• wildflowers

Mat jag bör undvika? Tips! ?

Har en 2.5 veckors bebis hemma med mkt mat ont och gaser. Kan ibland inte amma ordentligt pga av att han har så ont. Då blir han Heller inte mätt.

Nappen tar han som tröst och då lugnar han ner sig. Kör miniform och det har hjälpt till en början. Har kört 15-30 droppar beroende på vad jag trott behovet varit.

Men de känns som det blir värre..

Bvc aa att yoghurt å flingor 1 gång om dagen och tex mjölk i kaffet är nog ok... men jag skulle vilja ha tips på vad jag bör undvika för att han inte ska få ont i magen. Hur är det tex med frön och nötter?

• Svar på tråden Mat jag bör undvika? Tips! ?
  • Eleonor01

Det finns Barn som reagerar på konserveringsmedlet i vitaminerna. Byt ut dem om ni har såna m konserveringsmedel. Tror de andra finns i hälsokost affärer. Nåt jag läste för några veckor sedan å lagt på minnet inför syskon födseln i januari :)

• Erika 146

Börja med att undvika mjölkprodukter och ge minst 35-40 droppar minifom, är på tok för lite rekommenderat på förpackningen. Du kan även köpa semperdroppar och de kan ges ihop eller i stället för minifom. Lycka till och hoppas det löser sig.

• Eleonor01
    Erika 146 skrev 2015-08-24 20:54:45 följande:

Börja med att undvika mjölkprodukter och ge minst 35-40 droppar minifom, är på tok för lite rekommenderat på förpackningen. Du kan även köpa semperdroppar och de kan ges ihop eller i stället för minifom. Lycka till och hoppas det löser sig.

Min första pojke blev sämre m miniform så Jah gav enbart Semper. Alla små barn har något krux m magarna känns det som
  • wildflowers

Tack för snabba svar. Usch. ..sambon jobbar kvällsskitft.

Å min älskade son gråter sig svettig till sömns.

De känns hemskt! Man känner sig helt hjälplös.

Vart kan man hitta dessa grupper? Är inte så insatt i familjeliv

• Eleonor01
    wildflowers skrev 2015-08-24 21:11:40 följande:

Tack för snabba svar. Usch. ..sambon jobbar kvällsskitft.

Å min älskade son gråter sig svettig till sömns.

De känns hemskt! Man känner sig helt hjälplös.

Vart kan man hitta dessa grupper? Är inte så insatt i familjeliv

• PoL

Förstår att det känns jobbigt! Men det kan oftast vara lite krångligt med deras tarmar första 2 mån. På mina barn har Sempers magdroppar hjälp, även om det tagit nån vecka lr två innan jag börjar märka skillnad. Vill minnas att minifom inte har nån bevisad effekt. Värt att prova ändå förstås, men kanske båda två produkter samtidigt isf - de jobbar på helt olika sätt.
    Du bör undvika lök & vitkål och sen märker du nog om tex bönor också påverkar bebisen
    Lycka till!

• Bubbel85

Som så många andra skrivit. Körde minifom tillsammans med semperdroppar och inbillade mig att det hjälpte. Sen känner jag ingen vars bebis inte hade "problem" med magen i början. Är jättevanligt. För de allra flesta blir det bättre med tiden.

• morotsland

Båda mina har känt av lök, vitlök, kaffe och choklad. Kaffet och chokladen märktes ganska snart efter att jag ätit och magknipet höll i sig några timmar. Nu när lillan är ett halvår har jag börjat äta mer av det igen och nu verkar hennes mage fixa det.

Jag märkte också av att en del frukter och grönsaker gav mer tjorv i magen, men det har gått bra att äta små mängder.

Fundera på om det är något särskilt du ätit någon timme innan skriket och prova att ta bort det. Lycka till och hoppas att din lilla bebis snart ska slippa magontet!

• wildflowers

En fråga till...jag har slutat med mejeriprodukter...

Jag gillar intw havremjök, om jag fattat rätt så får ma inte dricka soyamjölk. Kan jag prova mandelmjölk...eller vad mer äe godare än havremjök? Vill även ha tips på ersättningsprodukter till creme fraiche grädde och ev turkisk yoghurt....om det finns?

• Sous

Mandelmjölk går bra, finns andra sorter också. Oatley gör en Havre fraiche, samma linje som matlagningsgrädden iMat.

• Elzaza

Hej! Om man misstänker mjöökproteinallergi tror jag du kan få hjälp via bvc eller barnmottagningen på vårdcentralen med remiss till dietist, för råd gällande vad du ska äta under amning och vilka produkter som finns (fick vi). Jag tycker personligen att det finns ganska bra alternativ till mjölkprodukter(förutom ost), det går att dricka annat än havredryck och det finns också smaksatt havredryck som är helt ok. Det är också viktigt att du får i dig tillräckligt med kalcium och kanske behöver du äta kosttillskott. Vår son är överkänslig mot mjölkprotein och hade bla symtom som gaser i magen och verkade ha väldigt ont, men jag tror det ofta förekommer andra symtom såsom tex eksem, nässelutslag, kräkningar etc vid överkänslighet/allergi. Kan nog vara bra rådfråga på bvc om du är osäker och som andra skrivit är det nog vanligt med ont i magen den första tiden på de små. Men visst är det jobbigt! Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Mat jag bör undvika? Tips! ?