I de allra flesta fall så går det bra. Det är sällsynt att djur blir aggressiva mot barn.
I vår släkt (jäkligt stor) så har vi alla husdjur och det har bara varit en enda incident. I det fallet en hund som hade psykiska besvär, liksom alla kull syskon. hunden skadade inte bebisen, mig, utan vaktade en hel dag och lät inte mamma komma nära mig. När pappa kom hem tog han hunden till en jägare med en gång. Jägaren hade tänkt skaffa en ny hund, så det passade utmärkt. Hunden levde många år till. Hade han däremot skadat mig så hade han avlivats med en gång.
Det gäller bara att använda sunt förnuft. Tvinga inte katten att komma nära bebisen och lämna dem inte själva så ska du se att katten vänjer sig med tiden.
När barnet börjar krypa/ gå så se till att katten har en tillflyktsplats högt upp där den kan vara i fred. Lär barnet tidigt att katten inte är en leksak utan att katten kan få ont.
Skulle det bli problem: Var inte sentimental, du är mamma nu, då går barnet före katten. Det finns katthem som omplacerar djur i varje större stad. Säg i så fall att katten skall komma till ett hem utan barn.
Lycka till.
Ledsen att du blev skadad som liten Sparriss, glad att höra att det inte gjort dig rädd för katter.