• KillBill

Sverigedemokraterna är riksdagens mest Putivänliga parti

Enligt Göran Hägglund är Sverigedemokraterna riksdagens mest Putivänliga parti. Hur kommer det sig att Sverigedemokraterna är så välvilligt inställda till Putins Ryssland, ett land som under Putins styre inte kan bedömas som en demokrati?

• Svar på tråden Sverigedemokraterna är riksdagens mest Putivänliga parti
  • Ogenomtänkt
    ölburk2 skrev 2015-01-14 15:15:47 följande:

Tyvärr är det nödvändigt med ekonomiskat kännbara sanktioner mot Ryssland/Putin, då våld å pengar är de enda argument han förstår, å våld är en långt sämre lösning.

Vad gäller andra länder som indirekt drabbas får vi givetvis hålla koll på det, å på de sätt som finns att ta till i möjligaste mån kompensera dom för sina förluster.., ja det gäller förstås länder som får reella problem, Norge t.ex, dom klarar sig säkert utan vår hjälp

Det är lätt att tycka det är värt det när man inte drabbas själv. När man inför sanktioner finns det alltid mängder av oskyldiga som drabbas.

Sanktioner mot Norkorea, Kuba, Iran och Irak har inte gett något politiskt men orsakat massor av lidande i dessa länder.

Varför? För att västländerna ska kunna sitta och säga "vi har minsann made a statement", samtidigt som man fortsätter handla med andra fruktansvärda diktaturer runt om i världen.

• KillBill
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 16:18:27 följande:
    Jaha ja, du är knappast ensam om att inte gilla honom, men det är inte huruvida om man tycker Putin är en hyvens kille eller inte som man röstar om i EU. Det man röstar om i EU är sanktioner, om man tycker att det är ett bra eller dåligt sätt att hantera situationen på Krim-

Annie Lööf försöker ta billiga poänger, i vanlig CUF-stil.
    Jag menar att Annie och Göran i just denna sak inte försöker ta billiga poänger. Som jag skriver så har olika ledarsidor tagit upp situationen tidigare (skulle jag ha baserat denna tråd vad som framgår av dessa ledarsidor hade jag dock blivit avfärdad med att det som skrivs i skvallerpressen inte är trovärdigt). 
  • KillBill
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 16:30:44 följande:
    Det är lätt att tycka det är värt det när man inte drabbas själv. När man inför sanktioner finns det alltid mängder av oskyldiga som drabbas.

Sanktioner mot Norkorea, Kuba, Iran och Irak har inte gett något politiskt men orsakat massor av lidande i dessa länder.

Varför? För att västländerna ska kunna sitta och säga "vi har minsann made a statement", samtidigt som man fortsätter handla med andra fruktansvärda diktaturer runt om i världen.

Om Sverigedemokraterna hade försvar sitt agerande  med att de ville minska lidandet hade jag åtminstone  kunnat ha förståelse. Men det är inte orsaken till att SD har röstat  Putinvänligt.

• kenneth768768

Jag blev nyfilen på denna tråd men jag måste säga att bevisföringen är lite tunn. Det kanske är meningen att de som läser tråden ska sitta och googla rätt på argumenten själv? KillBill som är insatt kanske hade kunnat ge lite kött på benen?

Men så var det inte, så jag googlade lite.

Hittade: www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sd-gullar-med-putin/
    "Under hösten har SD-ledamöterna i Europaparlamentet röstat på den Rysslandsvänliga linjen i flera omröstningar, vilket uppmärksammats av EU-experten Patrik Oksanen. Bland annat sa man nej till EU:s associationsavtal med Ukraina."

OK, men det kanske var ett dåligt avtal för EU:s och svensk sida? Låt säga att det var ett dåligt avtal, ska man då ändå rösta för det, för att "det är dåligt för Putin"?

Jag vill inte säga att påståendet i trådstarten är fel, men trådstarten är minst sagt tunn, och argumentation saknas i princip.

Går det att ge mer argumentation, eller är det upp till var och en att sitta och utreda saken en timme?

Känner du till detta själv, KillBill, eller går du på hörsägen?

Om det är det förstnämnda får du gärna utveckla.

(Man kan inte sluta tänka logiskt och kritiskt bara för att nån säger ngt negativt om SD, man måste fortfarande utvärdera fakta.)

• themia
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 15:05:03 följande:

vad löjligt!

Ett "guilty by association" -argument.

Lika tramsigt som Annie Lööfs plakat-uttalande. Någon slags skrämsel-propaganda. Det märks att hon kommer direkt från CUF

Hur vore det om hon (och du) istället förklarade varför det är värt att ha sanktioner mot Ryssland? Ekonomiska sanktioner ger nästan aldrig några resultat.Sanktioner är dessutom helt godtyckliga. Vissa odemokratiska stater drabbas, andra inte.

Nä, det finns tusan så mycket bättre argument att komma med när man diskuterar SD än "ni är dumma för ni gillar Putin". Fy vad barnsligt.
    Ja, du har alldeles rätt, det finns massor av skäl att inte gilla SD.
    Men just idag var det Putins Ryssland som var ämnet.
    Och man kan inte undgå att slås av likheterna.
  • KillBill
    eublogg.wordpress.com/2014/09/19/putins-svenska-vanner/
    www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sd-gullar-med-putin/
    www.expressen.se/ledare/sa-hissar-sd-vit-flagg-for-vladimir-putin/
    www.dagensarena.se/opinion/tommy-svensson-putin-stracker-ut-handen-till-sd/
    www.svd.se/opinion/ledarsidan/sverigedemokraternas-vanner-ar-putins-vanner_3443168.svd

www.kuriren.nu/nyheter/sd-sluta-hyckla-om-putin-8046527.aspx
    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article20097912.ab
    www.bt.se/ledare/sd-putins-basta-kompisar%284590527%29.gm

Jag är medveten om att dessa källor kommer att avfärdas av SD. Enligt SD representerar detta gammelmedia och skvallerpress.
  • KillBill
    kenneth768768 skrev 2015-01-14 17:02:57 följande:

Jag blev nyfilen på denna tråd men jag måste säga att bevisföringen är lite tunn. Det kanske är meningen att de som läser tråden ska sitta och googla rätt på argumenten själv? KillBill som är insatt kanske hade kunnat ge lite kött på benen?

Men så var det inte, så jag googlade lite.

Hittade: www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sd-gullar-med-putin/
    "Under hösten har SD-ledamöterna i Europaparlamentet röstat på den Rysslandsvänliga linjen i flera omröstningar, vilket uppmärksammats av EU-experten Patrik Oksanen. Bland annat sa man nej till EU:s associationsavtal med Ukraina."

OK, men det kanske var ett dåligt avtal för EU:s och svensk sida? Låt säga att det var ett dåligt avtal, ska man då ändå rösta för det, för att "det är dåligt för Putin"?

Jag vill inte säga att påståendet i trådstarten är fel, men trådstarten är minst sagt tunn, och argumentation saknas i princip.

Går det att ge mer argumentation, eller är det upp till var och en att sitta och utreda saken en timme?

Känner du till detta själv, KillBill, eller går du på hörsägen?

Om det är det förstnämnda får du gärna utveckla.

(Man kan inte sluta tänka logiskt och kritiskt bara för att nån säger ngt negativt om SD, man måste fortfarande utvärdera fakta.)

Jag "spontan"-startade denna tråd efter att ha hört riksdagsdebatten idag. Själv har jag läst ett antal inlägg under förra året så jag hade redan min bild klar. Syftet med tråden är att läsare (helst någon Sverigedemokrat) ska ge sin syn på varför SD har röstat som man har gjort.
  • ölburk2
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 16:30:44 följande:

Visst är det så, men vad skulle alternativet vara då, förutom våld?
    Ibland tvingas man ta till åtgärder som är drastiska å långt ifrån possitiva i sin elhet, men jag är glad så länge jag slipper höra krigshetsarnas tillrop.

Tyvärr skränar dom allt högre, å efter att Batra/M tryckte på knappen för starten för att "vi ska göra allt för att ansuta Sverige till NATO", så finns nästan inte längre en enda sida som inte NATO-lobbisterna jobbar för högtryck på..
    Det är nästan komiskt hur uppenbart det är, alltså att det fanns ett färdigt upplägg bakom, ett som skulle sjösättas samtidigt med Batras klarsignal., lite spionstuk över det hela  
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anders2015

Artiklar som dem du 

Är du säker på att dem kommer att avfärdas av SD? Har man lagt sina röster så är det ett faktum. I EU där röstar man på det man anser rätt.
    Sedan att olika Journalister,Politiker, Debattörer vill skapa en bild av ett parti som inte stämmer är åxå ett faktum. 
    Ser du på TV,hör på Radio,läser artiklar så är dem flesta emot SD varför? SD har 13% och dem andra ca 87%. Sedan till media bjuds samma personer in om och om igen. Skapar det en debatt? nej det skapar nya Putin rykten som dem 13% ej kan besvara och debattera.
  • KillBill
    Anders2015 skrev 2015-01-14 18:06:30 följande:

Artiklar som dem du 

Är du säker på att dem kommer att avfärdas av SD? Har man lagt sina röster så är det ett faktum. I EU där röstar man på det man anser rätt.
    Sedan att olika Journalister,Politiker, Debattörer vill skapa en bild av ett parti som inte stämmer är åxå ett faktum. 
    Ser du på TV,hör på Radio,läser artiklar så är dem flesta emot SD varför? SD har 13% och dem andra ca 87%. Sedan till media bjuds samma personer in om och om igen. Skapar det en debatt? nej det skapar nya Putin rykten som dem 13% ej kan besvara och debattera.
    Röstar du själv på SD och har du i så fall någon uppfattning kring SDs agerande?
  • Anders2015

Åsikt om SD:s agerande vad menar du? är inte riktigt med. Om du tänker på länkarna i denna tråd så har jag redan skrivit om det om du kikar ovan. Sedan om ex någon gillar Ryssland mer än USA eller att någon ser något bra i Ryssland angår inte ett partis helhets bild. Carl Bildt hade lite aktier i Ryssland när han samtidigt kritiserade dem om ni minns. Man kan hitta massor av skribenter som skriver trams och artiklar som sned vrids. 

Röstade inte på SD men osäkerheten kring val av parti är stor och valet 2018 vet man inget om ännu. Men är helt klart missnöjd med vissa partiers agerande och val av politiska utspel som jag anser fel.

Sedan vill jag påpeka att jag är ej rasist och kommer aldrig att bli, lika som jag aldrig kommer att bli fanatisk åt andra hållet, finns flera sidor som ni vet.

• Ogenomtänkt

@ Killbill

Ja, det är några ledarskribenter som hittat det här spåret. Och Annie + Göran hoppar på.

Men jag känner mig väldigt osäker på om SD verkligen är så rysskära. Även om de röstade emot vissa sanktioner. För det första så "ingår" det i svensk nationalism att ogilla Ryssland. Av gammal hävd, typ. Sedan så var det ju Ukraina som de flesta nationalister hejade på i konflikten.

Jag har heller aldrig hört någon SD:are lovorda Ryssland.

Nej, det krävs mer för att jag ska känna mig övertygad.

• KillBill
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-14 20:59:34 följande:

@ Killbill

Ja, det är några ledarskribenter som hittat det här spåret. Och Annie + Göran hoppar på.

Men jag känner mig väldigt osäker på om SD verkligen är så rysskära. Även om de röstade emot vissa sanktioner. För det första så "ingår" det i svensk nationalism att ogilla Ryssland. Av gammal hävd, typ. Sedan så var det ju Ukraina som de flesta nationalister hejade på i konflikten.

Jag har heller aldrig hört någon SD:are lovorda Ryssland.

Nej, det krävs mer för att jag ska känna mig övertygad.

Jag tror så här,  Putin och Sverigedemokraterna delar sin dyn på Islam och sedan belönas säkert SD rikligt för sin lojalitet mot Putin (precis som Front National har belönats för samma sak). Du har säkert rätt i att SD inte är några är Putin-lovers men de gagnas säkert av sitt sätt att rösta.

• Anders2015
    KillBill skrev 2015-01-14 21:23:33 följande:

Jag tror så här,  Putin och Sverigedemokraterna delar sin dyn på Islam och sedan belönas säkert SD rikligt för sin lojalitet mot Putin (precis som Front National har belönats för samma sak). Du har säkert rätt i att SD inte är några är Putin-lovers men de gagnas säkert av sitt sätt att rösta.

Hur ska SD gagnas? nu tror jag det spekuleras det hej vilt. Annie Lööf tog upp detta idag under debatten, ett sätt att vinna sympatier som Lööf altid kört med tyvärr för Center partiet. Hägglund tog upp frågan i ett bättre och mer sansad version och Karlsson svarade. SD har länge velat skjuta till mer pengar till försvaret än många andra partier för bla Ryssland och oroligheterna som byggs upp.

Sedan om det är rätt att lägga så mycket resurser på försvaret det anser jag inte nödvändigt, jag skulle vilja ha en mer sansad och långsiktig satsning på försvaret annars hamnar lätt enorma summor fel.

Vad som hänt är att SD röstat för Ryssland i några frågor, är det så märkligt? kanske men Ryssland har åxå förslag som är värda att tänka på.

Detta politiska spel kommer att fortsätta, gräva och leta svar, det är helt i sin ordning men att vrida på sanningen och göra en höna av en fjäder är inte korrekt. Man ska ha fakta och fakta ger förtroende och det visar sig i val och antal röster dem olika partierna får. 
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2015-01-14 11:37:56 följande:

Det var Annie Rööf som sa det.

- Under kalla kriget fanns det ett parti som gick Rysslands ärenden, Vänsterpartiet kommunisterna, på 2000-talet finns det en arvtagare: SD.

Så nu är SD kommunister också.

Gillar du inte Rysslands antigay-lagar?
Svar på tråden Sverigedemokraterna är riksdagens mest Putivänliga parti