• elinile

2-åring med nästan totalt ointresse för mat... Tips tack!!

Har en LITEN kille på snart 2 år som äter minimalt med mat. Han lever i stort sett på gröt och välling.... Ja, lite macka, pasta, paprikabitar och cornflakes kan väl slinka ner också. O godis, glass och chips! Men vanlig mat då??? Hur får jag honom att bli mer intresserad?

Verkar som att han bestämt sig redan innan att all ny mat är blä som han säger... Lyckas vi få honom att smaks klöks han väldigt lätt om det är en smak han inte känner igen. Känns som att jag försökt med det mesta...

Han väger ca 10 kg och är runt 80 lång, behöver varenda kalori för att växa. Får ingen vidare hjälp vare sig från barnmottagningen, psykolog eller dietist...

• Svar på tråden 2-åring med nästan totalt ointresse för mat... Tips tack!!
  • elinile

Belöningssystem skulle jag lätt kunna ta till, för jag gör snart vad som helst... Visst, han är frisk och pigg, men han måste ju ändå äta för att växa och han blir ju på dåligt humör när han är hungrig. Dock verkar det inte spela någon större roll om vi väntar så att han är riktigt hungrig. Mättnaden verkar infinna sig väldigt snabbt ändå eller så tycker han helt enkelt att det är så tråkigt att äta.

Har försökt med det mesta... Mata, låta honom pilla själv, försöka truga, inte bry mig. Verkar inte spela någon roll. Funkar att mata ibland om han får sitta med plattan eller annat som distraherar honom så att han inte riktigt tänker på vad han gör.

Han går inte på förskola än. Har valt att vara hemma länge med honom, men ibland kan jag känna att det kanske underlättat det här med maten om han gått på förskola. Han börjar till hösten.

Svar på tråden 2-åring med nästan totalt ointresse för mat... Tips tack!!