Brumma skrev 2014-09-30 08:57:49 följande:
Om du är vårdnadshavare så bör du ju kunna vara föräldraledig?
För att förlora vårdnaden krävs oftast att du missbrukar eller vanvårdar barnet. Men ja, det kan även hända om man har så grova samarbetssvårigheter att det inte fungerar. Det krävs då vanligtvis många försök med annat innan det brukar gå så långt. Ta inte upp vårdnaden i en eventuell stämning utan enbart umgänget. Vägrar hon umgänge efter en dom så kan du därefter stämma på vårdnad o boende - de SKA se till barnets bästa och ofta så går vårdnaden till den förälder som man tror kan erbjuda umgänge bäst med den andra föräldern. Kontentan - sköt det här snyggt, respektera att ni är föräldrar båda två, sänk dig aldrig till mammans nivå, samarbeta så gott det går - men kräv att du får vara förälder - så är risken extremt liten att du skulle förlora vårdnaden.
Jag hoppas jag förstått saken rätt iallafall :D
Kjell 2 som skrivit ovan är kunnig i sådant här så säger han ngt som jag säger olika så gå på hans linje ;)
Lycka till!
jag är inte ute efter att ta vårdnaden från henne, utan vill bara umgänget ska funka

, det där med stämning av umgänge? är det nåt jag kan ta med familjerätten ? .....
oki, ska lyssna på honom