• ajax

Är hon dräkig?

Min hona låg på sängen utsträckt igår och hennes spenaar syntes så tydligt att jag blev konfunderad. Dom har varit jättesvåra att se förut och nu var dom mycket större o syntes så tydliga, tjockare lixom
    Men dom är ej rosa utan vita och hon är absolut inte tjock snarare tvärtom.

Nån som har erfarenhet?Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-03 21:46
    Vänligen men bestämt: Jag vill inte ha några debatter om att det är fel med avel. Jag är djurvän till 100%och vet vad jag gör! Ingen ev kattunge skal överges eller ges bort gratis till oansvarig främling. Vill bara ha svar på min fråga i ts. Tack

• Svar på tråden Är hon dräkig?
  • Birmafröken
    ajax skrev 2015-05-02 13:57:53 följande:
    Men spänn av! Jag är djurvän i själ och hjärta och skulle aldrig avla kattungar om jag inte visste att jag kunde ge dem ett bra liv. har 3 djurkära vänner som vill stå i kö och själv vill jag behålla minst 2 ungar om det blir några.

Personligen tycker jag det är mer ansvarslöst att väjla att köpa raskatt o även avla med dessa framför huskatt om det finns så stort överskott på huskatter.
    Som att adoptera ett barn och välja bort de fulaste barnen med låga betyg och istället ta de vackraste med högst status betyg. Stamtavla på stackars katter, nä fy!
    Tycker du att huskatter är fula och allmänt dåliga och att man ska tycka synd om dem för att ingen vill ha dem och därför se till att de blir ännu fler? Jag förstår inte riktigt resonemanget där...

Både raskatter och huskatter finns med alla upptänkliga olika sorters utseenden och temperament. Det som skiljer dem åt är främst hur själva aveln och uppfödningen går till när det gäller uppfödarens engagemang, tid, omsorger, ansvarstagande, kunskaper, utgifter och kostnader.

Jag har valt raskatter för att jag vill uppmuntra ansvarsfull, engagerad och registrerad avel på katter. Det är den enda (ja, faktiskt!) sortens kattavel som ger de bästa förutsättningarna i livet och där tillgången styrs av efterfrågan. Ingen raskattuppfödare fortsätter att ta kullar utan att det finns folk som är beredda att betala vad dessa seriöst uppfödda kattungar kostar (vanligtvis 7000-8000).

Huskatter kan man få gratis eftersom överskottet är så stort, men inte ens det gör det lättare att hitta hem åt alla (och vad blir det för hem?).

Hur mycket värderar man något som man fått gratis? Hur mycket får det kosta när t.ex. katten blir sjuk eller dräktig? Vad gör det om katten springer bort och försvinner? Svaret finns på överfulla katthem, i annonser om upphittade katter och i desperata säljesannonser med avlivningshot.

• Birmafröken
    . Stamtavla på stackars katter, nä fy!
    Varför är det hemskt att man håller koll på inavelsgraden och andra genetiska fakta innan man låter katter para sig med varandra?
  • Birmafröken
    själv vill jag behålla minst 2 ungar om det blir några.

Och du är säker på att kattungarnas mamma har samma inställning?
  • Donizetti

Jag har 5 katter, samtliga vanliga huskatter som jag tagit hand om när de var vuxna för att deras ägare tröttnat på dem eller att de helt enkelt övergivits. Varje gång jag ser någon som tänker ta ungar på sin huskatt för att de själva vill ha en unge efter sin katt blir jag beklämd. Nu har ju du TS alla ev ungar tingade till förhoppningsvis goda hem där de får stanna 15-20 år, men jag tänker på alla dem som vill ha en unge av egoistiska skäl. En katthona får oftast inte bara en unge. Vart hamnar de andra ungarna? Ofta skaffar ungdomar som just flyttat ihop eller singlar en huskatt för att den är billig, inte dyr i drift och en katt klarar av att vara ensam hemma på ett annat sätt än en hund eftersom katten går på låda. Men livet förändras ofta och fort när man är ung. Den där lilla söta kattungen blir ett hinder och ges bort till nån kompis som efter en tid tröttnar och ger bort den till en kompis som....

Katthemmen vimlar av huskatter någon en dag tröttnade på. Fem av dem bor som sagt hos mig. Dyrbart älskade som raskatter med den finaste stamtavla. Från svultna och övergivna till bortskämda finsmakare som var och en kräver personlig meny. Men alla katter får inte en andra chans. Jag skulle vilja ge dem det men jag är ingen galen hoarder, jag vet min gräns. Jag bönfaller alla med huskatt, kastrera. Mitt hjärta blöder för alla dessa stackars katter som aldrig får ett hem utan är dömda till svältdöden eller att gå under av kyla när vintern kommer, endast för att nån gång var det en kattägare som så gärna ville ha en kattunge efter sin hona.

• viseversa
    Birmafröken skrev 2015-05-02 15:51:58 följande:
    Tycker du att huskatter är fula och allmänt dåliga och att man ska tycka synd om dem för att ingen vill ha dem och därför se till att de blir ännu fler? Jag förstår inte riktigt resonemanget där...

Både raskatter och huskatter finns med alla upptänkliga olika sorters utseenden och temperament. Det som skiljer dem åt är främst hur själva aveln och uppfödningen går till när det gäller uppfödarens engagemang, tid, omsorger, ansvarstagande, kunskaper, utgifter och kostnader.

Jag har valt raskatter för att jag vill uppmuntra ansvarsfull, engagerad och registrerad avel på katter. Det är den enda (ja, faktiskt!) sortens kattavel som ger de bästa förutsättningarna i livet och där tillgången styrs av efterfrågan. Ingen raskattuppfödare fortsätter att ta kullar utan att det finns folk som är beredda att betala vad dessa seriöst uppfödda kattungar kostar (vanligtvis 7000-8000).

Huskatter kan man få gratis eftersom överskottet är så stort, men inte ens det gör det lättare att hitta hem åt alla (och vad blir det för hem?).

Hur mycket värderar man något som man fått gratis? Hur mycket får det kosta när t.ex. katten blir sjuk eller dräktig? Vad gör det om katten springer bort och försvinner? Svaret finns på överfulla katthem, i annonser om upphittade katter och i desperata säljesannonser med avlivningshot.

Vi fick BÅDA vora huskatter gratis. Vi värderade dom väldigt högt. Dom blev båda kastrerade vaccinerade öronmärkta och försäkrade och sprang dom bort letade vi tills vi hittade dom igen. Vi älskade våra katter ENORMT mycket och såg dom inte alls som "slit och släng prylar" bara för att vi fått dom helt gratis.
  • Birmafröken
    viseversa skrev 2015-05-03 06:54:52 följande:
    Vi fick BÅDA vora huskatter gratis. Vi värderade dom väldigt högt. Dom blev båda kastrerade vaccinerade öronmärkta och försäkrade och sprang dom bort letade vi tills vi hittade dom igen. Vi älskade våra katter ENORMT mycket och såg dom inte alls som "slit och släng prylar" bara för att vi fått dom helt gratis.
    Titta gärna på dessa länkar:

Först ett litet "demonstrationståg" anordnat av Norrtälje katthem:

http://blogg.kattcenter.se/?p=26710

Ta sedan en titt på samma katthems innevarande katter och läs deras historia. Är det en slump att det inte är raskatter på bilderna tror du?:

http://kattcenter.se/att-adoptera/vuxna-katter/

Även om det naturligtvis finns huskattägare som ser sina katter som högt värderade familjemedlemmar är problemet att alltför många inte gör det.

Tillgången är betydligt större än efterfrågan, och huskattägarna styr tillgången genom att "välja att ta kull"... eller kastrera.

• Donizetti
    Birmafröken skrev 2015-05-03 10:15:04 följande:

Titta gärna på dessa länkar:

Först ett litet "demonstrationståg" anordnat av Norrtälje katthem:

blogg.kattcenter.se/

Ta sedan en titt på samma katthems innevarande katter och läs deras historia. Är det en slump att det inte är raskatter på bilderna tror du?:

kattcenter.se/att-adoptera/vuxna-katter/

Även om det naturligtvis finns huskattägare som ser sina katter som högt värderade familjemedlemmar är problemet att alltför många inte gör det.

Tillgången är betydligt större än efterfrågan, och huskattägarna styr tillgången genom att "välja att ta kull"... eller kastrera.

Tack, Birmafröken.
  • ajax
    Birmafröken skrev 2015-05-02 16:01:29 följande:
    Och du är säker på att kattungarnas mamma har samma inställning?
    suck. Om dom ej har samma inställning som mig så kastrerar dom väl sina katter. Herregud dom är väl inte helt tom bakom pannbenet. Som jag sagt 100 ggr. jag är djurvän o har tagit hand om hemlösa djur tror du då att jag umgås med vänner som är djurplågare?
  • Birmafröken
    ajax skrev 2015-05-03 21:14:10 följande:
    suck. Om dom ej har samma inställning som mig så kastrerar dom väl sina katter. Herregud dom är väl inte helt tom bakom pannbenet. Som jag sagt 100 ggr. jag är djurvän o har tagit hand om hemlösa djur tror du då att jag umgås med vänner som är djurplågare?
    Det jag menade var att katthonor inte alltid tycker att det är ok att ungarna är kvar upp i vuxen ålder. Att behålla kattungarna själv är därför inte alltid så enkelt som det låter.
  • ajax
    ajax skrev 2015-05-03 21:14:10 följande:
    Såg nu att jag missupfatade frågan. trodde du menade kattungarnas nästa ägare.

Men Som avslut på detta. Jag är djurvän till 100% och jag tycker lixom du att det är fruktansvärt med alla dessa katter som överges eller lämnas gratis till oansvariga ägare. samt att folk avlar bara för att det är kul att få kattungar o sedan skiter i var de hamnar. Jag tycker det är fruktansvärt.

men! Jag är INTE en av dessa!!!!! Jag tar ansvar för mina ev kattungar jag har tre nära vänner som står i kö om jag får kattungar samt att jag bara har en katt och gärna vill ha 2 till, så ingen kattunge kommer att överges. Jag skulle aldrig sälja mina kattungar till någon okänd främling!!.
    HOPPAS ATT JAG HAR SAGT DETTA TYDLIGT NU!
  • Birmafröken
    ajax skrev 2015-05-03 21:21:07 följande:
    Såg nu att jag missupfatade frågan. trodde du menade kattungarnas nästa ägare.

Men Som avslut på detta. Jag är djurvän till 100% och jag tycker lixom du att det är fruktansvärt med alla dessa katter som överges eller lämnas gratis till oansvariga ägare. samt att folk avlar bara för att det är kul att få kattungar o sedan skiter i var de hamnar. Jag tycker det är fruktansvärt.

men! Jag är INTE en av dessa!!!!! Jag tar ansvar för mina ev kattungar jag har tre nära vänner som står i kö om jag får kattungar samt att jag bara har en katt och gärna vill ha 2 till, så ingen kattunge kommer att överges. Jag skulle aldrig sälja mina kattungar till någon okänd främling!!.
    HOPPAS ATT JAG HAR SAGT DETTA TYDLIGT NU!
    Ja, du kallar dig djurvän, men du förstår inte sambandet mellan överskottet på huskatter - hemlösa huskatter - och huskattavel - som leder till överskott på huskatter - som leder till hemlösa huskatter....osv. i all oändlighet tills huskattägare som du själv slutar att "ta kullar".

Det behövs inga planerade huskattkullar över huvud taget så som huskatternas situation ser ut.
  • Donizetti
    Birmafröken skrev 2015-05-03 21:29:00 följande:

Ja, du kallar dig djurvän, men du förstår inte sambandet mellan överskottet på huskatter - hemlösa huskatter - och huskattavel - som leder till överskott på huskatter - som leder till hemlösa huskatter....osv. i all oändlighet tills huskattägare som du själv slutar att "ta kullar".

Det behövs inga planerade huskattkullar över huvud taget så som huskatternas situation ser ut.

Amen.
  • ajax
    Birmafröken skrev 2015-05-03 21:29:00 följande:

jo jag förstår visst! Men jag stoppar här. Jag vill inte ha någon debatt, jag har sagt tydligt i inlägg 20 vad jag tycker det räcker. Du viker från ämnet jag vill ha svar på min TS.

Hoppas på svar på den. Hon har som sagt fått betydligt större spenar men de är fortfarande ljusa och hon är lika smal som alltid. Löpte för ca: 1 mån sedan. Överallt står att spenarna ska vara knallrosa men det är inte hennes, men som sagt betydligt mer tydliga o stora

Svar på tråden Är hon dräkig?