Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 08:45:29 följande:
är nog så illa tvungen, men man önskade att sånt här kunde lösa sig utan att blanda in rätten, men jag känner att nu har jag fan varit för snäll en längre tid och nu får det fanimej vara nog, är så less på att må såhär
, inget jag önskar min värsta ovän ens :-/ men är rädd att om jag gör det till en rättssak så blir det bara mer liv i luckan, är rädd att jag helst ska förlora vårdnaden, även om jag anser mig vara den mer ansvarstagande föräldern av oss 2. vet inte vad jag skulle gör om det vart en rättssak och så slutar det med att jag förlorar vårdnaden helt
, för oftast så står dom väl på mammans sida ? elelr är det bara nåt man har fått för sig?, hade gärna diskuterat detta med mitt ex, men som sagt så är det lönlöst, t om hennes bror och hans fru har försökt prata vett med henne utan några framsteg 
Om du är vårdnadshavare så bör du ju kunna vara föräldraledig?
För att förlora vårdnaden krävs oftast att du missbrukar eller vanvårdar barnet. Men ja, det kan även hända om man har så grova samarbetssvårigheter att det inte fungerar. Det krävs då vanligtvis många försök med annat innan det brukar gå så långt. Ta inte upp vårdnaden i en eventuell stämning utan enbart umgänget. Vägrar hon umgänge efter en dom så kan du därefter stämma på vårdnad o boende - de SKA se till barnets bästa och ofta så går vårdnaden till den förälder som man tror kan erbjuda umgänge bäst med den andra föräldern. Kontentan - sköt det här snyggt, respektera att ni är föräldrar båda två, sänk dig aldrig till mammans nivå, samarbeta så gott det går - men kräv att du får vara förälder - så är risken extremt liten att du skulle förlora vårdnaden.
Jag hoppas jag förstått saken rätt iallafall :D
Kjell 2 som skrivit ovan är kunnig i sådant här så säger han ngt som jag säger olika så gå på hans linje ;)
Lycka till!