Julligulli skrev 2014-09-26 17:01:23 följande:
Haha, jag tror nog ändå det vanligaste är att man försöker se till hela familjen. De jag känner där barnens intresse involverar hela familjen och tar upp väldigt mycket fritid för alla, har själva ett förflutet inom sporten och "lever" typ bandy/ishockey/simning/scouter eller vad det kan vara.
Det är nog inte konstigare än att man medvetet eller omedvetet påverkar sina barn i vad som är roligt genom att göra det själv. Mina gillar att baka och laga mat, ett intresse de ärvt från mig och även min mamma. De gillar att fiska, eftersom vi sen de var pyttisar tagit med dem på fiske. Det blir helt enkelt ett naturligt inslag i livet.
Och ungarna känner ju av om man bara är sådär halvljum inför något. Det kanske stämplar mig som sämre förälder, men jag har svårt att uppamma intresse för något jag egentligen tycker är astrist bara för att mina barn gör det. Jag _försöker_ , men förmodligen känner de av att det är lite spel för gallerierna.
Nu ska jag iaf skaffa mig en gitarr och hänga med yngsta när han lär sig spela, men det är mer för att det är en gammal dröm jag haft att kunna spela gitarr, men något har alltid kommit i vägen. Vi får se hur det går, jag kan iaf redan ta ut introt till "Smoke on the water", det verkar vara det första man får lära sig när man börjar spela gitarr.

Ja, när vi sa till barnen att de fick välja en aktivitet var det fotboll i kör. Det är nog inte så konstigt med tanke på att pappan är gammal fotbollskille och har sparkat med dem sedan de kunde gå typ. Jag ser nöjet i det och missar inte viktiga matcher i EM eller VM. Det är fest här. Det är en rolig sport och jag kan bli så glad att jag får tårar i ögonen när dottern "knallar" förbi hela det andra laget och skjuter den i mål eller när lillkillen står i mål och tar den med sådan säkerhet. Det är mest på lek än så länge men ändå..Det är härligt att se hur de utvecklas i sporten. Hade det varit scouterna hade jag säkert varit lika glad å deras vägnar om de gillade det men knappast lika intresserad. Att knyta knutar, hur kul är det liksom

Innan något blir upprörd, jag vet att scouterna är mer..
Våra barn är också intresserade av matlagning eftersom jag har involverat dem från tidig ålder. De gillar också att fota, jag fotar mycket och de har sin egen kamera. Det är inte direkt saker som här erbjuds som organiserade aktiviteter men intressen vi delar på hemmaplan.
Jag älskar mina barn som alla andra och kommer lyssna på dem och låta det handla om vad de vill
inom rimliga gränser som inte stör vårt liv i övrigt som vi och också barnen gillar att leva. Det finns helt enkelt annat som
också är viktigt.