• Anonym (villrådig pappa)

vad ska jag göra :-(

visste inte vars jag skulle posta detta men jag chansar .

vet inte vars jag ska vända mig, har levt i misär med mitt ex, och nu får jag knappt träffa dottern min känns det som, både mitt ex och jag har nya partners, hennes kille får träffa dottern, men mitt ex låter mig inte ens gå utanför lägenheten med min egen dotter utan att hon och hennes andra dotter sen tidigare är med, känns jävligt kränkande att jag inte ska kunna gå ut med min egen dotter , kan tillägga att dottern inte ammar utan äter bara ersättning och har nu även börjat få äta vanlig mat lite smått. har pratat med folk och ingen tycker att mitt ex gör rätt då hon gör som hon gör. Vet inte om jag snart ska ta kontakt med familjerätten och göra detta till en rättssak, för hon går inte att diskutera med, hon brusar alltid upp då man ska prata med henne, känner mig så himla slut så vet inte vad jag ska göra, saknar min dotter nåt så jävulskt och vill bara få ligga och krama om henne, gråter på nätterna då jag tänker på henne och mår dåligt under dagarna, har gjort klart i lägenheten för att hon ska kunna vara hos mig, men mitt ex sätter stopp för det med dåliga ursäkter m.m, snälla vad fan ska jag göra, vill bara få vara den pappa jag vill vara. Tycker inte att min dotter ska straffas av att det inte funkade mellan mig och hennes mamma, som en bekant sa "Ingen förälder äger rätten till sitt barn utan barnen äger rätten till båda föräldrarna"
  • Svar på tråden vad ska jag göra :-(
  • Kjell2

Gå till familjerätten och ta hjälp där. Funkar inte det överväg att göra en rättsak av det.

är nog så illa tvungen, men man önskade att sånt här kunde lösa sig utan att blanda in rätten, men jag känner att nu har jag fan varit för snäll en längre tid och nu får det fanimej vara nog, är så less på att må såhär , inget jag önskar min värsta ovän ens :-/ men är rädd att om jag gör det till en rättssak så blir det bara mer liv i luckan, är rädd att jag helst ska förlora vårdnaden, även om jag anser mig vara den mer ansvarstagande föräldern av oss 2. vet inte vad jag skulle gör om det vart en rättssak och så slutar det med att jag förlorar vårdnaden helt , för oftast så står dom väl på mammans sida ? elelr är det bara nåt man har fått för sig?, hade gärna diskuterat detta med mitt ex, men som sagt så är det lönlöst, t om hennes bror och hans fru har försökt prata vett med henne utan några framsteg

• Brumma

Ja, familjerätten är inte en instans som bestämmer hur ni skall göra - de finns till för att hjälpa er att samarbeta och komma till en överenskommelse genom samarbetssamtal. Fungerar inte det (eller om ditt ex vägrar samarbetssamtal - det är nämligen frivilligt) så stäm henne på umgänge.

Innan du kan ha barnet över natten i din lägenhet behöver en upptrappning av umgänget göras - ditt barn måste få en chans att knyta an till dig ordentligt. Och ja - barn har rätt till båda sina föräldrar!

Hur gammal är dottern och hur ofta träffar du henne? Hur mkt har du träffat henne under tiden sedan hon föddes?

• Kjell2
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 08:45:29 följande:

är nog så illa tvungen, men man önskade att sånt här kunde lösa sig utan att blanda in rätten, men jag känner att nu har jag fan varit för snäll en längre tid och nu får det fanimej vara nog, är så less på att må såhär , inget jag önskar min värsta ovän ens :-/ men är rädd att om jag gör det till en rättssak så blir det bara mer liv i luckan, är rädd att jag helst ska förlora vårdnaden, även om jag anser mig vara den mer ansvarstagande föräldern av oss 2. vet inte vad jag skulle gör om det vart en rättssak och så slutar det med att jag förlorar vårdnaden helt , för oftast så står dom väl på mammans sida ? elelr är det bara nåt man har fått för sig?, hade gärna diskuterat detta med mitt ex, men som sagt så är det lönlöst, t om hennes bror och hans fru har försökt prata vett med henne utan några framsteg

Att gå till familjerätten är inte att göra en rättsak av det hela. Familjerätten kan hjälpa er att hitta en överrenskommlese som ni båda kan acceptera samt förklara lite regler och praxis.

Familjerätten kan inte fatta beslut mot din eller mamman vilja.

Så länge du tror att du komer förlora och ger upp är det precis det som kommer hända.
  • Brumma
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 08:45:29 följande:

är nog så illa tvungen, men man önskade att sånt här kunde lösa sig utan att blanda in rätten, men jag känner att nu har jag fan varit för snäll en längre tid och nu får det fanimej vara nog, är så less på att må såhär smile4.gif , inget jag önskar min värsta ovän ens :-/ men är rädd att om jag gör det till en rättssak så blir det bara mer liv i luckan, är rädd att jag helst ska förlora vårdnaden, även om jag anser mig vara den mer ansvarstagande föräldern av oss 2. vet inte vad jag skulle gör om det vart en rättssak och så slutar det med att jag förlorar vårdnaden helt smile4.gif , för oftast så står dom väl på mammans sida ? elelr är det bara nåt man har fått för sig?, hade gärna diskuterat detta med mitt ex, men som sagt så är det lönlöst, t om hennes bror och hans fru har försökt prata vett med henne utan några framsteg smile4.gif

Om du är vårdnadshavare så bör du ju kunna vara föräldraledig?

För att förlora vårdnaden krävs oftast att du missbrukar eller vanvårdar barnet. Men ja, det kan även hända om man har så grova samarbetssvårigheter att det inte fungerar. Det krävs då vanligtvis många försök med annat innan det brukar gå så långt. Ta inte upp vårdnaden i en eventuell stämning utan enbart umgänget. Vägrar hon umgänge efter en dom så kan du därefter stämma på vårdnad o boende - de SKA se till barnets bästa och ofta så går vårdnaden till den förälder som man tror kan erbjuda umgänge bäst med den andra föräldern. Kontentan - sköt det här snyggt, respektera att ni är föräldrar båda två, sänk dig aldrig till mammans nivå, samarbeta så gott det går - men kräv att du får vara förälder - så är risken extremt liten att du skulle förlora vårdnaden.

Jag hoppas jag förstått saken rätt iallafall :D

Kjell 2 som skrivit ovan är kunnig i sådant här så säger han ngt som jag säger olika så gå på hans linje ;)

Lycka till!

ja jag kan redan nu säga tt nåt samarbetssamtal kommer inte hon gå med på, för i hennes ögon har hon inte gjort nåt fel.

prio för mig är inte att hon ska sova över, men vill kunna ta hene utanför mitt ex lägenhet på en promenad iaf eller fara på stan eller hälsa på nån bekant. jo självklart  måste en upptrappning av umgänget göras.

dottern är snart 5 månader, träffar henne måndagar onsdagar som det är nu, hade velat ha fler ggr, men hon går inte med på mina krav att jag vill kunna ta henne utanför lägenheten iaf. är det fel av mig ? , och jag har träffat henne ofta sen hon föddes och har varit med på alla återbesök hos bvc i stort sett, missade väl det senaste pga att jag var sjuk

Kjell2 skrev 2014-09-30 08:51:07 följande:
    Att gå till familjerätten är inte att göra en rättsak av det hela. Familjerätten kan hjälpa er att hitta en överrenskommlese som ni båda kan acceptera samt förklara lite regler och praxis.

Familjerätten kan inte fatta beslut mot din eller mamman vilja.

Så länge du tror att du komer förlora och ger upp är det precis det som kommer hända.
    som sagt så är samarbetssamtal uteslutet då hon till 100% kommer säga nej till det
    Brumma skrev 2014-09-30 08:57:49 följande:
    Om du är vårdnadshavare så bör du ju kunna vara föräldraledig?

För att förlora vårdnaden krävs oftast att du missbrukar eller vanvårdar barnet. Men ja, det kan även hända om man har så grova samarbetssvårigheter att det inte fungerar. Det krävs då vanligtvis många försök med annat innan det brukar gå så långt. Ta inte upp vårdnaden i en eventuell stämning utan enbart umgänget. Vägrar hon umgänge efter en dom så kan du därefter stämma på vårdnad o boende - de SKA se till barnets bästa och ofta så går vårdnaden till den förälder som man tror kan erbjuda umgänge bäst med den andra föräldern. Kontentan - sköt det här snyggt, respektera att ni är föräldrar båda två, sänk dig aldrig till mammans nivå, samarbeta så gott det går - men kräv att du får vara förälder - så är risken extremt liten att du skulle förlora vårdnaden.

Jag hoppas jag förstått saken rätt iallafall :D

Kjell 2 som skrivit ovan är kunnig i sådant här så säger han ngt som jag säger olika så gå på hans linje ;)

Lycka till!
    jag är inte ute efter att ta vårdnaden från henne, utan vill bara umgänget ska funka , det där med stämning av umgänge?  är det nåt jag kan ta med familjerätten ? .....

oki, ska lyssna på honom
  • Kjell2
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 08:59:15 följande:
    som sagt så är samarbetssamtal uteslutet då hon till 100% kommer säga nej till det
    Om inte hon kommer till samarbetssamtal på FR är det värst för henne själv. Men oavsett allt detta, KONTAKTA FR OCH BOKA EN TID!

Sen bör du läsa på lite och reda ut begrepp som vårdnad, umgänge och boende och hur beslutgången och beslutskriterier är.

Förbered dig också mentalt på att dra detta till domstol. I så fall bör du ha proffshjälp, dvs advokat. En domstol kan besluta om umgänge och fastställa ett schema som ni måste följa. Huvudsyftet med att dra det till domstol är inte att få till ett domstolsbeslut utan att göra så att båda parter blir lite mera kompromissvilliga och kan komma överrens om något vettig.

Du bör dock agera hyfsat raskt. Ju längre tid som går desto större uppförsbacke får du.

• Brumma
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 09:01:57 följande:
    jag är inte ute efter att ta vårdnaden från henne, utan vill bara umgänget ska funka smile4.gif , det där med stämning av umgänge?  är det nåt jag kan ta med familjerätten ? .....

oki, ska lyssna på honom smile1.gif
    Mej, jag menade inte att du skulle ta vårdnaden från henne. Det var bara OM hon efter att fått dom på umgänge (dvs att det finns dom på att du SKA träffa ditt barn) fortsatte att ignorera barnets bästa.

Familjerätten har inget med stämningarna att göra överhuvudtaget... Om du vill stämma på umgänge - vilket jag anser du bör göra - så kan du läsa lite mer om hur det går till här.

www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/
    Kjell2 skrev 2014-09-30 09:09:39 följande:
    Om inte hon kommer till samarbetssamtal på FR är det värst för henne själv. Men oavsett allt detta, KONTAKTA FR OCH BOKA EN TID!

Sen bör du läsa på lite och reda ut begrepp som vårdnad, umgänge och boende och hur beslutgången och beslutskriterier är.

Förbered dig också mentalt på att dra detta till domstol. I så fall bör du ha proffshjälp, dvs advokat. En domstol kan besluta om umgänge och fastställa ett schema som ni måste följa. Huvudsyftet med att dra det till domstol är inte att få till ett domstolsbeslut utan att göra så att båda parter blir lite mera kompromissvilliga och kan komma överrens om något vettig.

Du bör dock agera hyfsat raskt. Ju längre tid som går desto större uppförsbacke får du.
    tack kjell, vill bara att allt onödigt bråk ska sluta, bara dottern som blir drabbad i slutändan :-/
    Mrs Moneybags skrev 2014-09-30 09:10:44 följande:

Du låter så ledsen, jag önskar dig lycka till!

ledsen ja, nogåt, och frustrerad över att jag inte kan få ligga här och hålla om min dotter , är så psykiskt nerbruten och har aldrig någonsin gråtit så mycket jag har gjort den senaste tiden , tack så mycket för att det faktiskt finns folk som bryr sig om en
  • Kjell2
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 09:13:06 följande:
    tack kjell, vill bara att allt onödigt bråk ska sluta, bara dottern som blir drabbad i slutändan :-/
    Tja, du kan alltid ge upp helt så slutar allt bråk. Du verkar redan vara halvvägs där.

Om du istället står upp för din dotter och dig själv för att tydligt visa att du inte tar vilken skit som helst från mamman, vill er dotters bästa och du är beredd att gå till domstol för detta så finns det en god möjlighet att mamamn viker ner sig och ni kan hitta något överrens kommelse som funkar.

Bråket kommer nog aldrig ta slut men lär dig leva med det och att det är priset för att er dotter ska få ett vettigt förhållande till båda förädlrarna.

• BioBonus
    Kjell2 skrev 2014-09-30 09:29:40 följande:
    Tja, du kan alltid ge upp helt så slutar allt bråk. Du verkar redan vara halvvägs där.

Om du istället står upp för din dotter och dig själv för att tydligt visa att du inte tar vilken skit som helst från mamman, vill er dotters bästa och du är beredd att gå till domstol för detta så finns det en god möjlighet att mamamn viker ner sig och ni kan hitta något överrens kommelse som funkar.

Bråket kommer nog aldrig ta slut men lär dig leva med det och att det är priset för att er dotter ska få ett vettigt förhållande till båda förädlrarna.
    Ge inte upp! Lyssna på Kjell nu ;)
  • Anonym (vårdnad)

Den stora frågan jag har är har ni delad vårdnad? Står du som pappan? Föräldrarledigheten - hälften är ju dina om du inte skrivit över dem på exet?

Det är ju saker att ta vara på och utnyttja för att få träffa din dotter, exet kan inte frånta dig föräldrarledigheten om du inte vill det. 

Men den stopra frågan är hur vårdnaden ser ut, har ni gemensam vårdnad så kan du krasst ta din dotter och gå på en promenad utan att exet ska följa med.

Men kontakta FR IDAG! se till att dom får reda på allt som du känner osv. Hon kommer bli kallad till ett samarbetssamtal och om hon säger ifrån så börjar saker se värre ut för henne, samma sak om hon vägrar att låta dig vara med din dotter för precis som andra säger som förälder har du ingen rättighet till barnet det är barnet som har rättighet till BÅDA sina föräldrar. det är inte upp till EN förälder att bestämma över barnet 

Svar på tråden vad ska jag göra :-(