• Anonym (-)

Ändra umgängestider

Rent krasst, om ni inte har avtalat något, så kan du hålla barnet hemma. Tar pappan barnet mot din vilja, så räknas det som barnarov då han de facto inte är vårdnadshavare.

Det bästa är dock att PRATA med pappan. Låt barnet prata med pappan.
    Föreslå att pappan kan få en extra helg om han vill, eller lämna barnet på måndagen.

• Anonym (-)
    BioBonus skrev 2015-01-06 15:51:14 följande:

Det lättaste är väl helt enkelt att du frågar? Inte med en bestämmande attityd utan med en "går det att hitta en lösning" attityd?

Förklara spm det är. NN vill gärna vara med - kan du hämta efter aktiviteten eller på lördag istället? Och kan han inte det så får NN missa aktiviteten den här gången, men det öppnar upp för en dialog hur ni kan lösa det nästa gång det inträffar.

Givetvis ska inte barnet missa aktiviteten!
    Vad är det för en usel pappa? Då får de väl byta helg eller så får pappan hoppa över denna helg.
    Umgänget är till för BARNET, inte för föräldern. Vill barnet hellre gå på den där aktiviteten, än att vara hos sin pappa, så SJÄLVKLART ska barnet få gå på aktiviteten.

• Anonym (-)

Du skulle ju kunna föreslå att ni går alla tre? - Så får pappan en chans att lära känna staden lite bättre.

• Anonym (-)
    Tow2Mater skrev 2015-01-07 20:07:12 följande:

För mig låter det mycket konstigt att ett mellanstadiebarn inte klarar av, eller vågar, utrycka sin fråga till sin pappa på telefon och säga vad det skulle vilja, och få pappans svar, och sen fortsätta diskutera saken om svaret är nekande. Men alla familjer o barn är ju olika.

Jag bodde med min pappa varannan helg. Han var som en främling för mig. Jag vågade fan inte ens öppna kylskåpet hemma hos honom.
    Min mormor och morfars hem var mer hemma för mig, än vad min pappas hem var.
    Varannan helg är INGENTING!
  • Anonym (-)
    Tow2Mater skrev 2015-01-07 20:38:44 följande:
    Hmm... jag träffade min pappa ca två ggr per år max, så for mig är "varje helg" väldigt mycket. ... men som sagt, alla familjer funkar ju olika.
    Varannan helg. Det handlade alltså om fredag eftermiddag till söndag eftermiddag, dvs 4 dagar i månaden, alltså 48 dagar av årets totalt 365 dagar.
    Lägg till MAX tre veckors lov på det = 69 dagar.
    Det är INTE mycket.
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 20:43:27 följande:
    Nej, det är inte helt självklart.. det är MASSOR av saker som är roligare än att umgås med sina föräldrar - men vet du vad? Normalt funtade föräldrar låter inye barnen välja bort dem utan värre anledning än att det är "roligare"...

Självklart är aktiviteter viktigt IBLAND, men att påstå att det är självklart är väldigt verklighetsfrämmande. ... Faktum är att det gör en till en ganska usel förälder om man inte inser hur viktigt umgänget är när det är så få dagar i månaden. ..
    Jag hade avskytt min pappa om han hade sagt nej till en sådan sak, bara för att det var "hans" helg.
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 20:54:32 följande:
    Beroende på anledning hade jag nog tyckt att du varit ett extremt bortskämt barn om du avskytt ngn utan att ens fundera på anledningen till varför det skulle bli ett nej...

Vem säger att pappan skulle säga nej bara för att det är hans helg? Pappor kan inte ha saker inplanerade eller? Eller verkligen anse att fyra dygn i månaden inye räcker?
    Min pappa hade knappast något inplanerat.
    Hade jag sagt "pappa, cirkusen kommer till stan på fredag! Alla jag känner ska gå så jag vill också gå. Kan jag komma till dig på lördag istället?", så hade han förmodligen sagt "ja" till lördag, eller helt enkelt sagt att "då ses vi nästnästa helg istället."
    Och nej, han hade knappast erbjudit sig att betala mina cirkusbiljetter, trots att detta var en aktivitet som inföll på "hans" helg.
  • Anonym (-)
    Tow2Mater skrev 2015-01-07 21:11:41 följande:
    Hade du vågat säga det då?
    Beror på hur gammal jag hade varit.
    Hade jag varit typ 10 år, så nej. Då hade mamma fått ringa i mitt ställe.

Hade jag varit 15 år, så ja. Det var nämligen vid 15 års ålder som jag ringde upp gubben och sa att jag vill sluta komma till honom varannan helg. Jag hade bättre saker för mig.
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 21:27:23 följande:
    Så vad är problemet?
    En snäll pappa låter sitt barn gå på en "once in a year"-thing, istället för att claima sin rätt till de fnuttetimmarna som det handlar om (mellan eftermiddag och läggdags). KOMIGEN!
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 21:51:21 följande:
    Men det är ingen som sagt att hon inte kommer få gå..

KOMIGEN....
    Nä, men folk här menar på att pappan borde ha ett "say" i frågan.

• Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 22:12:43 följande:
    Naturligtvis. Att lära sig att köra över folk redan som 10-11 åring brukar inte leda till att barnen utvecklas till trevliga individer. . Har man saker inplanerade så tar man hänsyn och iallafall diskuterar frågan med inblandade personer. Och ja,att umgås med en förälder är ngt inplanerat.
    Köra över? Vem är det som kör över?
    Det är ju knappast barnet som sagt "ja, jag vill jättegärna packa min lilla väska för att byta hem, säng, tandborste och garderob varannan helg!".
  • Anonym (-)
    Brumma skrev 2015-01-07 22:33:35 följande:
    Nej, säkert inte. Och de flesta föräldrar vill bo med sina barn varje dag. Inte fyra dagar i månaden..
    De flesta barn ser nog helst att ha båda föräldrarna under samma tak.
    Men det är inte barnets fel att idiotierna inte kunde hålla ihop. Således ska ite barnet behöva lida mer än nödvändigt (exempelvis genom att missa fredagens stora event).
Svar på tråden Ändra umgängestider