• Anonym (Cam)

Hjälp!!!

Sandu skrev 2015-04-30 17:05:43 följande:

Det där är en lång historia till varför fader namngavs. Jag trodde aldrig, att den mannen skulle få för sig att vilja ha umgäng.

Jag har aldrig haft förhållande med mannen på nått sätt, men han känner en del som jag känner.

Men det är som det är nu. Och nu stämmer han mig på umgänge och vårdnad, och behövde veta vad jag kan förvänta mig. Obevakat OCH bevakat umgänge känns helt absurt, för både mig, bevakarna, soc, brottsjouren och polisen. Men tingsrätten beslutar sällan efter hur verkligheten ser ut har jag märkt.

Gemensam vårdnad är ett absolut nej för mig. Jag vill helst inte ha han i barnets liv alls. Han har inte visat nått annat intresse för barnet förutom att kontrollera och bestämma och vilja ta han för sigsjälv. Fast det va först när barnet va 17 månader. Innan dess så skulle barnet försvinna enligt han.

Gemensam vårdnad kan han aldrig få utan ditt medgivande. Däremot kan han ansöka om enskild vårdnad men det har ingenting med umgängesrätten att göra. Med hans belastningsregister är hans chanser till enskild vårdnad minimala, för att inte säga obefintliga. Soc kommer att ta in all information och du har både socialtjänsten och polisen på din sida. Det lovar gott, de kan vara rätt så bändiga mot brottslingar som kommer och kräver en massa rättigheter, i synnerhet efter ett så allvarligt brott som du utsatts för.
  • Anonym (Cam)
    Anonym (bs) skrev 2015-04-30 17:33:06 följande:

Det är galenskaper som du skriver. Han kan absolut få gemensam vårdnad mot Ts vilja. Det räcker med att en vill ha det. Så länge han inte är dömd så anses han vara oskyldig.Det kan han visst få. Allt handlar om barnet, inte om Ts påstådda upplevelser av honom.

Snack. Min man ville ha gemensam vårdnad om sin dotter. Det går inte utan moderns medgivande utan den andra föräldern, i det här fallet han, måste söka enskild vårdnad.
  • Anonym (Cam)

Såhär. Är man inte gifta vid barnets födelse har modern automatiskt vårdnaden. Gemensam vårdnad är något hon ger till fadern, ingenting han kan kräva.

Om paret är gifta är båda automatiskt vårdnadshavare. Om paret går skilda vägar och den ena föräldern motsätter sig fortsatt gemensam vårdnad efter skilsmässan måste både ansöka om enskild vårdnad. Vilket var fallet i min mans fall.

När jag blev mamma första gången var jag inte gift ännu med barnets pappa. Vi fick kallelse till familjerätten för ett faderskapserkännande som det heter när man inte är gifta. Senare lämnade vi båda in en ansökan om gemensam vårdnad. Ensam hade han inte kunnat gjort det, båda var tvungna att vara överens.

• Anonym (Cam)
    Hadraniel skrev 2015-04-30 18:50:45 följande:

Gäller alltså inte detta i fall där en av föräldrarna vill få till en ändring i vårdnaden?

5 § Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av

dem och vill någon av dem få ändring i vårdnaden, skall rätten

besluta att vårdnaden skall vara gemensam eller anförtro

vårdnaden åt en av föräldrarna

Det verkar vara mer en lagtext än praxis

Modern tilldöms i 99 fall av 100 vårdnaden.
  • Anonym (Cam)
    Sandu skrev 2015-04-30 20:46:05 följande:

Faderslös?

Man är väl inte en pappa eller mamma endast pga delade gener?

Jag befinner mig i en annorlunda situation än ett splittrat par, visst?

Att han inte är dömd för något än i mitt fall, gör inte hans övergrepp mindre.

Jag skrev för jag vill veta vilka chanser han har. Om Sverige är ett sådant land, där våldtäktsmän, mördare och pedofiler får rätt till sina barn, så är det sjukt.

Han blev dömd för sexuellt ofredande på en annan kvinna samma år, men EFTER det han gjorde mot mig. Det säger väl lite om hur han är?

Håller med dig. Vad är han för förebild för sitt barn? Barnet behöver inte bli faderlöst, en dag träffar du en man du kommer att leva med, en man som blir ditt barns förebild, en far. Att en biologisk pappa skulle vara den enda riktiga pappan köper jag inte, i så fall skulle inte barn som adopterats ha några föräldrar. Tingsrätten kommer att ta del av alla utredningar som gjorts och med hans historik, bara det att han finns i belastningsregistret, är inte till hans fördel. De fall man läser om i tidningar om kvinnomisshandlare som får vårdnaden om sitt barn är så unika fall, just därför skriver man om det. Alla tusentals fall där han inte får det skriver man inte om.
Svar på tråden Hjälp!!!