• Sandu

Hjälp!!!

Min sons pappa är anmäld för våldtäkt av mig. Vi har inte haft förhållande. Varken som vänner, sexuellt eller som annat. Min son blev till genom en våldtäkt.

Efter att ha gått på 2 bevakade umgängesträffaroch mått psykiskt och fysiskt illa så fick jag veta av familjerätten att jag kunde avbryta umgänget. Nått jag inte visste innan dess.

Jag går på samtalskontakt hos en brottsjour för våldtäkten.

De rådde mig att avbryta umgänget. Soc rådde mig att avbryta umgänget. Polisen rådde mig att avbryta och bevakarna rådde mig att avbryta. Så jag avbröt umgänget.

Denna mannen har varit dömd till sexuellt ofredande samma år som han våldtog mig.

Våldtäkten är han inte dömd för, den är skickad till åklagar.

Nu stämmer han mig på umgänge OCH vårdnad. Han vill ha gemensam vårdnad.

Hur stor chans är det att han får gemensam vårdnad?

Soc har sagt att det är en minimal chans att han ens får umgänge med tanke på vad han är dömd för och vad han är anmäld för.

Men samtidigt så ser man överallt att barn tvingas umgås med en förälder som t.ex. Våldtagit DEM. För rätten säger att barnet ska ha kontakt med båda sina föräldrar.

Jag mår illa här hemma o gråter. Jag vill inte lämna mitt barn till en man som förövat sig på mig.

Gemensam vårdnad? Hur ska man samarbeta med en man som han?

Han har sagt till soc att han ska bestämma, byta namn på sonen etc etc. Han vill bara kontrollera och bestämma, inte lära känna, vilket bevakarna också såg.

• Svar på tråden Hjälp!!!
  • Hadraniel

Utgår man från vad som står här

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/

så verkar det som att det räcker att en person vill ha gemensam vårdnad för att beslut om detta ska kunna ske enligt följande paragraf i kapitel 6 i föräldrabalken:

5 § Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av
    dem och vill någon av dem få ändring i vårdnaden, skall rätten
    besluta att vårdnaden skall vara gemensam eller anförtro
    vårdnaden åt en av föräldrarna.
    Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller
    anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende
    särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som
    rör barnet. Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad, om
    båda föräldrarna motsätter sig det.

Frågor om ändring i vårdnaden enligt första stycket prövas på
    talan av en av föräldrarna eller båda. I mål om
    äktenskapsskillnad får rätten utan yrkande anförtro vårdnaden
    om barnet åt en av föräldrarna, om det är uppenbart att
    gemensam vårdnad är oförenlig med barnets bästa. Lag (2006:458).

• Sandu
    Hadraniel skrev 2015-04-30 18:21:09 följande:

Utgår man från vad som står här

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381/

så verkar det som att det räcker att en person vill ha gemensam vårdnad för att beslut om detta ska kunna ske enligt följande paragraf i kapitel 6 i föräldrabalken:

vårdnaden åt en av föräldrarna.

Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller

anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende

särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som

rör barnet. Rätten får inte besluta om gemensam vårdnad, om

båda föräldrarna motsätter sig det.

Frågor om ändring i vårdnaden enligt första stycket prövas på

talan av en av föräldrarna eller båda. I mål om

äktenskapsskillnad får rätten utan yrkande anförtro vårdnaden

om barnet åt en av föräldrarna, om det är uppenbart att

gemensam vårdnad är oförenlig med barnets bästa. Lag (2006:458).

Vad innebär det? Att han kan få gemensam vårdnad utifrån denna situationen?

Han känner inte ens barnet. Han vill bara bestämma över namn, hur håret ska va etc.

Jag kommer inte kunna föra en dialog med den mannen. Kan han verkligen få gemensam vårdnad då?
  • Hadraniel
    Sandu skrev 2015-04-30 18:28:08 följande:
    Vad innebär det? Att han kan få gemensam vårdnad utifrån denna situationen?

Han känner inte ens barnet. Han vill bara bestämma över namn, hur håret ska va etc.
    Jag kommer inte kunna föra en dialog med den mannen. Kan han verkligen få gemensam vårdnad då?
    I stora drag innebär det väl att det inte är "omöjligt" för rätten att döma till gemensam vårdnad om inte "båda föräldrarna" motsäger sig detta. Så motsäger sig inte han också gemensam vårdnad så verkar det inte finnas något lagligt hinder att rätten dömer till detta som andra har påstått i denna tråden. Är inte så insatt själv i praxis i domstolarna, men utifrån vad som står är detta min tolkning av lagtexten. Sedan vilken bedömning de gör ska tydligen utgå ifrån följande kriterier:

2 a §
    Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om
    vårdnad, boende och umgänge.

Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas
    avseende särskilt vid
    - risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts
    för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls
    kvar eller annars far illa, och
    - barnets behov av en nära och god kontakt med båda
    föräldrarna.

Hänsyn skall tas till barnets vilja med beaktande av barnets
    ålder och mognad. Lag (2006:458).

Men det bästa vore väl helt klart om någon mer juridisk kunnig än mig uttalar sig om det hela. Försöker bara hjälpa dig att hitta vad lagen säger om det hela istället för att du ska få förlita dig på vad andra "tror sig veta" om vad som gäller.
  • Anonym (Cam)

Såhär. Är man inte gifta vid barnets födelse har modern automatiskt vårdnaden. Gemensam vårdnad är något hon ger till fadern, ingenting han kan kräva.

Om paret är gifta är båda automatiskt vårdnadshavare. Om paret går skilda vägar och den ena föräldern motsätter sig fortsatt gemensam vårdnad efter skilsmässan måste både ansöka om enskild vårdnad. Vilket var fallet i min mans fall.

När jag blev mamma första gången var jag inte gift ännu med barnets pappa. Vi fick kallelse till familjerätten för ett faderskapserkännande som det heter när man inte är gifta. Senare lämnade vi båda in en ansökan om gemensam vårdnad. Ensam hade han inte kunnat gjort det, båda var tvungna att vara överens.

• Anonym (bs)
    Sandu skrev 2015-04-30 18:04:17 följande:
    Han är dömd för sexuellt ofredande och ofredande.

Våldtäktsanmälan är inte nedlagd, utan pågående utredning. Vittnen finns och skall förhöras etc.

Gemensam vårdnad, måste man inte kunna samarbeta och kunna konversera då? Ska jag verkligen behöva tvingas ha den kontakten med den mannen efter vad som hände?
    Han är inte dömd för något som gäller Ts eller barnet!

Vilket betyder att han fortfarande anses vara oskyldig i lagens ögon.

Att kunna samarbeta kräver inte mycket. Bara att barnet ska överlämnas.

Ja, man tvingas till det. Tycker du att barnet ska bli faderslös?
  • Hadraniel
    Anonym (Cam) skrev 2015-04-30 18:42:39 följande:
    Såhär. Är man inte gifta vid barnets födelse har modern automatiskt vårdnaden. Gemensam vårdnad är något hon ger till fadern, ingenting han kan kräva.
    Om paret är gifta är båda automatiskt vårdnadshavare. Om paret går skilda vägar och den ena föräldern motsätter sig fortsatt gemensam vårdnad efter skilsmässan måste både ansöka om enskild vårdnad. Vilket var fallet i min mans fall.
    När jag blev mamma första gången var jag inte gift ännu med barnets pappa. Vi fick kallelse till familjerätten för ett faderskapserkännande som det heter när man inte är gifta. Senare lämnade vi båda in en ansökan om gemensam vårdnad. Ensam hade han inte kunnat gjort det, båda var tvungna att vara överens.
    Gäller alltså inte detta i fall där en av föräldrarna vill få till en ändring i vårdnaden?

vårdnaden åt en av föräldrarna
  • Anonym (Cam)
    Hadraniel skrev 2015-04-30 18:50:45 följande:

Gäller alltså inte detta i fall där en av föräldrarna vill få till en ändring i vårdnaden?

vårdnaden åt en av föräldrarna

Det verkar vara mer en lagtext än praxis

Modern tilldöms i 99 fall av 100 vårdnaden.
  • Hadraniel
    Anonym (Cam) skrev 2015-04-30 19:03:36 följande:
    Jo, att praxis generellt är väldigt diskriminerande till kvinnans fördel gällande vårdnad är väl mer eller mindre allmän kunskap så det kan säkert stämma att det är i princip garanterat att TS får ensam vårdnad. Dock verkar gemensam vårdnad inte vara en omöjlighet även om det kanske är högst osannolikt.
  • Anonym (bs)
    Anonym (Cam) skrev 2015-04-30 19:03:36 följande:

Det stämmer inte alls.
  • Sandu
    Anonym (bs) skrev 2015-04-30 18:46:55 följande:

Han är inte dömd för något som gäller Ts eller barnet!

Vilket betyder att han fortfarande anses vara oskyldig i lagens ögon.

Att kunna samarbeta kräver inte mycket. Bara att barnet ska överlämnas.

Ja, man tvingas till det. Tycker du att barnet ska bli faderslös?

Faderslös?

Man är väl inte en pappa eller mamma endast pga delade gener?

Jag befinner mig i en annorlunda situation än ett splittrat par, visst?

Att han inte är dömd för något än i mitt fall, gör inte hans övergrepp mindre.

Jag skrev för jag vill veta vilka chanser han har. Om Sverige är ett sådant land, där våldtäktsmän, mördare och pedofiler får rätt till sina barn, så är det sjukt.

Han blev dömd för sexuellt ofredande på en annan kvinna samma år, men EFTER det han gjorde mot mig. Det säger väl lite om hur han är?
  • Anonym (Cam)
    Sandu skrev 2015-04-30 20:46:05 följande:

Faderslös?

Man är väl inte en pappa eller mamma endast pga delade gener?

Jag befinner mig i en annorlunda situation än ett splittrat par, visst?

Att han inte är dömd för något än i mitt fall, gör inte hans övergrepp mindre.

Jag skrev för jag vill veta vilka chanser han har. Om Sverige är ett sådant land, där våldtäktsmän, mördare och pedofiler får rätt till sina barn, så är det sjukt.

Han blev dömd för sexuellt ofredande på en annan kvinna samma år, men EFTER det han gjorde mot mig. Det säger väl lite om hur han är?

Håller med dig. Vad är han för förebild för sitt barn? Barnet behöver inte bli faderlöst, en dag träffar du en man du kommer att leva med, en man som blir ditt barns förebild, en far. Att en biologisk pappa skulle vara den enda riktiga pappan köper jag inte, i så fall skulle inte barn som adopterats ha några föräldrar. Tingsrätten kommer att ta del av alla utredningar som gjorts och med hans historik, bara det att han finns i belastningsregistret, är inte till hans fördel. De fall man läser om i tidningar om kvinnomisshandlare som får vårdnaden om sitt barn är så unika fall, just därför skriver man om det. Alla tusentals fall där han inte får det skriver man inte om.
  • Sandu
    Anonym (Cam) skrev 2015-04-30 21:09:35 följande:

Håller med dig. Vad är han för förebild för sitt barn? Barnet behöver inte bli faderlöst, en dag träffar du en man du kommer att leva med, en man som blir ditt barns förebild, en far. Att en biologisk pappa skulle vara den enda riktiga pappan köper jag inte, i så fall skulle inte barn som adopterats ha några föräldrar. Tingsrätten kommer att ta del av alla utredningar som gjorts och med hans historik, bara det att han finns i belastningsregistret, är inte till hans fördel. De fall man läser om i tidningar om kvinnomisshandlare som får vårdnaden om sitt barn är så unika fall, just därför skriver man om det. Alla tusentals fall där han inte får det skriver man inte om.

Tack! Du anar inte vad jag behövde höra det där! Har inte kunnat sova en blund inatt efter jag fick det brevet.
Svar på tråden Hjälp!!!