• elinile

2-åring med nästan totalt ointresse för mat... Tips tack!!

Har en LITEN kille på snart 2 år som äter minimalt med mat. Han lever i stort sett på gröt och välling.... Ja, lite macka, pasta, paprikabitar och cornflakes kan väl slinka ner också. O godis, glass och chips! Men vanlig mat då??? Hur får jag honom att bli mer intresserad?

Verkar som att han bestämt sig redan innan att all ny mat är blä som han säger... Lyckas vi få honom att smaks klöks han väldigt lätt om det är en smak han inte känner igen. Känns som att jag försökt med det mesta...

Han väger ca 10 kg och är runt 80 lång, behöver varenda kalori för att växa. Får ingen vidare hjälp vare sig från barnmottagningen, psykolog eller dietist...

• Svar på tråden 2-åring med nästan totalt ointresse för mat... Tips tack!!
  • Lillysmama

Hej! Jag har haft exakt samma problem med min dotter , hon är idag tre år men har kämpat med maten sen hon var 1 år då hon aldrig varit intresserad.

Sen några veckor tillbaka har vi använt oss av ett slags .. Blödnings system (kalla de muta men jag var desperat!)

Jag satt mej och klippte å klistrade till en orm , som slingrade sej. Delade upp ormen i rutor , å typ var fjärde ruta markerade jag med en liten blomma på sidan.

Sen förklarade jag för min dotter att för varje tallrik mat hon äter upp får hon ett klistermärke att sätta i en ruta , å när hon kommer fram till en blomma händer de något speciellt. De har varit allt från att hon fått ert nytt tjusigt dricks glas till egna fina bestik m.m .

Å jag gjorde som så att dom första gångerna la jag upp väääldigt lite mat bara för att hon skulle känna att hon lyckades å se vad som faktist hände när man var duktig å åt upp all mat. Hon har idag även döpt sin orm till Sigge å han är med vid varje måltid, och blir det en dag hon inte äter upp allt säjjer vi bara att vi försöker nästa dag sen släpper vi de den dagen så de inte blir negativt :) . Och nu har hon juh vant sin mage med att den ska få riktigt med mat så hungern har ökat :)

• Litet My

Vad händer om du ställer fram maten och sedan låtsas som att det regnar? (Som förälder är det jättelätt att vilja hjälpa till, prata till rätta, motivera osv). Det fick vi i hemläxa av BVC med vår matvägrare. Svårare än jag kunde ana dock.

• elyse

Går han på förskola? Är det i så fall likadant där?

• elinile

Belöningssystem skulle jag lätt kunna ta till, för jag gör snart vad som helst... Visst, han är frisk och pigg, men han måste ju ändå äta för att växa och han blir ju på dåligt humör när han är hungrig. Dock verkar det inte spela någon större roll om vi väntar så att han är riktigt hungrig. Mättnaden verkar infinna sig väldigt snabbt ändå eller så tycker han helt enkelt att det är så tråkigt att äta.

Har försökt med det mesta... Mata, låta honom pilla själv, försöka truga, inte bry mig. Verkar inte spela någon roll. Funkar att mata ibland om han får sitta med plattan eller annat som distraherar honom så att han inte riktigt tänker på vad han gör.

Han går inte på förskola än. Har valt att vara hemma länge med honom, men ibland kan jag känna att det kanske underlättat det här med maten om han gått på förskola. Han börjar till hösten.

• BigMami

Favoritar! Vår dotter är också superdålig på att äta "riktig" mat..

• asta66

En kompis körde med plockmat så hennes dotter kunde ta själv. Och knäppa saker som oliver vart poppis. Inte alls det man väntade sig. Sen kan ju en del barn äta bättre bort utan mamma och pappa. Nyttja allt.

• BigMami

Vår lilla äter dåligt även på förskolan. Nån enstaka gång har hon ätit rejält men de är lätträknade :-/

Ibland äter hon mer i perioder men mest panpizza, pannkaka..

Smörgåsar och sådant funkar också. Ibland ersättning.. Vissa dagar tror jag hon lever på luft.

Hon har varit knepig med mat ända sedan hon var nyfödd..

• Aqq1

Vi har det precis likadant, vi har dock fått remiss till dietist nu då han knappt äter alls, inte växer eller går upp i vikt bra. Hur går det för er? Funkade några av tipsen ovan?

• Nukkumatti

Vår tredje har ätit väldigt dåligt och hoppat upp och ner på kurvorna... Han har känslig mage och har besvärats av alla tänder som kommit, men det börjar bli bättre. Men det som har varit avgörande är att våga sluta med välling och bebisgröt, bara efter några dagar började äta på ett helt nytt sätt. Så kan vara värt att testa. Funkar det inte så kan ni ju fylla på med välling/gröt igen, men enligt vår barnläkare så var det max en portion/dygn från ca 1 års ålder. Och då får han extra olja/smör på maten. Lycka till!

• Aqq1
    Nukkumatti skrev 2015-06-26 20:33:21 följande:

Vår tredje har ätit väldigt dåligt och hoppat upp och ner på kurvorna... Han har känslig mage och har besvärats av alla tänder som kommit, men det börjar bli bättre. Men det som har varit avgörande är att våga sluta med välling och bebisgröt, bara efter några dagar började äta på ett helt nytt sätt. Så kan vara värt att testa. Funkar det inte så kan ni ju fylla på med välling/gröt igen, men enligt vår barnläkare så var det max en portion/dygn från ca 1 års ålder. Och då får han extra olja/smör på maten. Lycka till!

Min äter tyvärr inte välling eller gröt, ammade till 13 månader sedan ville han inte det alls längre. Annars ett jättebra tips
Svar på tråden 2-åring med nästan totalt ointresse för mat... Tips tack!!