• h81

Få en 7-åring att gå upp i vikt..

Har ni några tips på hur man ska få en väldans smal liten 7-åring att gå upp i vikt.

BVC har tidigare tjatat om hennes vikt, men lugnade sig på slutet (när den äldre generationen gick i pension) för hon har alltid följt sin egen kurva och utvecklats normalt och varit pigg!
    Men så innan skolstarten var vi oroliga för att hon inte skulle orka med riktigt så vi kontaktade en dietist som skrev ut "festisar" med extra näring men dom var verkligen inte goda tyvärr så dom fick i inte i henne..

Hon är rätt ointresserad av mat i allmänhet, och lite kräsen som säkert många barn i hennes ålder är..
    Hon har precis varit rätt sjuk en vecka o genast ser hon ju ut som en liten fågelunge stackarn och det gör ont i mammahjärtat att se..

Ska finnas nåt smaklöst pulver man kan blanda i maten?
    Andra tips ni testat med samma problem?

Tack för tips!!

• Svar på tråden Få en 7-åring att gå upp i vikt..
  • Cystan

Låt henne småäta under dagarna. Digestivekex, russin, ja, allt som kan tänkas vara okej att småäta på. Låt henne och äta oftare på dagen, men mindre portioner. I huvudsak: Låt henne äta/småäta oftare

• Juno

Hade också en liten fågelunge som nu är en normalviktig tonåring.

Näringsdryckerna var ingen favorit för henne heller, men jag gjorde egna smootie med extra protein och fett, googla näringsdryck recept så hitta du.

Om man äter lite måste det man äter vara näringsrikt så allt vi serverade var fullfetat och inget lätt och light. Vi serverade mat ofta, tre mål och tre mellanmål så att hon under dagen petade i sig lite men ofta. Vi undvek kakor och godis i veckorna för att hon inte skulle sabba aptiten på tomma kalorier.

Jag skriv också matdagbok för att ha koll på vad hon faktiskt åt och då visade det sig att hon faktiskt petade i sig en del - en halv macka här och en pannkaka där

• h81
    Juno skrev 2015-01-26 13:53:52 följande:

Hade också en liten fågelunge som nu är en normalviktig tonåring.

Näringsdryckerna var ingen favorit för henne heller, men jag gjorde egna smootie med extra protein och fett, googla näringsdryck recept så hitta du.

Om man äter lite måste det man äter vara näringsrikt så allt vi serverade var fullfetat och inget lätt och light. Vi serverade mat ofta, tre mål och tre mellanmål så att hon under dagen petade i sig lite men ofta. Vi undvek kakor och godis i veckorna för att hon inte skulle sabba aptiten på tomma kalorier.

Jag skriv också matdagbok för att ha koll på vad hon faktiskt åt och då visade det sig att hon faktiskt petade i sig en del - en halv macka här och en pannkaka där

har tänkt just på smoothies men känner mig osäker på vad man ska stoppa i barnen.. proteinpulvret jag själv äter för träningsresultat känns ju sådär..? eller??

vi kör heller inga lightprodukter (förutom på en del mejeriprodukter där det mer handlar om ohälsosamt fett än nåt annat att vi väljer dessa produkter) eftersom ingen av oss i familjen behöver tänka fettsnålt..

vi följer "dagisschema" med frukost mellanmål lunch mellanmål middag (ibland ytterligare ett kvällsmål typ smörgås/yogurt) en ledig dag hemma..
    svårt att påverka vad dom äter en dag när dom går i skolan o sen fritids till 18.30.. 

matdagbok är ju fiffigt.. säkert äter dom ju mer än man tror..
    är just som nu när hon vart sjuk så länge som det kommer över en (och andra reagerat) på HUR tanig hon är <3 som man tänker att näe, nu får vi GÖRA nåt!!

tack för svar!!
  • Johan70
    h81 skrev 2015-01-26 15:13:39 följande:
    ...
    vi kör heller inga lightprodukter (förutom på en del mejeriprodukter där det mer handlar om ohälsosamt fett än nåt annat att vi väljer dessa produkter) eftersom ingen av oss i familjen behöver tänka fettsnålt..

...
    Du skall inte blanda ihop vad som är nyttigt för barn respektive för vuxna. Även om mjölkens fett kan vara ohälsosamt för vuxna, så är det definitivt hälsosamt för barn. Barn skall inte dricka lättmjölk, helst inte heller mellanmjölk, utan skall dricka vanligt ("röd") standardmjölk.

När jag var liten var jag i många år relativt kortvuxen. Jag kom ikapp mina årskamrater när mamma och pappa hade börjat köpa hem vanlig mjölk i stället för lättmjölk.
  • Koppkaka

Du ska ge tusan i att tänka att det är ohälsosamt fett i mejeriprodukter. Du ska köpa fullfeta mejeriprodukter, inget margarin utan smör. Det är det hälsosammaste för HELA familjen.

• scanmia

Jag har som projekt att göda min lille sexåring och vi införde en milkshake extra om dagen mellan kvällsmål och läggdags. Vi har tre grundrecept som går att variera i det oändliga (alla frukter går bra. Börja säkert och se till att de är söta och glassiga och justera efter hand så att du får i de nyttiga ingredienser som du vill ha i. Jag väljer att inte luras - finns det spenat i smoothin så berättar jag det, men å andra sidan så är det efterrätter vi talar om så det är gott! Med min kille behöver grönsaker all reklam de kan få. Näringsdryck går bra att använda istället för mjölk, särskilt i de två första som har väldigt intensiva smaker som kan dominera mindre önskvärda saker.

Recept:

1. Choklad-banan: ett par bananer, ett par stora matskedar kakao, baby-spenat (ta ett blad till att börja med och arbeta dig upp till en grabbnäve), mjölk till rätt konsisten. Valbart: glass, nutella. Mixa.

2. Bär-banan: ett par bananer, några dl bär (vi har mängder i frysen - jag brukar mikra dem tills de är halvtinade), mjölk eller juice. Valbart: glass, blutsaft (för extra järn), mosad pumpa.

3. Mango: som bär-banan smoothin fast med fryst mango. 

• No Logo

Nötter är både nyttigt, gott och energirikt, perfekt till mellis om barnet tål dem! Har ett barn som tränar mycket och därför behöver få i sig extra näring - inte bara kalorier utan nyttiga sådana! Hans favorit kvällsmål efter träningen är en smoothie som han fixar själv . En rejäl näve cashewnötter (jordnötter eller hasselnötter funkar också) körs 30 SEK i mixer, sen lägger han i en halv frusen banan, 1 msk kakao och 2 dl mjölk.

Vi gör också egna powerbars som barnen har med och äter efter skolan, fiberhavregryn, nötter, frön och torkad frukt som blandas med äggvita och honung och bakas i ugnen.

10% grekisk yoghurt med valnötter, bär och ev lite honung ger mycket energi på en liten mängd, perfekt om matlusten inte är så stor på morgonen.

Jordnötssmör på mackan eller gröten ger nyttiga extrakalorier. Kan man även använda i smoothies med bär eller ananas och tex havremjölk. Fullfet kvarg kan man pytsa i smoothies, likaså hampafrön som är proteinrika.

• Majsan70

Jag tror inte på göd tekniken. Äter ni hälsosamt så gör ni. Antingen har ni ett smalt barn som kommer att  vara smalt i hela sitt  liv eller så rättar det till sig med tiden.

Min nu 20 åriga dotter var hur tunn som helst när hon var liten och det var först när hon var i 17 års åldern som hon kom upp i normal kroppsvikt. 
    I dag väger hon ca 64 kilo till sina 176 cm. Hon hade stora komplex för sin kropp men med stöttning av oss lärde hon sig att acceptera hur hon såg ut. 

• h81
    Johan70 skrev 2015-01-26 15:20:23 följande:
    Du skall inte blanda ihop vad som är nyttigt för barn respektive för vuxna. Även om mjölkens fett kan vara ohälsosamt för vuxna, så är det definitivt hälsosamt för barn. Barn skall inte dricka lättmjölk, helst inte heller mellanmjölk, utan skall dricka vanligt ("röd") standardmjölk.

När jag var liten var jag i många år relativt kortvuxen. Jag kom ikapp mina årskamrater när mamma och pappa hade börjat köpa hem vanlig mjölk i stället för lättmjölk.
    det gör jag absolut inte, jag själv äter tex lite annan kost än vad barnen gör om jag har vissa mål med min träning under perioder..
    vi är smala hela familjen och behöver absolut inte tänka oss för på det viset.. vi har alltid standdardmjölk inget annat. alltid haft. 
    Koppkaka skrev 2015-01-26 15:43:30 följande:

Du ska ge tusan i att tänka att det är ohälsosamt fett i mejeriprodukter. Du ska köpa fullfeta mejeriprodukter, inget margarin utan smör. Det är det hälsosammaste för HELA familjen.

dock från livsmedelsverkets hemsida:

Alla, också barn, rekommenderas att äta mindre mättat fett. Därför är det bra att välja lättmjölk, lättfil och lättyoghurt. Lättprodukter innehåller mindre fett men lika mycket av andra näringsämnen som fetare produkter. Berikad lättmjölk innehåller dessutom mer D-vitamin än standardmjölk.

Rådet att dricka lättmjölk gäller alla barn oavsett ålder och kroppsvikt och syftar inte i första hand till att minska intaget av kalorier, utan av mättat fett. 

• h81
    No Logo skrev 2015-01-26 21:48:53 följande:

Nötter är både nyttigt, gott och energirikt, perfekt till mellis om barnet tål dem! Har ett barn som tränar mycket och därför behöver få i sig extra näring - inte bara kalorier utan nyttiga sådana! Hans favorit kvällsmål efter träningen är en smoothie som han fixar själv . En rejäl näve cashewnötter (jordnötter eller hasselnötter funkar också) körs 30 SEK i mixer, sen lägger han i en halv frusen banan, 1 msk kakao och 2 dl mjölk.

Vi gör också egna powerbars som barnen har med och äter efter skolan, fiberhavregryn, nötter, frön och torkad frukt som blandas med äggvita och honung och bakas i ugnen.

10% grekisk yoghurt med valnötter, bär och ev lite honung ger mycket energi på en liten mängd, perfekt om matlusten inte är så stor på morgonen.

Jordnötssmör på mackan eller gröten ger nyttiga extrakalorier. Kan man även använda i smoothies med bär eller ananas och tex havremjölk. Fullfet kvarg kan man pytsa i smoothies, likaså hampafrön som är proteinrika.

problemet är ju när den lilla är kräsen o inte ens SMAKAR.. 
    smoothies är dock ett hma bra sätt o få i henne sånt hon tror hon inte gillar..
    tex kvarg..

(ja man FÅR luras lite här tycker jag..) ;)
  • h81
    Majsan70 skrev 2015-01-26 22:32:10 följande:

Jag tror inte på göd tekniken. Äter ni hälsosamt så gör ni. Antingen har ni ett smalt barn som kommer att  vara smalt i hela sitt  liv eller så rättar det till sig med tiden.

Min nu 20 åriga dotter var hur tunn som helst när hon var liten och det var först när hon var i 17 års åldern som hon kom upp i normal kroppsvikt. 
    I dag väger hon ca 64 kilo till sina 176 cm. Hon hade stora komplex för sin kropp men med stöttning av oss lärde hon sig att acceptera hur hon såg ut. 

visst kan det absolut vara så!
    men man ser ju vad dom äter o inte.. vad dom får i sig och inte..
    visst kan man bara va "liten" sån har jag själv vart hela livet nämligen.. petade mest i maten men inte ens jag var såå tanig som våran tös är..
    efter en veckas sjukdom varav några på sjukhus nu, är revbenen framme ordentligt och hon klagar på ont i kroppen när hon rört sig mkt och ORKAR inte en heldag skola/fritids som hon brukar.. och det är då jag känner att hon behöver kanske lägga på sig lite mera..

sen ser alla olika ut och så länge man utvecklas och är pigg och glad och är ett "normalt" barn i övrigt finns ju såklart ingen anledning att fundera så mkt på detta (så har vi ju alltid tänkt tidigare) men efter att vi sett vad lite sjukdom gör med henne så känner vi att hon nog skulle må bra av några kilon till.. 

hon väger ju som två-treåringar vi känner och är ÅTTA år i år...! :/

..det jag vill ha tips på är småsaker (som tex bra smoothiesar) som man kan lägga till som lite extramål som i längden hjälper henne att lägga på sig litegrann..
  • Koppkaka

Bara det att du köper det som står på slv (som sponsras av såna företag)...

• h81
    Koppkaka skrev 2015-02-01 23:13:39 följande:

Bara det att du köper det som står på slv (som sponsras av såna företag)...

alltså jag blir så trött på familjelivs forum ibland..
    jag länkade bara för jag tyckte det var intressant att det stog precis tvärtom vad som sades här.. 

jag har ändå läst såpass mkt om näringslära osv så jag tror mig veta vad jag köper hem, det jag bad om tips på här var helt enkelt om någon hade bra tips på hur man kan få i små klena kräsna kroppar lite extra näring här o var.. om det kunde finnas småtips jag själv inte tänkt på.. om någon med liknande problem hade kommit på nåt bra/fått något utskrivet som man kunde kollat upp..
    att det ska bli såna grejer av det... jösses.. 
  • amalie79
    h81 skrev 2015-02-01 23:09:27 följande:

visst kan man bara va "liten" sån har jag själv vart hela livet nämligen.. petade mest i maten men inte ens jag var såå tanig som våran tös är..

efter en veckas sjukdom varav några på sjukhus nu, är revbenen framme ordentligt och hon klagar på ont i kroppen när hon rört sig mkt och ORKAR inte en heldag skola/fritids som hon brukar.. och det är då jag känner att hon behöver kanske lägga på sig lite mera..

sen ser alla olika ut och så länge man utvecklas och är pigg och glad och är ett "normalt" barn i övrigt finns ju såklart ingen anledning att fundera så mkt på detta (så har vi ju alltid tänkt tidigare) men efter att vi sett vad lite sjukdom gör med henne så känner vi att hon nog skulle må bra av några kilon till.. 

..det jag vill ha tips på är småsaker (som tex bra smoothiesar) som man kan lägga till som lite extramål som i längden hjälper henne att lägga på sig litegrann..

tror man får se till helheten också. Funkar sömnen? Det kanske inte bara är det att hon "inte orkar med" om hon har så sena dagar som 18 30? Är hon ens vaken hemma? Vid den åldern lade sig mina killar för natten.

För hon måste ju gå upp iaf typ sju om hon går i skolan?
  • Majsan70
    h81 skrev 2015-02-01 23:09:27 följande:

Men det är ju klart att hon känner sig vissen om hon nyss varit sjuk. Att man är extra trött då är ju naturligt och visst an kroppen göra ont efter sjukdom. Min dotter var lika smal hon ja efter vad jag tyder i din text här och det löste sig. Ungar är inte dumma och de känner genast om man är efter dem o försöker putta i dem extra, precis som om man skall banta dem. 
    Hur många timmar sover hon per dygn? Vad har hon för övriga aktiviteter i sitt liv osv osv. Allt spelar in både vad gäller aptit och pigghet.
    Min poäng var i det jag skrev, att om ni redan lagar hälsosam mat och äter rätt så finns det ingen anledning till oro. 
  • halo83

Jag har en 8 årig pojke som.idag väger 16. Vi kämpar dagligen med hans vikt och ett tag var han uppe i 18mg..sen kom magsjukan och nu är han nere på 16 igen. Han får en speciell mjölk som innehåller 300extea kalorier.. Den blandar vi i maten och man kan göra såser etc av den men oftast tar han den som.dryck med en tsk oboy i.och han älskar den!

Han har även fått en pulvervariant som man blandar i mat. Såser mos grytor yoghurt etc.. Den är.smaklös och funkar oxå.

Han har även som.små shorts.. De var inte populära men gick med lite tvång.

Fråga dietisten om.ni inte kan få testa sånna om.ni fortfarande är oroliga. :)

Svar på tråden Få en 7-åring att gå upp i vikt..