• Sandu

Hjälp!!!

Min sons pappa är anmäld för våldtäkt av mig. Vi har inte haft förhållande. Varken som vänner, sexuellt eller som annat. Min son blev till genom en våldtäkt.

Efter att ha gått på 2 bevakade umgängesträffaroch mått psykiskt och fysiskt illa så fick jag veta av familjerätten att jag kunde avbryta umgänget. Nått jag inte visste innan dess.

Jag går på samtalskontakt hos en brottsjour för våldtäkten.

De rådde mig att avbryta umgänget. Soc rådde mig att avbryta umgänget. Polisen rådde mig att avbryta och bevakarna rådde mig att avbryta. Så jag avbröt umgänget.

Denna mannen har varit dömd till sexuellt ofredande samma år som han våldtog mig.

Våldtäkten är han inte dömd för, den är skickad till åklagar.

Nu stämmer han mig på umgänge OCH vårdnad. Han vill ha gemensam vårdnad.

Hur stor chans är det att han får gemensam vårdnad?

Soc har sagt att det är en minimal chans att han ens får umgänge med tanke på vad han är dömd för och vad han är anmäld för.

Men samtidigt så ser man överallt att barn tvingas umgås med en förälder som t.ex. Våldtagit DEM. För rätten säger att barnet ska ha kontakt med båda sina föräldrar.

Jag mår illa här hemma o gråter. Jag vill inte lämna mitt barn till en man som förövat sig på mig.

Gemensam vårdnad? Hur ska man samarbeta med en man som han?

Han har sagt till soc att han ska bestämma, byta namn på sonen etc etc. Han vill bara kontrollera och bestämma, inte lära känna, vilket bevakarna också såg.

• Svar på tråden Hjälp!!!
  • Anonym (sorry)

Vårdnad får han inte... men han kommer få umgänge till 100%. Barnet har rätt till sin pappa.

• Sandu
    Anonym (sorry) skrev 2015-04-30 15:56:53 följande:

Vårdnad får han inte... men han kommer få umgänge till 100%. Barnet har rätt till sin pappa.

Donizetti skrev 2015-04-30 15:53:04 följande:

Han är helt chanslös.

Så gemensam vårdnad får han inte?

Men bevakat umgänge?

Har fått höra av socialen att bevakat har de bara i ett år, och sen får han va ensam med barnet. Det är inte något jag vill, då han gett mig oro för att skada och/eller ta barnet. Är det något jag, som har enskild vårdnad kan styra öve?

Alltså att det ALLTID finns en kontaktperson närvarande?
  • Anonym (sorry)

Om dom bevakade umgänget fungerar bra för barnet under ett år så finns det ingen anledning att fortsätta med bevakade umgängen. Då får han vara ensam med barnet.

• Donizetti

Varför ens uppge namnet på fadern till soc och familjerätt? Varför inte bara säga att barnet blivit till vid en våldtäkt? Våldtäktsmän brukar sällan presentera sig och därmed fader okänd. En fader som inte finns i pappren kan heller inte begära umgänge. Det är inget hinder för att få bidragsförskott, underhåll från fk, som det däremot kan nekas om modern bara trilskas och inte vill uppge namnet på fadern. Ingen begär att en kvinna ska veta namnet på sin våldtäktsman.

• Sandu
    Donizetti skrev 2015-04-30 16:51:09 följande:

Varför ens uppge namnet på fadern till soc och familjerätt? Varför inte bara säga att barnet blivit till vid en våldtäkt? Våldtäktsmän brukar sällan presentera sig och därmed fader okänd. En fader som inte finns i pappren kan heller inte begära umgänge. Det är inget hinder för att få bidragsförskott, underhåll från fk, som det däremot kan nekas om modern bara trilskas och inte vill uppge namnet på fadern. Ingen begär att en kvinna ska veta namnet på sin våldtäktsman.

Det där är en lång historia till varför fader namngavs. Jag trodde aldrig, att den mannen skulle få för sig att vilja ha umgäng.

Jag har aldrig haft förhållande med mannen på nått sätt, men han känner en del som jag känner.

Men det är som det är nu. Och nu stämmer han mig på umgänge och vårdnad, och behövde veta vad jag kan förvänta mig. Obevakat OCH bevakat umgänge känns helt absurt, för både mig, bevakarna, soc, brottsjouren och polisen. Men tingsrätten beslutar sällan efter hur verkligheten ser ut har jag märkt.

Gemensam vårdnad är ett absolut nej för mig. Jag vill helst inte ha han i barnets liv alls. Han har inte visat nått annat intresse för barnet förutom att kontrollera och bestämma och vilja ta han för sigsjälv. Fast det va först när barnet va 17 månader. Innan dess så skulle barnet försvinna enligt han.
  • Anonym (Cam)
    Sandu skrev 2015-04-30 17:05:43 följande:

Det där är en lång historia till varför fader namngavs. Jag trodde aldrig, att den mannen skulle få för sig att vilja ha umgäng.

Jag har aldrig haft förhållande med mannen på nått sätt, men han känner en del som jag känner.

Men det är som det är nu. Och nu stämmer han mig på umgänge och vårdnad, och behövde veta vad jag kan förvänta mig. Obevakat OCH bevakat umgänge känns helt absurt, för både mig, bevakarna, soc, brottsjouren och polisen. Men tingsrätten beslutar sällan efter hur verkligheten ser ut har jag märkt.

Gemensam vårdnad är ett absolut nej för mig. Jag vill helst inte ha han i barnets liv alls. Han har inte visat nått annat intresse för barnet förutom att kontrollera och bestämma och vilja ta han för sigsjälv. Fast det va först när barnet va 17 månader. Innan dess så skulle barnet försvinna enligt han.

Gemensam vårdnad kan han aldrig få utan ditt medgivande. Däremot kan han ansöka om enskild vårdnad men det har ingenting med umgängesrätten att göra. Med hans belastningsregister är hans chanser till enskild vårdnad minimala, för att inte säga obefintliga. Soc kommer att ta in all information och du har både socialtjänsten och polisen på din sida. Det lovar gott, de kan vara rätt så bändiga mot brottslingar som kommer och kräver en massa rättigheter, i synnerhet efter ett så allvarligt brott som du utsatts för.
  • Anonym (bs)
    Anonym (Cam) skrev 2015-04-30 17:24:25 följande:
    Gemensam vårdnad kan han aldrig få utan ditt medgivande. Däremot kan han ansöka om enskild vårdnad men det har ingenting med umgängesrätten att göra. Med hans belastningsregister är hans chanser till enskild vårdnad minimala, för att inte säga obefintliga. Soc kommer att ta in all information och du har både socialtjänsten och polisen på din sida. Det lovar gott, de kan vara rätt så bändiga mot brottslingar som kommer och kräver en massa rättigheter, i synnerhet efter ett så allvarligt brott som du utsatts för.
    Det är galenskaper som du skriver. Han kan absolut få gemensam vårdnad mot Ts vilja. Det räcker med att en vill ha det. Så länge han inte är dömd så anses han vara oskyldig.
    Anonym (sorry) skrev 2015-04-30 15:56:53 följande:

Det kan han visst få. Allt handlar om barnet, inte om Ts påstådda upplevelser av honom.

• Sandu
    Anonym (bs) skrev 2015-04-30 17:33:06 följande:

Det är galenskaper som du skriver. Han kan absolut få gemensam vårdnad mot Ts vilja. Det räcker med att en vill ha det. Så länge han inte är dömd så anses han vara oskyldig.Det kan han visst få. Allt handlar om barnet, inte om Ts påstådda upplevelser av honom.

Han är dömd för sexuellt ofredande och ofredande.

Våldtäktsanmälan är inte nedlagd, utan pågående utredning. Vittnen finns och skall förhöras etc.

Gemensam vårdnad, måste man inte kunna samarbeta och kunna konversera då? Ska jag verkligen behöva tvingas ha den kontakten med den mannen efter vad som hände?
  • Anonym (Cam)
    Anonym (bs) skrev 2015-04-30 17:33:06 följande:

Det är galenskaper som du skriver. Han kan absolut få gemensam vårdnad mot Ts vilja. Det räcker med att en vill ha det. Så länge han inte är dömd så anses han vara oskyldig.Det kan han visst få. Allt handlar om barnet, inte om Ts påstådda upplevelser av honom.

Snack. Min man ville ha gemensam vårdnad om sin dotter. Det går inte utan moderns medgivande utan den andra föräldern, i det här fallet han, måste söka enskild vårdnad.
Svar på tråden Hjälp!!!