankarna på vad som komma skall... Går upp och ner, ibland får jag verkligen jätteångest, som att ha hoppat på en bergochdalbana som nu sakta är på väg uppför backen. 

Jag ska få hjälp med samtal vilket jag är glad över. Jag har gått igenom tuffa perioder tidigare i mitt liv så tror att jag kommer att fixa även detta, sen hur kul det blir det får vi se. Just nu tycker jag det svåraste är att jag snart MÅSTE berätta för tex kollegor. Börjar bli väldigt svårt att dölja och går i en stor stickad tröja varje dag och tackar vädrets makter för snö och kyla, men magen börjar sticka utanför brösten (är dessutom rejält svullen högre upp i magen så fort jag ätit) så det är verkligen på gränsen.

Detta får jag PANIK över, låter ju löjligt men det är väldigt långt ifrån min självbild. Jag är självständig, orädd, behöver ingen och plötsligt ska mitt allra mest privata bli allmän egendom. Jag ska under en tid bli nån sorts vårdande mat och närhetsfabrik. 

Fick tips av min barnmorska att försöka hitta nya föräldrar-förebilder - alltså sådana mammor som JAG kan se upp till. Inte de som bara pratar magform och vill inreda barnrummet och längtar efter barnvagnspromenader i grupp för det är just nu min stora skräck.

Så jag försöker byta fokus, tänka på par där det funkar bra och där det finns mycket humor mitt i det jobbiga.

Man kan vara på många sätt som förälder och det jag nog har svårast att förstå är att jag ju kommer gilla mitt barn, precis som jag gillar min man. Det är ju ingen gammal svettluktande gubbe från kontoret som flyttar in utan någon jag kommer bry mig om. Så jag försöker att inte dras iväg av ångesten utan ta en dag i taget och just nu njuta av allt jag KAN göra. Ingen foglossning än tex, så njuter av promenader och att vara rörlig, och av att SLAPPA = )

Hur tänker du, vill gärna höra mer...= )

• Tantenfyrtioplus
    anki75 skrev 2015-12-15 07:21:36 följande:

"Tantenfyrtioplus" att läsa om dina känslor är som att jag skrivit ner mina egna. Jag är 40 och ska börja med nässpray nästa vecka och oroar mej för ALLT. Min kille gjorde vasektomi efter sitt 3 barn så vi måste göra ivf. Men det känns inte naturligt. Jag försöker tänka att det hade kanske blivit så med nån annan oxo, att jag kan ha svårt att få barn. Jag oroar mej över biverkningar. .äggplock..att det inte ska bli nåt..att det ska bli nåt. Oroar mej över graviditet om jag blir en bra

mamma. Om jag ska orka med. Men känner oxo att detta är sista chansen. En annan stor sak är att jag lever i en trygghetsbubbla, en falsk sån. Killen bor 20 mil bort o jag veckopendlar till jobbet, gjort så i 3 år nu. Jag har bara mitt jobb på min hemort, min syster som jag inte träffar o min pappa som jag kan hälsa på ändå. Jag tänkte att tar det sej jobbar jag in i d sista o flyttar upp helt. Jag trivs mer på hans hemort, eget umgänge o så.men nu när det närmar sej att faktiskt börja leva på riktigt så är jag bara rädd. Eller det går upp o ner. Jag har varit på jobbet i 22 år o jag vet att jag skulle inte sakna det..jag längtar aldrig dit när jag är ledig. Men oroar mej hur ekonomin ska bli, jag har alltid försörjt mej själv o vatt duktig o sparat pengar. Men jag örsöker ta en dag i taget. Det är dax o hoppa nu. Sticka hål på bubblan.Ta chansen.

Hej vad fint att få ta del av dina tankar, och skönt att inte vara ensam!! I din sits är ju IVF enda valet, och som du säger kanske hade behövts ändå i denna åldern. Jag har ju märkligt nog blivit gravid ändå nu, men då har vi ju också varit beredda på att pga vår tvekan inför IVF kunde det bli så att vi inte skulle få barn. 

Låter som många förändringar som är på gång i ditt liv, svårt - men spännande också. Man får väl ha rimliga förväntningar tänker jag. Det positiva i vår ålder är väl iaf att vi fattar att allt inte kommer bli en dans på rosor och kanske istället blir lite positivt överaskade (hoppas jag, haha) 

Fattar att du är rädd!! Jag med, fortfarande nu när halva graviditeten gått. Men tycker du skrev bra. Dags att hoppa nu. Ta chansen. Det är iaf lite spännande.

En sak som jag tycker känns skönt nu är att jag berättat om ALLA mina tankar för barnmorskan och ska få går i speciella samtal, det kan man be om! Det ska bli skönt - också att ha en kontakt sedan när barnet kommer. Först fattade nog inte min barnmorska för jag verkar stark och skämtar mm men sedan berättade jag hur jag verkligen tänker, och då skrev hon en remiss direkt...

Vill gärna höra hur det går för dig!!

• anki75

Tack för ditt fina svar "tantenfyrtioplus" Nu har jag sprayat sen 21/12..o gjort UL o är helt nedreglerad. Ska börja med sprutor 13/1. Lite läskigt men tar en dag i taget. Det du skrev om att du är självständig orädd behöver ingen o plötsligt ska ditt mest privata bli allmän egendom. Precis så känner jag också. Jag har gått i valet o kvalet o berätta för chefen, men jag ska göra det. Jag tror han förstår. Allt känns så overkligt än bara. Att du är stark o skämtar mycket sån är jag med. Vill veta hur det går för dej med. :)

• Tantenfyrtioplus
    anki75 skrev 2016-01-09 11:12:51 följande:

Tack för ditt fina svar "tantenfyrtioplus" Nu har jag sprayat sen 21/12..o gjort UL o är helt nedreglerad. Ska börja med sprutor 13/1. Lite läskigt men tar en dag i taget. Det du skrev om att du är självständig orädd behöver ingen o plötsligt ska ditt mest privata bli allmän egendom. Precis så känner jag också. Jag har gått i valet o kvalet o berätta för chefen, men jag ska göra det. Jag tror han förstår. Allt känns så overkligt än bara. Att du är stark o skämtar mycket sån är jag med. Vill veta hur det går för dej med. :)

Hej om du läser - hur gick det? Jag är aldrig inne på familjeliv men ska kolla om jag får några svar. Känner att jag vill lägga in en uppföljning om ett tag om nån läser gammal tråd. = ) 

Skulle iaf vara fint att höra från dig! Vår bebis kom i maj förra året - ett år redan, det känns bra, mycket av all oro kom på skam, men har också varit ett långt år. 

Kram!!

• anki75
    Tantenfyrtioplus skrev 2017-05-16 11:50:03 följande:

Hej om du läser - hur gick det? Jag är aldrig inne på familjeliv men ska kolla om jag får några svar. Känner att jag vill lägga in en uppföljning om ett tag om nån läser gammal tråd. = ) 

Skulle iaf vara fint att höra från dig! Vår bebis kom i maj förra året - ett år redan, det känns bra, mycket av all oro kom på skam, men har också varit ett långt år. 

Kram!!

Hej. NU såg jag att du skrivit, har inte orkat vara härinne. Vi har gjort 6 ivf, Testade negativt imorse. Det vill inte ta sej.Men enda skillnaden mot de andra gångerna är att då har det börjat blöda på ruvardag 11, och nu är jag på ruvardag 15 och inget blod alls, så det är inte kört än. (denna gången satte dom in 2)  Vi har 1 gång kvar av ett trepack sen funderar jag starkt på spermiedonator i DK, omdet inte funkar denna gång. Grattis till bebisen =)
  • linsen79

Vad spännande att hitta denna tråd! Och grattis Tanten40plus! Så kul att läsa en framgångssaga. Känner så väl igen mig i de kluvna känslorna inför beslut. Jag och min man är själva inne i ivf-världen nu. Hade sån "tur" att det lyckades på första försöket men tvingades göra en sen abort pga svårt hjärtfel. Nu har jag så svårt att ta mig vidare och känner att jag nästan önskar att vi aldrig gjort ivf utan bara fortsatt leva våra liv. Vi hade det ju bra innan vi satte igång allt det här. :(

• barnlangtanivf
    Hej! Jag och en vän har startat en podd - Ruvarpodden - om barnlöshet, barnlängtan och IVF där vi pratar fritt om våra känslor kring IVF och barnlöshet och vår resa mot barn - podden finns på Itunes, soundcloud, och Acast. Nytt avsnitt kommer varje torsdag! vore superkul om ni ville lyssna.kram
  • ChansTillLiv

Jag är förvisso pappa men jag tänker att före dig fanns hundratals generationer mammor i släktträdet som klarade det galant under betydligt svårare förhållanden. Det vore ju synd om du blev sista kvisten på ditt träd, det låter som du har mycket att ge till ett barn :)

Klart att det är en hel del jobb med att vara förälder, men det bleknar i jämförelse med hur barn berikar ens liv. Att se in i barnets ögon och se sig själv speglas tillbaka är en magisk känsla som inte kan beskrivas, en del av sig själv som ser världen med nya ögon. För mig har det gjort att jag tar mitt åldrande med större lugn också, jag ser min ålderdom fylld med barn och barnbarn runt omkring mig istället för typ två katter i en tom lägenhet

Svar på tråden Äldre och tveksam inför IVF -hur tänkte ni?