• Penida

Var hade ert barn sitt senaste kalas?

Som rubriken lyder.
    Har ni flera barn så rösta för det som senast hade kalas. Utveckla gärna era svar och berätta hur gammalt barnet är.

Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var hade ert barn sitt senaste kalas?
  • Mrs Green

Hemma med bara några få gäster när hon fyllde 8 och 9.

På hyrt ställe (Teaterkalas) med alla 16 tjejer i klassen när hon fyllde 7.

Utomhus i närmaste lekpark med alla 18-19 barn när hon fyllde 4, 5 och 6.

De tre senaste har hon fått välja själv. Innan brydde hon sig nog inte så mycket.

• cosinus

Ja de har delvis fått bestämma.

Jag har bara förbjudit lekland eftersom jag tycker det är så svårt att överblicka så alla verkligen kommer med i leken när alla sprids vind för våg. Det blir för spretigt och opersonligt för min smak.

Badhuskalas får de bara ha om antingen alla är simkunniga eller de bjuder väldigt få kompisar där iaf några har med egna föräldrar.

Gympahall har de fått boka utan problem om de vill. Min favoritlösning om de vill bjuda många. Ljuddämpad miljö gjord för barn med spring i benen :)

Hemma får de också ha om de vill men inte bjuda hela klassen

• Erizajo

Självklart väljer mina barn själva. Haft hemma, på badhus och i gympasal. Nu den 16/5 är sen sonens tur, han fyller fem och ska ha i gympasalen. I fjol var det badhus.

• Schnaa

Leklandet. Förutom att han älskar stället så märker ingen att födelsedagsbarnet dragit sig undan, när han gör det.

It takes a fool to remain sane
  • Fenna

I en bowlinghall. Han fick välja helt själv, men vi hjälpte till och hittade på alternativ.

• En PantherTant

Hemma. Det har alla här ute på landet. Blir för omständigt skjutsa alla barn 4 mil enkel väg till lekland mm. Dessutom bor i princip alla barnfamiljer i villor så blir inte för trångt.

• Alexi

Min sexåring har haft samtliga tre kalas hemma och fyraåringen sitt enda kalas hemma. Jag vill helst fortsätta så, om inte de skulle böna och be om något annat. Jag tycker hemmakalas är mysigast och personligast.

• Tinnys

De har alltid fått bestämma själva. När de var små upp till fyra så hade vi kals hemma. Efter det har det mest varit lekland. Badhuset en gång och bowling en gång.

• blomman 2
    Penida skrev 2015-05-02 17:40:46 följande:

Som rubriken lyder.
    Har ni flera barn så rösta för det som senast hade kalas. Utveckla gärna era svar och berätta hur gammalt barnet är.

Avskyr CIO-metoder
    Grillkals ute när dottern var 4 och tre innan hemma. Senaste,7-årsklaset valde hon hemma med sina 4 allra bästa vänner från skolan och det blev väldigt personligt,intimt och mysigt och alla trivdes!
  • Archandra

Min snart åttaåring hade sitt sjuårskalas hemma. De senaste kalasen hon har gått på har däremot varit på kulturhistoriska museet, tekniska högskolans "vattenmuseum", lekland, idrottshall, hemma x 3 och badhuset.

• Catti41

Hemmakalas. Sonen fyller på vintern och vi har kunnat va ute i trädgården de senaste gångerna och åka pulka och grilla korv.

Majoriteten av kalasen hittills (han är 7) har varit hemmakalas.

• Heisan

De har fått ge önskemål om vart de vill ha eventuella kalas. Om det blir en bit bort, t ex på leklandet, så ser jag till att fixa skjuts åt alla. Det är mina två mindre barn som är intresserade av att ha kalas. Ett år var det bara att bjuda på tårta när de hade en utedag med grillning vid en stuga med klassen, som var kalaset. Så det är väldigt olika från år till år.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Brumma

Hemma med "tema" som sonen själv bad om.

Han fyllde fem år och hade åtta gäster (sju bjudna och en lillebror till ett av barnen då föräldern inte gick ngn barnvakt - de är nära vänner så det gjorde inget).

Flera av hans kompisar har haft kalas på lekandet men jag tycker dels det är opersonligt och även dyrt. Hans närmsta vänner har dock haft kalas hemma med färre inbjudna. Passar oss bättre också. Satsar hellre på ett roligt kalas hemma :)

Det blev otroligt lyckat - de flesta barn kom utklädda efter temat (inget måste självklart). Dukningen och maten var efter temat och jag och min man var utklädda vi också.

Känns som om vi satt ribban lite högre än vi tänkt för nästa kalas - men det var kul :)

Vi hade två timmar eftersom det verkar vara praxis där vi bor, men kunde att det var lite kort tid så nästa år blir det nog 2.5 eller 3 timmar.

Han har redan bestämt tema för nästa år ;)

• Anonym (Lokal)

I en hyrd lokal.

Mitt hem är alldeles för snyggt och prydligt för att jag ska låta 15 unga dundra in här, med föräldrarna i släptåg.

Mitt barn är 4,5 år.

• BeanBag

Sist hade de hemma båda två. Har haft tidigare på lekland, badhus, hyrd lokal *2. De brukar få bjuda 7-8 st.

Lekland var absolut vår favorit.

• Anonym (Lokal)
    Penida skrev 2015-05-02 19:51:27 följande:

Följdfråga, har barnet haft inflytande på var kalaset skulle hållas?

Nix! Däremot har min unge fått välja tema för kalaset.
  • Anonym (ping)

Från 5- 8 år var leklandet väldigt poppis.

Min son gillar god mat och tycker det är för trist mat och dåligt godis på lekland och laserdome, så han har valt kalas hemma vid 9- och 10-årskalasen. Han vill själv välja en meny och överraska sina vänner med mat och dessert som han gillar. Tema kan det vara men i så fall helt frivilligt och inget jättesvårt. Kan räcka med ett par solglasögon och en hatt för "hemlig agent" t ex.

En del barn har i åldern 9-10 år istället börjat välja ut bara 2-3 kompisar och ta med dem till nöjesfält, äventyrsbad eller andra dyrare aktiviteter, dvs man spenderar nästan samma budget som för lekland men på färre vänner som står barnet närmare.

• Mamma till Philip Nova Elliot

I hemmet nu när han blev 5 år. Börjat med kompiskalas vid 5 års ålder. Lite senare har vi varit på min mans jobb som jobbar på en fritidsgård (perfekt med allt de kan roa sig med) Stora killen som fyllde 12 sist ville inte ha ngt kalas med kompisar. På deras födelsedagar brukar det bli lekland enligt egna önskemål, skönare så än att ha massa andra barn att ha koll på + dyrt nog med 3 barn...

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
Svar på tråden Var hade ert barn sitt senaste kalas?