Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är det ok att säga åt andras barn?

Självklart ska man kunna säga till andras barn. Alla vuxna har ett gemensamt ansvar för att säga ifrån till barn som beter sig illa, tycker jag. Jag har också sagt ifrån i liknande situationer. Härom dagen var det en 3-åring som knuffade en annan 3-åring så hen for i backen på vår lekplats. Mamman brydde sig inte, så jag sa åt knuffaren.

• Natulcien
    Mälaröbo skrev 2015-07-21 18:25:04 följande:

Jag är lite dubbel i det här. Å ena sidan får man absolut säga till andras barn om de är elaka, slår, knuffas mm. Men att säga åt andras barn när det gäller deras personlighet är lite annorlunda. De barnen du beskriver är inga bebisar längre och lik väl som andra bör lära sig att ta hänsyn måste du stärka ditt barn i att säga ifrån och stå upp för sig själv. Det blir inte lättare när de blir äldre så börja tidigt! Det är svårt att förändra andra och lättare att förändra sig själv.

Men att vara blyg och tystlåten är ju lika mycket en personlighet som att vara bossig. Skillnaden är att den tystlåtna sällan skadar någon annan, vilket en bossig person kan göra.
    Nu framgår det ju inte på vilket sätt flickan är bossig och elak, men handlar det om knuffar och slag måste ju någon vuxen ta tag i det hela. Handlar det om mer verbala angrepp så får man ju lyssna på vad hon säger och säga ifrån om det handlar om kränkningar. Men om det bara är mammans känsla av att dottern är lite underlägsen, så kanske det inte behövs någon inblandning. Detaljerna är egentligen lite för vaga.
Svar på tråden Är det ok att säga åt andras barn?