• Gert

Fri invandring eller välfärdssamhälle

Sverige står inför ett vägskäl. Antingen så fortsätter Sverige vara ett välfärdssamhälle eller så byter vi till fri invandring.
    Give ´em Hell!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fri invandring eller välfärdssamhälle
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-08 18:24:28 följande:
    Jag gissar bara att en asylsökande inget hellre vill än att skaffa sig ett jobb och börja betala skatt.
    Gissa på. Skrattande

Du vet väl att många flyktingar från dessa länder har en kultur där kvinnor inte jobbar? Deras kultur är att kvinnor stannar hemma och tar hand om barnen, tvättar kläder och lagar mat.

Här kan de se vilka länder som flyktingarna kommer ifrån.

pejl.svt.se/flyktingstrommar/
    Give ´em Hell!
  • Analysera mera
    Gert skrev 2015-09-08 18:38:02 följande:

Gissa på. 

Du vet väl att många flyktingar från dessa länder har en kultur där kvinnor inte jobbar? Deras kultur är att kvinnor stannar hemma och tar hand om barnen, tvättar kläder och lagar mat.

pejl.svt.se/flyktingstrommar/

En kultur som du också vet inte återfinns i Sverige - så vad är problemet?
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Gert
    Analysera mera skrev 2015-09-08 18:43:23 följande:
    En kultur som du också vet inte återfinns i Sverige - så vad är problemet?
    Inte återfinns i Sverige? Förklara hur du menar.
    Give ´em Hell!
  • Deffe
    Neol skrev 2015-09-05 13:24:16 följande:
    Jag vet inte hur gammal du är Gert, men du verkar ju ändå ha visst intresse i nationalekonomi men i nuläget helt sakna kunskap inom området. Du lever ju i en välfärdsstat där du har alla möjligheter att faktiskt bli välutbildad på riktigt. Vi behöver människor med starka drivkrafter som kan bygga upp vårt land. Du kan vara med och göra det precis som alla ensamkommande flyktingbarn som nu kommer är en jättechans för oss att få in mer individer som vi kan utbilda för att hjälpa oss med de utmaningar som vi har framöver, inte minst inom pensionssystemet. Fast du kanske hellre avstår från en dräglig tid som pensionär och rimliga pensionsutbetalningar mot att du slipper se fler utomnordiska ansikten på våra gator??

Diagrammet du länkar till visar statsskulden i absoluta tal frikopplat från hur mycket landets tillgångar, befolkning och omsättning (BNP) har vuxit. Även jag har mer lån nu än vad jag hade när min lön var hälften mot idag och mina tillgångar likaså. Jag avsevärt mycket bättre ekonomi nu även om min lånebörda i absoluta tal är mångdubbelt mot 15 år sedan.
    Hej!

Roligt att alla använder statsskuld.se som referens, det är en bra sida.
    Men iaf, vår statsskuld är faktiskt inte så stor gentemot vår BNP det är helt klart. Det många däremot inte tänker på är att det är inte bara Statens skulder som "borde" räknas in i ett lands skulder utan även medborgarnas skulder, Sverige har idag världens näst högsta skulder för sina medborgare (vi kanske ligger på 3dje plats, det är en hård fight som vi iaf försöker vinna).

Med höger skulder så ökar även riskerna, och med dagens banksystem så är vi väldigt utsatta ifall det börjar gå åt skogen. Låt mig förklara.

När USAs bostadspriser kraschade så tog bankerna över skulderna och bostäderna. Husägarna blev med andra ord av med sitt hus, men även sina skulder. Dom blev skuldfria och "husfria". 

I Sverige däremot är det lite jävligare, om du köper ett hus/lägenhet för 5 miljoner och lånar 4 miljoner idag eftersom räntan är så låg och sedan låter vi tiden gå lite och plötsligen kommer en "bankkris", räntorna stiger och bostadspriserna sjunker, plötsligen så är din 5miljoners lägenhet på söder bara värd 3 miljoner. Det som händer då är att Banken knackar på dörren och säger att dom vill ha mer pengar ögonbums annars så tar dom bostaden ifrån dig. 

Sagt och gjort, du har inga miljoner att ge banken utan banken tar nu din 5miljoners lägenhet och säljer den för marknadspris på 3 miljoner, men det är inte slut där. Eftersom du lånat 4 miljoner så kräver dom även en extra miljon för sveda och värk från dig. Dvs banken tar inget ansvar för sina dåliga beslut att låna ut pengar till dig, det är helt ditt eget fel och du har nu ingen bostad och inga pengar samt kronofogden efter dig. 

Låt oss titta lite på statsskulden nu. Den är som vi sa tidigare inte speciellt hög, men varifrån kommer pengarna egentligen? Det som tidgare regeringar har gjort är att sälja företag och egendomar för att kompensera utgifterna, vi har "slaktat kon" istället för att bara mjölka den så att säga. 
    Och när inte det räckte riktigt så fick Sossarna syn på ett konto som var fyllt till bredden, det var pensionsfonderna. 
    Sossarna tog då snabbt och effektivt ut hundratals miljarder kronor från pensionärernas konton och betalade tillfälliga skulder och utgifter och allt var åter frid och fröjd, tills vi kommer till idag då dvs, våra pensionärer har idag inte så speciellt mycket pengar tyvärr, mycket tack vare våra "duktiga politiker".

Jag tycker det ska bli spännande att se hur politikerna löser detta med ekonomin kommande åren, vi har redan drastiskt minskat våra utgifter till försvaret, pensionerna samt sjukvården. Det finns snart inte så mycket kvar att "skära" i. Så snart kommer staten garanterat behöva låna eller råna för att få råd. 

Ursäkta wall of text, men kunde inte låta bli när jag hittade en tråd som använder min sida som referens, det gav mig även lite motivation att slänga upp mer information till kommande uppdatering på sidan :)

Sidan är för övrigt "politiskt oberoende" det enda den gör är att presentera data från kända "källor", dvs SCB, Arbetsförmedlingen, Riksbanken m.fl. Vill poängtera det :)

statsskuld.se
  • Analysera mera
    Gert skrev 2015-09-08 18:44:42 följande:

Inte återfinns i Sverige? Förklara hur du menar.

Den "muslimska" människosyn du refererar till återfinns endast i Mellanöstern (även om det också är en generalisering). I Sverige behandlas kvinnor med respekt, det trodde jag var allmänt vedertaget.
  • Gert
    Analysera mera skrev 2015-09-14 17:01:04 följande:
    Den "muslimska" människosyn du refererar till återfinns endast i Mellanöstern (även om det också är en generalisering). I Sverige behandlas kvinnor med respekt, det trodde jag var allmänt vedertaget.
    Den återfinns även i det svenska samhället, speciellt i segregerade förorter till storstäder. Det kan inte ha undgått någon - utom de som blundar för verkligheten.
    Give ´em Hell!
  • lintu
    Analysera mera skrev 2015-09-14 17:01:04 följande:

Nu vet jag inte i vilken del av landet du bor i men där har du dessvärre fel...du skriver om något du förmodligen vet väldigt lite om när du påstår att denna kvinnosyn lämnas kvar i Mellanöstern som genom magi...
  • themia
    Gert skrev 2015-09-08 18:38:02 följande:
    Gissa på. Skrattande

pejl.svt.se/flyktingstrommar/#so2010
    Tycker du verkligen att vi bara ska acceptera detta faktum som nånting statiskt?.

Naturligtvis ska vi påverka de nyanlända till en förståelse för den syn på kvinnor och kvinnors rättigheter som är allmänt rådande i Sverige.

Vi kan ju inte utgå från att folk från t.ex. Arabvärlden ska veta hur vi lever här.
  • Analysera mera
    Gert skrev 2015-09-14 17:17:32 följande:

Den återfinns även i det svenska samhället, speciellt i segregerade förorter till storstäder. Det kan inte ha undgått någon - utom de som blundar för verkligheten.

Den kan säker finnas på enskilda ställen, men särskilt utbredd i samhället i stort är den inte.
  • Analysera mera
    lintu skrev 2015-09-14 17:26:59 följande:

Nu vet jag inte i vilken del av landet du bor i men där har du dessvärre fel...du skriver om något du förmodligen vet väldigt lite om när du påstår att denna kvinnosyn lämnas kvar i Mellanöstern som genom magi...

Det sade jag aldrig. Jag påpekade bara att den där är regel snarare än undantag (dock inte överallt, men Saudiarabien är ett sådant exempel), medan motsatsen råder här.

Man måste alltid vara försiktig i sådana här diskussioner, så att man inte drar olika människor över samma kam baserat på religion. T o m Mattias Karlsson (SD) har uttryckt faran med generaliseringar, och påtalat det faktum att många muslimer är ganska moderata.
  • Analysera mera
    themia skrev 2015-09-14 17:38:02 följande:

Tycker du verkligen att vi bara ska acceptera detta faktum som nånting statiskt?.

Naturligtvis ska vi påverka de nyanlända till en förståelse för den syn på kvinnor och kvinnors rättigheter som är allmänt rådande i Sverige.

Vi kan ju inte utgå från att folk från t.ex. Arabvärlden ska veta hur vi lever här.

• Moderno

Två ganska mörka framtidsbilder levererades idag (2015-12-19). Det ena kom från Malmö och dess socialdemokratiska kommunalråd som medverkade i ekots lördagsintervju. Det står helt klart att Malmö är riktigt illa ute om inte enorma summor skjuts till av övriga delar av landet. Men det är tveksamt om det ens hjälper med pengar, eftersom det är sådant som nya skolor (nya lokaler, lärare) m.m. som krävs. Enbart pengar är inte tillräckligt.

Det andra kom från Anna Dahlbergs sedvanligt skarpa synpunkter på expressen.se ("2016 ? här är frågorna vi kommer prata om"). (T.ex. reflekterar hon över att vi behöver bygga ett nytt Stockholm till 2020 för att möta bostadsbehovet - eller ännu mer).

Man får väl säga att Sverige under en relativt lång tid har haft närmast fri invandring (åtminstone i den bemärkelsen att envar som velat har kunnat ta sig in i Sverige för att söka asyl eller fortsätta mot något annat land i kombination med att synnerligen få tvingas återvända, ens efter avslag på sin ansökan). Nu har socialdemokraterna och miljöpartiet i samarbete med SD lämnat förslag för att stävja möjligheterna att fritt ta sig in i landet.

Vad är er analys av detta? Har Anna Dahlberg rätt i sina farhågor eller kommer de åtgärder som S, MP och SD föreslagit att hjälpa? Eller är det så att Malmös kommunalråd har fel och det inte finns anledning att oroa sig för välfärden?

Personligen hade jag föredragit en ordning där vi räddar kvinnor och barn (och familjer) före ensamkommande män - enligt kanadensisk modell - och ser till att de får en bra start i Sverige. Vidare har jag inget emot att skattepengar används för att förbättra integration här och för att hjälpa så många som möjligt på plats, men detta ska inte förväxlas med att planlöst uttömma alla resurser vi har (som verkar vara på gång i Malmö). Nåväl, som Dahlberg säger "den offentliga sektorn kämpar medan den privata sektorn tuffar på som tåget". Det kanske är bra så?

• gnetter

Jaha, då handlar diskussionen om att sticka huvudet i sanden beträffande de uppoffringar vi får göra för att hantera våra flyktingar och asylsökande.

Fakta:

Äldrevården kan inte upprätthållas enligt lagen på många ställen då det är omöjligt att ta in tillfällig personal. Den "tillfälliga" personalen är fullt sysselsatta med invandrarna. Läkarna ställs inför problemet att droga ner patienter eller skjuta till personal (som inte finns längre)

Vårdcentraler läggs ned, och nya "ambulerande vårdcentraler" skapas, det har nämligen inte gått att planera då flyktingboendena dyker upp som svampar här och där, och förstör all statistik och och planering. Vi har fått dels vår vårdcentral nedlagd, och dessutom den vi blivit hänvisade till istället. Att en "ambulerande" vårdcentral är OERHÖRT mycket mer ineffektiv, det kan vi inte ta hänsyn till.

Cancervården anstränger sig för att skicka "hem" patienterna, så därför blir behandlingarna sådana som inte kräver närvaro på sjukhus. Om "tabletter i hemmet"  är den bästa behandlingen borde man diskutera från ett vetenskapligt vårdperspektiv, och inte från kostnadsskäl. "om det uppstår biverkningar, vänd dig då till din vårdcentral", jamen det FINNS JU INGEN. Och biverkningarna när man inte har något immunförsvar kan bli livshotande på 3-6 timmar, vilken INGEN vårdcentral ringer tillbaks på med en tid. Osäkert. Otäckt.

Skolorna skall vi inte prata om. Alla inser att det inte går att bedriva någon vettig ämnesutbildning när 50-70% av barnen inte ens pratar språket man undervisar på.
    Och univeristetsläraare får inte undervisa, för de har ingen LEGITIMATION:

Vänta bara ,

Coming to a City near you....in due time...

Svar på tråden Fri invandring eller välfärdssamhälle