• Linisen

jag planerar bli ägggivare

Hej Blip

Jag ska försöka hjälpa dig så gott det går, här kan du finna info

www.villhabarn.com
    www.su.se
    under denna rubrik klickar du dig fram till Fertilitetscentrum och sedan vidare till ÄD.

Du kan också fråga vår änglamoderator Venus som tidigare donerat, hela hennes berättelse finns i hennes dagbok. Skulle det vara något annat du undrar över kan du säkert fråga henne, titta annars också under de länkar som ligger under Äggdonationsrubriken, några av svaren kanske du finner där.

Jag står själv i kö på Sahlgrenska i Göteborg och vi letar också efter donator men var sak har sin tid. Har du frågor får du gärna ställa dem till mig.
    Underbart att det finns fler som kan tänka sig att donera ägg, man blir varm i hjärtat.

Lycka till
    L

• Linisen

Hej Minja

Ska försöka förklara.

I Sverige har vi inte anonyma donatorer som i Finland tex.
    De som donerar ägg till oss som behöver ägg skriver ett litet brev om sig själva etc och lägger detta tillsammans med info om dem själva hos sjukhuset som sedan huserar det där. Där kan barnet sedan efter 18 års ålder få tillgång till detta.

Att vara landstingsdonator innebär att man går till ett sjukhus och anmäler sig som givare, äggdonator. Att vara privat donator skulle kunne innebära att tex om min syster skulle vilja ge ägg till mig, då är ju hon i och med det "en känd donator".
    Men de finns de som letar efter en egen donator som hjälper dem fram i kön, har man egen donator med dig kommer man snabbare fram i kön. Då kan det handla om korsdonation, alltså den som ger ägg gör det till en annan och den som hade med sig donatorn får ägg ifrån en annan donator.

Puuh, det är knappt så jag själv fattar vad jag skriver, men huvudsaken är att du förstår, för du det?

Barnet blir ju på intet sätt kvinnans GENETISKA barn men dock det BIOLOGISKA, alltså vi bär ju barnet under hela graviditeten och det får våra mäns anlag men dock inte våra.

Är det nå't annat får du gärna fråga

Svar på tråden jag planerar bli ägggivare