• Kjell2

vad ska jag göra :-(

Gå till familjerätten och ta hjälp där. Funkar inte det överväg att göra en rättsak av det.

• Kjell2
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 08:45:29 följande:

är nog så illa tvungen, men man önskade att sånt här kunde lösa sig utan att blanda in rätten, men jag känner att nu har jag fan varit för snäll en längre tid och nu får det fanimej vara nog, är så less på att må såhär , inget jag önskar min värsta ovän ens :-/ men är rädd att om jag gör det till en rättssak så blir det bara mer liv i luckan, är rädd att jag helst ska förlora vårdnaden, även om jag anser mig vara den mer ansvarstagande föräldern av oss 2. vet inte vad jag skulle gör om det vart en rättssak och så slutar det med att jag förlorar vårdnaden helt , för oftast så står dom väl på mammans sida ? elelr är det bara nåt man har fått för sig?, hade gärna diskuterat detta med mitt ex, men som sagt så är det lönlöst, t om hennes bror och hans fru har försökt prata vett med henne utan några framsteg

Att gå till familjerätten är inte att göra en rättsak av det hela. Familjerätten kan hjälpa er att hitta en överrenskommlese som ni båda kan acceptera samt förklara lite regler och praxis.

Familjerätten kan inte fatta beslut mot din eller mamman vilja.

Så länge du tror att du komer förlora och ger upp är det precis det som kommer hända.
  • Kjell2
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 08:59:15 följande:
    som sagt så är samarbetssamtal uteslutet då hon till 100% kommer säga nej till det
    Om inte hon kommer till samarbetssamtal på FR är det värst för henne själv. Men oavsett allt detta, KONTAKTA FR OCH BOKA EN TID!

Sen bör du läsa på lite och reda ut begrepp som vårdnad, umgänge och boende och hur beslutgången och beslutskriterier är.

Förbered dig också mentalt på att dra detta till domstol. I så fall bör du ha proffshjälp, dvs advokat. En domstol kan besluta om umgänge och fastställa ett schema som ni måste följa. Huvudsyftet med att dra det till domstol är inte att få till ett domstolsbeslut utan att göra så att båda parter blir lite mera kompromissvilliga och kan komma överrens om något vettig.

Du bör dock agera hyfsat raskt. Ju längre tid som går desto större uppförsbacke får du.

• Kjell2
    Anonym (villrådig pappa) skrev 2014-09-30 09:13:06 följande:
    tack kjell, vill bara att allt onödigt bråk ska sluta, bara dottern som blir drabbad i slutändan :-/
    Tja, du kan alltid ge upp helt så slutar allt bråk. Du verkar redan vara halvvägs där.

Om du istället står upp för din dotter och dig själv för att tydligt visa att du inte tar vilken skit som helst från mamman, vill er dotters bästa och du är beredd att gå till domstol för detta så finns det en god möjlighet att mamamn viker ner sig och ni kan hitta något överrens kommelse som funkar.

Bråket kommer nog aldrig ta slut men lär dig leva med det och att det är priset för att er dotter ska få ett vettigt förhållande till båda förädlrarna.

Svar på tråden vad ska jag göra :-(