• blip

jag planerar bli ägggivare

efter att ha läst hur svårt många har det
    så funderar jag på att bli äggdonator...

nu skulle jag vilja veta mer ifrån er som har fått ägg donerade...

hur upplevde ni allt? hur känner ni för framtiden om barnet vill uppsöka
    sin biologiska mamma?

jag vill veta allt om det här...

jag tror jag bli en bra äggdonator.

jag är frisk och kry och bär inte på några underliga gener,
    plus att det är för mig som en tröst då jag vet att jag kommer få vänta ett
    tag innan jag kan skaffa egna barn...

dom här äggen kommer ju inte till någon nytta då ändå.

mvh blip

• Svar på tråden jag planerar bli ägggivare
  • jessiejones

Hej!

Vad kul att du känner att du skulle vilja hjälpa andra i sin barnlöshet.
    Det är så fint att se att det finns så underbara människor som traskar runt på vår jord

Jag vill dock bara påpeka att oftast vill dom att man som äggdonator har egna barn sen innan. Vet dock inte om detta är ett krav. Hoppas inget ska hindra dig så du får möjligheten att hjälpa andra. Det är många därute som behöver din hjälp.
    LYCKA TILL!!!

• yrre

Halloj!

Toppen att ni finns, ni som vill donera ägg!!

Jag är en av dem som kanske kommer behöva få ägg i framtiden. När vi diskuterade det som möjlighet med läkarna sa de att givaren helst skulle ha egna barn sedan tidigare, men efter det har jag läst om flera andra här inne som inte har egna barn och ändå blivit godkända som donator.

Jag har ju som sagt inte fått ägg än, men tycker det är bra att det eventuella barnet får chans att söka upp den biologiska mamman i vuxen ålder. Vill barnet inte är det ju bara att låta bli, men då finns åtminstone möjligheten.
    Hur känner du själv som donator inför det?

• Santisen

Ja..jag har också börjat fundera på att donera.
    Jag känner att jag är nöjd me de barn jag har,så varför inte hjälpa andra!?

• blip

jag har läst att dom är positiva till att man fått barn tidigare men att det inte är ett krav.

om jag ger mina ägg så skulle jag inte se något problem i
    att barnet skulle uppsöka mig senare i livet..

jag tycker tvärtom att det nog skulle kännas skönt att
    veta att allting gått bra osv.

jag är fortfarande inte helt säker så jag ska fundera över saken,
    det som grämer mig mest handlar nog emr om att jag skulle vilja se barnet
    och barnets familj... men där har man ju inga rättigheter.

finns det någon möjlighet att genom kontakt med behövande blivande
    föräldrar själva komma överens om att jag får följa utgången?
    eller ställer inte vården upp på detta även om vi har kommit överens om det?

jag känner bara att jag har min mens varje månad,
    som kan vara möjlighet till härliga barn allihopa...

då känns det bättre för mig att veta att dom äggen kommer till nytta
    tills jag själv är redo att bli mamma,
    och inte bara ligga på en binda i papperskorgen...

det kan ju göra stor skillnad för ett par.

en till fråga som man jag tampas med är såklart hur jag skulle må
    om jag själv inte lyckades bli med barn senare i livet...
    men jag ser nästan positivt på dontaionen då,

för om barnet då väljer att uppsöka mig så får jag ju i alla fall
    se att jag har en avkomma nånstans...

jag skulle ju ändå itne skaffa barn just nu så...

• liza micke

om man vill kan man vara känd donator och det går sjukvården med på men då måste man hitta någon som man vill donera till!!!
    Jag och min sambo letar efetr en privat donator!!

• Linisen

Hej Blip

Jag ska försöka hjälpa dig så gott det går, här kan du finna info

www.villhabarn.com
    www.su.se
    under denna rubrik klickar du dig fram till Fertilitetscentrum och sedan vidare till ÄD.

Du kan också fråga vår änglamoderator Venus som tidigare donerat, hela hennes berättelse finns i hennes dagbok. Skulle det vara något annat du undrar över kan du säkert fråga henne, titta annars också under de länkar som ligger under Äggdonationsrubriken, några av svaren kanske du finner där.

Jag står själv i kö på Sahlgrenska i Göteborg och vi letar också efter donator men var sak har sin tid. Har du frågor får du gärna ställa dem till mig.
    Underbart att det finns fler som kan tänka sig att donera ägg, man blir varm i hjärtat.

Lycka till
    L

• Minja

hej undra om någon kan förklara skiljnaden mellan privat donator och "landstingsdonator.. är man okänd på någon av dessa eller? alltså barnet kan aldrig få vet vems gener det har i kroppen.....
    Biologiskt låter för mig så konstigt... kanske är jag "dum" men jag anser väl så att om jag bär fram barnet så är ju jag biologisk mamma eller???
    Det är ju mitt barn som jag buriyt under mitt hjärta?

kan tänka mig att bli donator om något år kanske

• Linisen

Hej Minja

Ska försöka förklara.

I Sverige har vi inte anonyma donatorer som i Finland tex.
    De som donerar ägg till oss som behöver ägg skriver ett litet brev om sig själva etc och lägger detta tillsammans med info om dem själva hos sjukhuset som sedan huserar det där. Där kan barnet sedan efter 18 års ålder få tillgång till detta.

Att vara landstingsdonator innebär att man går till ett sjukhus och anmäler sig som givare, äggdonator. Att vara privat donator skulle kunne innebära att tex om min syster skulle vilja ge ägg till mig, då är ju hon i och med det "en känd donator".
    Men de finns de som letar efter en egen donator som hjälper dem fram i kön, har man egen donator med dig kommer man snabbare fram i kön. Då kan det handla om korsdonation, alltså den som ger ägg gör det till en annan och den som hade med sig donatorn får ägg ifrån en annan donator.

Puuh, det är knappt så jag själv fattar vad jag skriver, men huvudsaken är att du förstår, för du det?

Barnet blir ju på intet sätt kvinnans GENETISKA barn men dock det BIOLOGISKA, alltså vi bär ju barnet under hela graviditeten och det får våra mäns anlag men dock inte våra.

Är det nå't annat får du gärna fråga

• Minja

Linisen: Tack för ditt svar, mycket lättare att förstå....
    Låter ju jätte bra att man kan få tag i egen givare och på så sätt kanaske få sitt barn lite fortare...

Men vad innebär det /hur funkar det att bli ägggivare.. hormoner (typ synarela) så man hamnar i klimateriet, sedan full dos horminer för att "ploppa upp ägg.. (förlåt om jag inte kanske skriver rätt ord)
    kollar man tex ägggivarens hårfärg, längd m.m med mammans för att barnet skall bli lite lika eller?

Det låter fint att man skriver ett brev till sina ägg (jag kan inte se de som barn fattas ju en liten spermie) och om de vill så kan de hämta dem när de är 18 år.

Ska nog ta mig en stunds fundering på detta det låter som en bra grej.....
    Eftersom jag älskar barn men inser att man inte kan skaffa barn bara för barnet... man skall kunna njuta och ta hand om de ochså.

Kan mina ägg ge en annan kvinna och man glädjen att få ett barn så har man nog en prick i himlen och ett glädje ämne att tala om för barnbarnen... man kanske har massor av gener ute i världen...
    Det som känns lite konstig är nog att man efter 18 år helt plötsligt kan få en vuxen människa som man har gener i som ringer på dörren...
    Finns det ingen som varit äggdonator som kan berätta om känslan att vet att man har gener i omlopp...

• Centurion

Minja: När man donerar ägg så ser hela proceduren ut precis som ett vanligt IVF-försök. Dvs suprecur, synerela för att försätta äggstockarna i viloläge. Sen injektioner av puregon, gonal-f etc för att få fram ett antal äggblåsor. När äggen förmodas vara klara för plock tar man en äggmognadsspruta och 36 timmar efter det plockas äggen..

Svar på tråden jag planerar bli ägggivare