• Anonym (Moderjord)

Ändra umgängestider

Om man är ensam vårdnadshavare så har man ju bara en massa skyldigheter känns det som men är inte en utav dom att se till så att inte barnet hamnar utanför?

Mitt barn har uppsatt umgänge med sin pappa nästa helg fredagkväll till söndagkväll men nu har en aktivitet här i stan för alla i hens åldersgrupp hamnat på den fredagkvällen och mitt barn vill verkligen verkligen gå och vill att jag anmäler hen på stuts. Detta slutar inte förrän sent på kvällen och pappan hittar inte i vår stad så mitt förslag är att han hämtar tidigt på lördag istället. Detta är bara vid ett enda tillfälle.

Min fråga är egentligen om jag som ensam vårdnadshavare har rätt att bestämma att det bara blir en övernattning denna helgen eftersom barnet så gärna vill gå?

Kan tillägga att vi inte har några egentliga skrivna papper på umgänget utan bara muntligt och pappan har ibland ändrat och ställt in umgänget själv också.

• Svar på tråden Ändra umgängestider
  • EnGladPingvin

Har du frågat pappan? Om inte, börja med det och erbjud att han får en extra dag istället. Om ha säger nej, ställ dig frågan om det är värt en konflikt som kan ligga mellan er betydligt längre än minnet av en rolig aktivitet.

• Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 20:43:27 följande:
    Nej, det är inte helt självklart.. det är MASSOR av saker som är roligare än att umgås med sina föräldrar - men vet du vad? Normalt funtade föräldrar låter inye barnen välja bort dem utan värre anledning än att det är "roligare"...

Självklart är aktiviteter viktigt IBLAND, men att påstå att det är självklart är väldigt verklighetsfrämmande. ... Faktum är att det gör en till en ganska usel förälder om man inte inser hur viktigt umgänget är när det är så få dagar i månaden. ..
    Jag hade avskytt min pappa om han hade sagt nej till en sådan sak, bara för att det var "hans" helg.
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 20:46:21 följande:

Jag hade avskytt min pappa om han hade sagt nej till en sådan sak, bara för att det var "hans" helg.

Beroende på anledning hade jag nog tyckt att du varit ett extremt bortskämt barn om du avskytt ngn utan att ens fundera på anledningen till varför det skulle bli ett nej...

Vem säger att pappan skulle säga nej bara för att det är hans helg? Pappor kan inte ha saker inplanerade eller? Eller verkligen anse att fyra dygn i månaden inye räcker?
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 20:54:32 följande:
    Beroende på anledning hade jag nog tyckt att du varit ett extremt bortskämt barn om du avskytt ngn utan att ens fundera på anledningen till varför det skulle bli ett nej...

Vem säger att pappan skulle säga nej bara för att det är hans helg? Pappor kan inte ha saker inplanerade eller? Eller verkligen anse att fyra dygn i månaden inye räcker?
    Min pappa hade knappast något inplanerat.
    Hade jag sagt "pappa, cirkusen kommer till stan på fredag! Alla jag känner ska gå så jag vill också gå. Kan jag komma till dig på lördag istället?", så hade han förmodligen sagt "ja" till lördag, eller helt enkelt sagt att "då ses vi nästnästa helg istället."
    Och nej, han hade knappast erbjudit sig att betala mina cirkusbiljetter, trots att detta var en aktivitet som inföll på "hans" helg.
  • Tow2Mater
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 20:58:27 följande:
    Hade jag sagt "pappa, cirkusen kommer till stan på fredag! Alla jag känner ska gå så jag vill också gå. Kan jag komma till dig på lördag istället?",
    Hade du vågat säga det då?
  • Anonym (-)
    Tow2Mater skrev 2015-01-07 21:11:41 följande:
    Hade du vågat säga det då?
    Beror på hur gammal jag hade varit.
    Hade jag varit typ 10 år, så nej. Då hade mamma fått ringa i mitt ställe.

Hade jag varit 15 år, så ja. Det var nämligen vid 15 års ålder som jag ringde upp gubben och sa att jag vill sluta komma till honom varannan helg. Jag hade bättre saker för mig.
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 20:58:27 följande:

Min pappa hade knappast något inplanerat.

Hade jag sagt "pappa, cirkusen kommer till stan på fredag! Alla jag känner ska gå så jag vill också gå. Kan jag komma till dig på lördag istället?", så hade han förmodligen sagt "ja" till lördag, eller helt enkelt sagt att "då ses vi nästnästa helg istället."

Och nej, han hade knappast erbjudit sig att betala mina cirkusbiljetter, trots att detta var en aktivitet som inföll på "hans" helg.

Så vad är problemet?
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 21:27:23 följande:
    Så vad är problemet?
    En snäll pappa låter sitt barn gå på en "once in a year"-thing, istället för att claima sin rätt till de fnuttetimmarna som det handlar om (mellan eftermiddag och läggdags). KOMIGEN!
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 21:31:02 följande:

En snäll pappa låter sitt barn gå på en "once in a year"-thing, istället för att claima sin rätt till de fnuttetimmarna som det handlar om (mellan eftermiddag och läggdags). KOMIGEN!

Men det är ingen som sagt att hon inte kommer få gå..

KOMIGEN....
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 21:51:21 följande:
    Men det är ingen som sagt att hon inte kommer få gå..

KOMIGEN....
    Nä, men folk här menar på att pappan borde ha ett "say" i frågan.

• Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:01:05 följande:

Nä, men folk här menar på att pappan borde ha ett "say" i frågan.

Naturligtvis. Att lära sig att köra över folk redan som 10-11 åring brukar inte leda till att barnen utvecklas till trevliga individer. . Har man saker inplanerade så tar man hänsyn och iallafall diskuterar frågan med inblandade personer. Och ja,att umgås med en förälder är ngt inplanerat.
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 22:12:43 följande:
    Naturligtvis. Att lära sig att köra över folk redan som 10-11 åring brukar inte leda till att barnen utvecklas till trevliga individer. . Har man saker inplanerade så tar man hänsyn och iallafall diskuterar frågan med inblandade personer. Och ja,att umgås med en förälder är ngt inplanerat.
    Köra över? Vem är det som kör över?
    Det är ju knappast barnet som sagt "ja, jag vill jättegärna packa min lilla väska för att byta hem, säng, tandborste och garderob varannan helg!".
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:18:49 följande:

Köra över? Vem är det som kör över?

Det är ju knappast barnet som sagt "ja, jag vill jättegärna packa min lilla väska för att byta hem, säng, tandborste och garderob varannan helg!".

Nej, säkert inte. Och de flesta föräldrar vill bo med sina barn varje dag. Inte fyra dagar i månaden..
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 22:33:35 följande:
    Nej, säkert inte. Och de flesta föräldrar vill bo med sina barn varje dag. Inte fyra dagar i månaden..
    De flesta barn ser nog helst att ha båda föräldrarna under samma tak.
    Men det är inte barnets fel att idiotierna inte kunde hålla ihop. Således ska ite barnet behöva lida mer än nödvändigt (exempelvis genom att missa fredagens stora event).
  • Brumma
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:37:59 följande:

Men det är inte barnets fel att idiotierna inte kunde hålla ihop. Således ska ite barnet behöva lida mer än nödvändigt (exempelvis genom att missa fredagens stora event).

Håller med dig - så länge det är enstaka saker :)

Blir det var o varannan helg så anser jag det viktigare att träffa sin förälder.

Dock verkar ju detta vara första gången som det sker så tycker självklart att barnet skall få gå. MEN pappan skall helt klart inkluderas i diskussionen. Och HAR han annat planerat får det bli så.

Min bonus ringde tex och berättade att hon skulle med sin mamma på lekland istället för att komma till pappa (mamman har för vana att boka in "roliga" aktiviteter på pappas helg). Då vi bokat biljetter till ett ganska stort engagemang och bobus fått det i julklapp ngn månad tidigare så fick vi säga nej till att skjuta upp eller byta helg.

Därför anser jag det självklart att alla inblandade tillfrågas innan ngt bestäms.
  • Anonym (Moderjord)
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 22:37:59 följande:

Idioterna!?

Det hade varit väldigt idiotiskt av mig att stanna hos någon som inte behandlade oss bra. Jag valde ett bättre liv för mig och dottern trots att pappan sen många år bara finns ytterst lite i hennes liv.
Svar på tråden Ändra umgängestider