Är det ok att säga åt andras barn?
Vår dotter är 4.5 och ganska tystlåten och blyg. I området där vi bor finns en lekpark där en del barn leker på kvällarna. Min dotter leker sedan ca 2 år med en annan flicka, R, i princip varje kväll i den här parken. Förr om åren har de lekt bra tilsammans men R, som är mer en ledartyp, har blivit så "bossy, nu och är direkt elak mot min dotter så jag vill helst inte att de leker tillsammans om det ska vara så.
Rs pappa säger åt henne ibland men hon fortsätter bara och hon får aldrig något "straff" utan springer vind för våg och ropar order åt de andra barnen och gör elakheter gentemot dem. Jag har själv sagt åt henne ett par gånger och det uppskattades inte av pappan. Min dotter är för blyg och vågar inte säga ifrån utan blir trampad på som en dörrmatta. Men hon förstår inte det själv och vill absolut leka med R och gå till den här parken varje kväll om hon får.
Vad för man i såna här situationer? Ska man som förälder lägga sig i eller låta dem leka själv och då också reda ut ev problem själva?
Ska tillägga att det finns andra parker och andra saker att göra men min dotter vill absolut gå dit och leka.
Tacksam för svar