Vi som har PCO
Hej hörrni!
Ni som har PCO, hur har det påverkat er chans och tidsperiod att bli gravid?
Hej hörrni!
Ni som har PCO, hur har det påverkat er chans och tidsperiod att bli gravid?
Hej!
Det finns hopp för oss PCOS:are också. Jag och min man hade bestämt oss för att söka hjälp i januari 2015 (jag slängde mina p-piller i januari i år), men i augusti blev jag gravid på egen hand (eller ja, min man hjälpte ju till ;) ). Jag har ganska svår PCOS: har 25 kilos övervikt, hårig som en karl och vann på lotto oftare än vad jag hade mens. På fredag går vi in i vecka 18. Så, JA - det är möjligt för oss också att bli spontant gravida. Lycka till, tjejer!
hej.
Jag Har konstaterat pco-s och är så himla ledsen. Jag är bara 25 år idag men känner mig så stressad. Pluggade på universitetet men hoppade av, ströjobbar just nu och ska söka universitetet så snart som möjligt. Min man jobbar och har en hög inkomst. Vi försökte få barn när jag studerade och inget barn kom till på 1,5 år efter en pco-s diagnos sattes.
Läkarna rekommenderade fertilitetsutredning. Nu är vi så kluvna.. Ska vi försöka nu ändå? Vi vet att vi har svårt att få barn men ska vi ändå tänka som " normala " att vi måste först få mig färdigutbildad ? ( ca 3,5år minst ) Mannen har som sagt fast hög inkomst medan jag måste utbilda mig för fast jobb.
Är så ledsen. Klart jag hade vela haft jobb, utbildning, hus, osv innan barn.. Men fyller 26 år nästa år och har redan försökt 1,5 år under min förra utbildning och läkarna konstaterar att vi har väldigt svårt att få barn min dröm var att bli hyfsat ung mamma. :( Skulle ha varit klar om ett år ca med min utbildning :(
Alla andra som INTE vet om våra svårigheter med barn säger åt oss att inte skaffa barnännu ... Mamma och pappa tex skulle bli så besvikna om jag skulle bli gravid mitt i en utbildning nu, men de vet inte om min diagnos. Vad ska man säga till anhöriga ? Sanningen? Att jag inte känner mig som en kvinna och knappt kan bli gravid ? Min dröm är radhus med min älskade man och få två barn :( Känner mig så ikvinnlig och att jag sviker mig själv. Min önskan är barn men samhällets krav sätter stopp på det. Man ska ju ha hus, 700k sparat, ny bil och massa sparat till barnet :(
// Förtvivlad tjej.
Jag har förresten fått ut provera eller vad det heter. Ska jag ta det trots att jag fick min mens efter 70 dagar? för 2 v sedan? Läkaren som skrev ut det i 2 månader och sedan rekommenderade han alltså ivf och utredning om vi vill ha barn, annars skulle jag komma tillbaka för att få p-piller utskrivet. Snacka om slag i magen. Han inser alltså att jag har svårt att bli gravid. Så vad ska vi göra ? Det kan ju lixom inte ta sig alls på flera år och resultera i adoption?? SÅ förvirrad :( Vad ska jag göra ?
Är 22 år, normalviktig och har försökt bli gravid i 2 år och 3 månader. Har dock PCOS och inte "bara" pco.
Jag fick veta att jag hade pcos i maj 2008 när vi försökte få barn första gången. Har blivit gravid spontant tre gånger alla gånger inom ett år sen vi började försöka. Fick ingen hjälp innan trots i princip obefintlig mens sista gången (6 månader mellan gångerna) Men det går bli gravid på egen hand trots pcos.
hej.
Jag Har konstaterat pco-s och är så himla ledsen. Jag är bara 25 år idag men känner mig så stressad. Pluggade på universitetet men hoppade av, ströjobbar just nu och ska söka universitetet så snart som möjligt. Min man jobbar och har en hög inkomst. Vi försökte få barn när jag studerade och inget barn kom till på 1,5 år efter en pco-s diagnos sattes.
Läkarna rekommenderade fertilitetsutredning. Nu är vi så kluvna.. Ska vi försöka nu ändå? Vi vet att vi har svårt att få barn men ska vi ändå tänka som " normala " att vi måste först få mig färdigutbildad ? ( ca 3,5år minst ) Mannen har som sagt fast hög inkomst medan jag måste utbilda mig för fast jobb.
Är så ledsen. Klart jag hade vela haft jobb, utbildning, hus, osv innan barn.. Men fyller 26 år nästa år och har redan försökt 1,5 år under min förra utbildning och läkarna konstaterar att vi har väldigt svårt att få barn min dröm var att bli hyfsat ung mamma. :( Skulle ha varit klar om ett år ca med min utbildning :(
Alla andra som INTE vet om våra svårigheter med barn säger åt oss att inte skaffa barnännu ... Mamma och pappa tex skulle bli så besvikna om jag skulle bli gravid mitt i en utbildning nu, men de vet inte om min diagnos. Vad ska man säga till anhöriga ? Sanningen? Att jag inte känner mig som en kvinna och knappt kan bli gravid ? Min dröm är radhus med min älskade man och få två barn :( Känner mig så ikvinnlig och att jag sviker mig själv. Min önskan är barn men samhällets krav sätter stopp på det. Man ska ju ha hus, 700k sparat, ny bil och massa sparat till barnet :(
// Förtvivlad tjej.
Jag har pco, är under 30 år, normalviktig och äter bra. Har ätit pergotime i 4 år och har försökt bli gravid i 6 år.
Har nu slutat med pergotime och inväntar IVF nästa sommar.
Vad tror ni om detta ÄL test??
Vad tror ni om detta ÄL test??
Ang ägglossningstest. Ja de flesta med PCOS får positivt utslag alltid, men bär man har ägglossning ska testosteronet vara minst lika starkt som kontrollstrecket.gärna starkare. Vilken man inte har varje dag.
Man får därför testa ca 5 dagar i rad för att se när stegringen kommer.
Teststrecket. Jävla autocoerect..
Hej!
Jag har alltid haft oregelbunden och lååång menscykel så jag har alltid förstått att det kan vara svårt för mig att bli gravid. Så tidigt började jag och min man skippa preventivmedel. När det aldrig blev någon graviditet sökte vi tillsist hjälp vilket visade på att jag har PCO.
Fick börja äta pergotime och fick ingen ägglossning varken av enkelkur eller dubbelkur. Men efter en trippelkur fick jag en superbra ägglossning och blev gravid, idag har vi en tvååring ?.
I början av oktober i år blev jag fundersam på om jag var gravid....Och JAAAA, det var jag också! En total överraskning, vi hade lyckats på egen hand utan att ens aktivt försöka! Bebis väntas i slutet på maj ?
Efter min graviditet med dottern så blev min menscykel ganska så normal...vet inte hur eller varför. Men har hört att PCO kan bli bättre med åren.
Jag hoppas verkligen att ni får hjälp och att den hjälpen funkar! Lycka till och orka kämpa. Jag vet precis hur jädra hopplöst det kan kännas emellanåt...Och hur enormt lycklig man kan bli sen. Då är väntan och kämpandet så värt det!
Hej!
Jag har alltid haft oregelbunden och lååång menscykel så jag har alltid förstått att det kan vara svårt för mig att bli gravid. Så tidigt började jag och min man skippa preventivmedel. När det aldrig blev någon graviditet sökte vi tillsist hjälp vilket visade på att jag har PCO.
Fick börja äta pergotime och fick ingen ägglossning varken av enkelkur eller dubbelkur. Men efter en trippelkur fick jag en superbra ägglossning och blev gravid, idag har vi en tvååring ?.
I början av oktober i år blev jag fundersam på om jag var gravid....Och JAAAA, det var jag också! En total överraskning, vi hade lyckats på egen hand utan att ens aktivt försöka! Bebis väntas i slutet på maj ?
Efter min graviditet med dottern så blev min menscykel ganska så normal...vet inte hur eller varför. Men har hört att PCO kan bli bättre med åren.
Jag hoppas verkligen att ni får hjälp och att den hjälpen funkar! Lycka till och orka kämpa. Jag vet precis hur jädra hopplöst det kan kännas emellanåt...Och hur enormt lycklig man kan bli sen. Då är väntan och kämpandet så värt det!
Åh va härligt att höra!! Man blir så glad när man hör positivt för er andra, det ger en hopp själv!! Var hos gyn 5/12 och fick konstaterat att jag har PCO, de skulle sätta in pergotime tidigast i början av sommaren. Anledningen till det var att vi ska ha försökt i ett år utan resultat men jag vill så gärna ha utskrivet redan nu, vill inte vänta. Men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge ;)
STORT grattis och all lycka till er!!!
Jag fick diagnosen pcos förra året, sökte hjälp för oregelbunden mens. Blev helt förstörd, trodde jag aldrig skulle kunna bli gravid den dagen vi bestämde oss för att försöka. Nu i somras slutade jag med p-piller och blev gravid nästan direkt! Så det finns hopp :) dessutom är PCO/pcos-are väldigt bra ivf-kandidater eftersom vi ofta har bättre kvalité på våra ägg. Jag såg även till att träna lagom, inte för hårt och inte för lite, sluta äta socker och dricka cola (zero) och the som innehåller koffein och äta folsyra. Inbillar mig att det hjälpte. Man kan även testa akupunktur som kan stimulera ÄL
Jag fick diagnosen pcos förra året, sökte hjälp för oregelbunden mens. Blev helt förstörd, trodde jag aldrig skulle kunna bli gravid den dagen vi bestämde oss för att försöka. Nu i somras slutade jag med p-piller och blev gravid nästan direkt! Så det finns hopp :) dessutom är PCO/pcos-are väldigt bra ivf-kandidater eftersom vi ofta har bättre kvalité på våra ägg. Jag såg även till att träna lagom, inte för hårt och inte för lite, sluta äta socker och dricka cola (zero) och the som innehåller koffein och äta folsyra. Inbillar mig att det hjälpte. Man kan även testa akupunktur som kan stimulera ÄL
hej! jag är en tjej på 25år som fick min pco diagnos i höstas när jag gick för att kolla varför jag hade så orgelbunden mens efter att ha slutat med ppiller. vart först jätte ledsen då jag och min man försöker bli gravida men ändå en lättnad då allt fick en förklaring. jag var runt 30kg överviiktig när jag var hos gyn och nu lyckas själv gå ner 10kg, men nu har vikten stannat av. funderar på att gå tillbaka till gyn för att få utskrivet metformin som hon berättade om när jag var där för att underlätta viktned gång. något som har ätit de?
jag har nu försökt bli gravid ett år så vi kan starta utredning nu men jag ligger precises på gränsen i bmi för att få hjälp med att bli gravid vill gärna gå ner mer innan jag tar hjälp av lanstinget