• Penida

Aktivitetshets, är det något du eller ditt barn upplever?

Sista chansenFlört Jag avskyr att spamma men här kan man ju inte redigera nåt så..
    Jag är ny på nya familjelivGlad Gör mig en tjänst och strunta i de andra trådarna om jag äntligen får till det här med anonyma svar..

Jag läser eller hör ibland om aktivitetshets, det är inget jag har upplevt själv men andra kanske har? Hur har det i så fall visat sig?

Rösta för ert äldsta barn om ni har fler. Berätta gärna ålder på barnet och delge tankar kring detta.

Jag tillåter anonyma svar.

Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Aktivitetshets, är det något du eller ditt barn upplever?
  • chobokid

Ja jag känner att det är ganska stressigt med alla fritidsaktiviteter. Dottern tar sig till fotbollen på egen hand, men vi hämtar henne oftast efter träningen. Hon har fotboll 2 ggr i veckan. Både sonen (7) och dottern (9) spelar fiol 2 ggr i veckan, där måste en av föräldrarna vara med. De spelar samtidigt, så där sparar man lite tid. Sonen spelar fotboll en dag i veckan. Det känns lite för mycket med alla aktiviteter, men det är svårt att välja bort något också. Det är bra för barnen att röra på sig, speciellt för dottern. Fiol tycker vi är allmänbildande och -utvecklande, därför vill vi fortsätta med det. 

• Penida
    Natulcien skrev 2014-09-25 22:16:05 följande:
    Jo, visst gör man väl det, eller kompromissar åtminstone.
    Grannfamiljen verkar curla ganska mycket och skjutsar killen även till aktiviteter som ligger på cykelavstånd, och det skulle jag aldrig göra när det gäller en tonåring.
    Ja, jag gillar kompromisserGlad Ser faktiskt inte alls varför plötsligt allt ska handla om vad barnet vill bara för att det handlar fritidsaktiviteter.
    Jag tror vi har samma granneFlört Min bor mitt emot. Jag är inte avis.
    Avskyr CIO-metoder
  • Vinterankan

Jag har svarat annat. Jag tycker det är jobbigt att ha en massa regelbundna tider som styr, men samtidigt så kommer jag ihåg hur jag själv älskade aktiviteter när jag var liten. Och min dotter vill börja på varenda sport hon ser på tv eller på bild eller hör någon nämna så hon känner inte hets att att det är jobbigt, bara irritation för att hon inte får gå på fler saker. Försöker hålla det till 2 saker i veckan men ibland blir det 3 (hon är snart 6).

• Flickan och kråkan
    Penida skrev 2014-09-25 22:11:56 följande:
    Man tänker nog olika om vad livet i övrigt innebär. Vad innebär att hinna med t.ex? För mig låter det stressigt att bara hinna med det övriga livet.
    En nyfiken fråga, du har 3 barn och vill inte sätta några gränser, hur får man ihop det om man säger okej till allt om alla vill mycket vill säga? Jag förstår att alla inte är lika "själviska" som jag och gärna ger upp allt sitt eget i plats för barnens intressen men även då, hur?
    Det övriga livet kommer ju att sätta gränser. Behöver de vår hjälp kommer vårt arbete att begränsa. Syskonens vilja och behov av att ha aktiviteter kommer att sätta gränser. Orken kommer att sätta gränser. Skolan kommer att sätta gränser etc etc.

Sedan måste man tänka på att människor är olika. Barnens aktiviteter måste inte per automatik ses som en uppoffring av föräldern. För mig känns det som ett helskumt resonemang. Jag tycker det är jättekul att följa med mina barn på aktiviteter. Det ger mig något att se hur de utvecklas, se deras glädje etc. Visst tar det tid och kräver lite engagemang från min sida, men så är det ju med det mesta.

Jag kommer från en aktiv familj och har växt upp på det viset. Vi cyklade, åkte längdskridskor, spelade fotboll, handboll, innebandy, basket, golf och hade hästar, hund, kaniner, katt. Ganska typiskt för vår familj var i somras när vi åkte för att hälsa på min pappa som fyllde 73 år. Ja, då hade han hyrt kanadensare och så skulle vi paddla relativt långt för bad och picknick. För honom var det det bäst och självklara sättet att fira sin 73-årsdag på. Sambon som inte tillhör den idrottande typen är alltid lite lätt oroad när vi ska hälsa på min familj...... .

Jag, som många andra, har ideellt ställt upp som tränare för barn och ungdomar. Det gör man ju av intresse....och då är inte ens det egna barnet med

Att idrotta, att spela instrument, att sjunga i kör eller vad det nu är barnen vill aktivera sig med tycker jag har massor med fördelar. Har svårt att se något annat än positivt med det. 

Självklart måste man ta hänsyn till varandra och så länge de inte kan klara en aktivitet helt på egen hand så kommer det ju att sättas en massa gränser, som jag skrev tidigare, men att ha en gräns på 1-2 aktiviteter beroende på ålder känns för mig dödfött. Både för att barn är olika och för att aktiviteter är olika. Min mellanson som inte vill gå på några organiserade aktiviteter är ju inte inaktiv. Han åker jättegärna till ishallen med mig och åker skridskor, eller till simhallen. Om vi gör det oorganiserat varje vecka.....vad ska vi räkna det som då? Någon aktivitet har han ju inte ? Och jag måste vara med och där......mycket mer än om aktiviteten skötts av någon annan.

Tänkte också på Natulciens grannar. Har de nära kan jag ju tycka att de alla kunde cykla, men annars måste inte deras engagemang och körande av deras tonåring bero på curling. De kanske helt enkelt tycker om att vara en del av deras barns aktiva liv . Jag kommer så länge jag har den fysiska förmågan flitigt stå vid plankanter, sitta på läktare, åka på tävlingar och delta efter förmåga med såväl barn som eventuella barnbarn (knappast barnbarnsbarn då jag är för gammal förälder ). För att JAG vill .
  • Gladskit

Min son har en aktivitet just nu (fotboll) men det är matcher i princip varje helg så det är 2-3 tillfällen per vecka. Och det tycker jag räcker gott och väl!
    Hade jag eller min man haft aktiviteter på speciella tider hade det blivit tufft.
    Nu försöker vi dessutom synka det så att den av oss som åker med på fotbollsträningen kan springa några rundor i skogen bredvid. Sonen har ännu så länge inte haft något önskemål att vi ska stå och titta på hela träningen utan bara man är tillbaka 10-15 minuter innan det är slut för då spelar de match och då vill han gärna ha någon supporter där .

Jag tror att man själv måste sätta gränsen för hur mycket barnet kan hålla på med, och vad som fungerar för familjen. Och inte låta sig dras med när man hör om folk som har sina barn att gå på det och det och det....
    Man ska inte behöva slå knut på sig själv för att det ska gå ihop. Därför har vi inte "erbjudit" sonen allt heller, utan har han visat intresse för endera sporten så har jag kollat vilka alternativ som finns och om det är på veckodagar som fungerar i övriga familjens scheman och jobbtider och sedan presenterat ett förslag. Sånt som inte funkar alls logistikmässigt har vi inte diskuterat  vidare överhuvudtaget.

• Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 09:43:19 följande:
    Det övriga livet kommer ju att sätta gränser. Behöver de vår hjälp kommer vårt arbete att begränsa. Syskonens vilja och behov av att ha aktiviteter kommer att sätta gränser. Orken kommer att sätta gränser. Skolan kommer att sätta gränser etc etc.

Sedan måste man tänka på att människor är olika. Barnens aktiviteter måste inte per automatik ses som en uppoffring av föräldern. För mig känns det som ett helskumt resonemang. Jag tycker det är jättekul att följa med mina barn på aktiviteter. Det ger mig något att se hur de utvecklas, se deras glädje etc. Visst tar det tid och kräver lite engagemang från min sida, men så är det ju med det mesta.

Jag kommer från en aktiv familj och har växt upp på det viset. Vi cyklade, åkte längdskridskor, spelade fotboll, handboll, innebandy, basket, golf och hade hästar, hund, kaniner, katt. Ganska typiskt för vår familj var i somras när vi åkte för att hälsa på min pappa som fyllde 73 år. Ja, då hade han hyrt kanadensare och så skulle vi paddla relativt långt för bad och picknick. För honom var det det bäst och självklara sättet att fira sin 73-årsdag på. Sambon som inte tillhör den idrottande typen är alltid lite lätt oroad när vi ska hälsa på min familj...... .

Jag, som många andra, har ideellt ställt upp som tränare för barn och ungdomar. Det gör man ju av intresse....och då är inte ens det egna barnet med

Att idrotta, att spela instrument, att sjunga i kör eller vad det nu är barnen vill aktivera sig med tycker jag har massor med fördelar. Har svårt att se något annat än positivt med det. 

Självklart måste man ta hänsyn till varandra och så länge de inte kan klara en aktivitet helt på egen hand så kommer det ju att sättas en massa gränser, som jag skrev tidigare, men att ha en gräns på 1-2 aktiviteter beroende på ålder känns för mig dödfött. Både för att barn är olika och för att aktiviteter är olika. Min mellanson som inte vill gå på några organiserade aktiviteter är ju inte inaktiv. Han åker jättegärna till ishallen med mig och åker skridskor, eller till simhallen. Om vi gör det oorganiserat varje vecka.....vad ska vi räkna det som då? Någon aktivitet har han ju inte ? Och jag måste vara med och där......mycket mer än om aktiviteten skötts av någon annan.

Tänkte också på Natulciens grannar. Har de nära kan jag ju tycka att de alla kunde cykla, men annars måste inte deras engagemang och körande av deras tonåring bero på curling. De kanske helt enkelt tycker om att vara en del av deras barns aktiva liv . Jag kommer så länge jag har den fysiska förmågan flitigt stå vid plankanter, sitta på läktare, åka på tävlingar och delta efter förmåga med såväl barn som eventuella barnbarn (knappast barnbarnsbarn då jag är för gammal förälder ). För att JAG vill .
    Tack för ditt svar!

Vi ser verkligen inte våra barns aktivitet som en uppoffring om du uppfattade det så. Vi sitter också på läktaren varje vecka och barnens pappa tränar dem på fritiden också (har tränat andra tidigare) och vi kommer fortsätta göra så även när det krävs mer av oss. Inte bara för barnens skull utan också vår egen, det är hur roligt som helst. I dagsläget skulle vi som sagt tycka att det var okej om de ville göra nåt mer men de vill inte och precis som du skriver om din son betyder det inte att de är inaktiva. Vi är ofta i simhallen och snart blir det skidor och skridskor. De leker med andra barn varje dag och ungarna här i området rör sig vill jag lova och är ingen stillasittande grupp framför en dator. De leker ta, hoppar studsmatta, hoppar hopprep, sparkar boll, spelar bandy och badminton..
    Det jag menade var att jag i detta nu inte kan tänka mig att spendera all ledig tid på barnens aktiviteter och med det ge upp mina egna intressen helt och fullt.  Det tror jag inte skulle gynna dem heller och skulle det komma till det skulle vi sätta gränser, jag vill att alla ska få plats i vår familj och då krävs en viss anpassning från alla håll. Fritidsaktiviteter är inget undantag här.

Härligt att ni hittat ett sätt ni trivs med!
    Avskyr CIO-metoder
  • cosinus
    Penida skrev 2014-09-26 10:50:51 följande:
    Tack för ditt svar!

Vi ser verkligen inte våra barns aktivitet som en uppoffring om du uppfattade det så. Vi sitter också på läktaren varje vecka och barnens pappa tränar dem på fritiden också (har tränat andra tidigare) och vi kommer fortsätta göra så även när det krävs mer av oss. Inte bara för barnens skull utan också vår egen, det är hur roligt som helst. I dagsläget skulle vi som sagt tycka att det var okej om de ville göra nåt mer men de vill inte och precis som du skriver om din son betyder det inte att de är inaktiva. Vi är ofta i simhallen och snart blir det skidor och skridskor. De leker med andra barn varje dag och ungarna här i området rör sig vill jag lova och är ingen stillasittande grupp framför en dator. De leker ta, hoppar studsmatta, hoppar hopprep, sparkar boll, spelar bandy och badminton..
    Det jag menade var att jag i detta nu inte kan tänka mig att spendera all ledig tid på barnens aktiviteter och med det ge upp mina egna intressen helt och fullt.  Det tror jag inte skulle gynna dem heller och skulle det komma till det skulle vi sätta gränser, jag vill att alla ska få plats i vår familj och då krävs en viss anpassning från alla håll. Fritidsaktiviteter är inget undantag här.

Härligt att ni hittat ett sätt ni trivs med!
    Jag har tack och lov inga intressen som ligger på kvällen, min egen träning (som är viktig för mig) sköter jag på dagtid/lunch.

Hos oss är läget lite så att jag tycker att så här kommer det vara en period, det är bara gilla läget och jag tycker dessutom det är rätt kul medan mannen tycker det är mycket jobbigare med flängandet.

Våra barn har 3, 3, 3 och 1 pass i veckan som ligger fast. Sen kommer det ju tillkomma matcher och sammandrag i vinter. Det innebär ju att det blir krockar och lite logistiskt krångel samt att vi ju inte kan närvara på alla barns aktiviteter alltid. Men jag tycker ändå oftast att det löser sig trots att det som nu på torsdagar för oss blir så att alla 4 har varsin sak på olika ställen.

Jag är gärna med och tränar och är delaktig som ledare för tvåans ena bollidrott. Nu  har jag dock bestämt att jag får hålla mig i skinnet och inte ta på mig mer innan fyran början. Hinner inte vara med och leda alla ungarna :)
  • Flickan och kråkan
    Penida skrev 2014-09-26 10:50:51 följande:
    Nej, inte jag heller, men jag tror också att man kan komma att omvärdera. Om låt oss säga båda er två barn om sådär 5-10 år har var sitt starkt intresse som innebär elitnivå - oavsett om det är som idrottsutövare eller konsertpianist - så kanske ni kommer att välja att stötta det intresset fullt ut även om det i praktiken kommer att innebära uppoffring av intressen från er sida. 

Jag tänker på fyrabarnsmamman i vår konståkningsklubb. Äldsta har de skeppat över till USA nu i höst (ishockey) så han får "sköta" sig själv, men egentligen har barnen bara haft var sitt brinnande intresse.....började lika harmlöst som dina barns forbollsspelande .

Jag har inga som helst förväntningar på att mina barn ska ligga på elitnivå. De ska ägna sig åt intressen för att de tycker att det är kul och givande.....men de utvecklas ju.....och kanske inte så lätt att säga "Nej, du får faktiskt ge upp det du älskar mest av allt för jag tycker att det tar för mycket tid......"
  • Rocket Mania
    Natulcien skrev 2014-09-25 22:16:05 följande:
    Jo, visst gör man väl det, eller kompromissar åtminstone.
    Grannfamiljen verkar curla ganska mycket och skjutsar killen även till aktiviteter som ligger på cykelavstånd, och det skulle jag aldrig göra när det gäller en tonåring.
    Oj, nu blev jag lite förvånad att det var du som skrev det där med "curling".

En förälders engagemang slutar ju inte bara för att barnet slutar vara litet, tvärtom. En bebis måste man kanske bära runt på och vara närvarande med, ett större barn behöver också föräldratid och känna att föräldrarna finns där bara på ett annat sätt. 

Det engagemang en förälder visar i sitt barns aktiviteter kan vara det som avgör om barnet fortsätter eller inte. Barnet kanske väljer att sluta med något hen egentligen gillar eftersom stöd hemifrån saknas.

Bara som en direkt tanke på meningen om "curling".
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-26 11:09:12 följande:
    Nej, inte jag heller, men jag tror också att man kan komma att omvärdera. Om låt oss säga båda er två barn om sådär 5-10 år har var sitt starkt intresse som innebär elitnivå - oavsett om det är som idrottsutövare eller konsertpianist - så kanske ni kommer att välja att stötta det intresset fullt ut även om det i praktiken kommer att innebära uppoffring av intressen från er sida. 

Jag tänker på fyrabarnsmamman i vår konståkningsklubb. Äldsta har de skeppat över till USA nu i höst (ishockey) så han får "sköta" sig själv, men egentligen har barnen bara haft var sitt brinnande intresse.....började lika harmlöst som dina barns forbollsspelande smile2.gif .

Jag har inga som helst förväntningar på att mina barn ska ligga på elitnivå. De ska ägna sig åt intressen för att de tycker att det är kul och givande.....men de utvecklas ju.....och kanske inte så lätt att säga "Nej, du får faktiskt ge upp det du älskar mest av allt för jag tycker att det tar för mycket tid......"
    Absolut. Jag skulle inte be barnen ge upp något de älskar som är bra för dem, sedan kan det likaväl vara på leknivå som elitnivå..
    Det betyder ju inte att vi kommer låta barnen börja på allt de vill om det innebär att alla dagar blir uppbokade och det inte finns tid till annat för någon annan, andra saker. Vi vill helt enkelt inte planera för att det ska se ut så för deras skull och vår.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Aktivitetshets, är det något du eller ditt barn upplever?