Penida skrev 2014-09-25 22:11:56 följande:
Man tänker nog olika om vad livet i övrigt innebär. Vad innebär att hinna med t.ex? För mig låter det stressigt att bara hinna med det övriga livet.
En nyfiken fråga, du har 3 barn och vill inte sätta några gränser, hur får man ihop det om man säger okej till allt om alla vill mycket vill säga? Jag förstår att alla inte är lika "själviska" som jag och gärna ger upp allt sitt eget i plats för barnens intressen men även då, hur?
Det övriga livet kommer ju att sätta gränser. Behöver de vår hjälp kommer vårt arbete att begränsa. Syskonens vilja och behov av att ha aktiviteter kommer att sätta gränser. Orken kommer att sätta gränser. Skolan kommer att sätta gränser etc etc.
Sedan måste man tänka på att människor är olika. Barnens aktiviteter måste inte per automatik ses som en uppoffring av föräldern. För mig känns det som ett helskumt resonemang. Jag tycker det är jättekul att följa med mina barn på aktiviteter. Det ger mig något att se hur de utvecklas, se deras glädje etc. Visst tar det tid och kräver lite engagemang från min sida, men så är det ju med det mesta.
Jag kommer från en aktiv familj och har växt upp på det viset. Vi cyklade, åkte längdskridskor, spelade fotboll, handboll, innebandy, basket, golf och hade hästar, hund, kaniner, katt.
Ganska typiskt för vår familj var i somras när vi åkte för att hälsa på min pappa som fyllde 73 år. Ja, då hade han hyrt kanadensare och så skulle vi paddla relativt långt för bad och picknick. För honom var det det bäst och självklara sättet att fira sin 73-årsdag på. Sambon som inte tillhör den idrottande typen är alltid lite lätt oroad när vi ska hälsa på min familj......
.
Jag, som många andra, har ideellt ställt upp som tränare för barn och ungdomar. Det gör man ju av intresse....och då är inte ens det egna barnet med

.
Att idrotta, att spela instrument, att sjunga i kör eller vad det nu är barnen vill aktivera sig med tycker jag har massor med fördelar. Har svårt att se något annat än positivt med det.
Självklart måste man ta hänsyn till varandra och så länge de inte kan klara en aktivitet helt på egen hand så kommer det ju att sättas en massa gränser, som jag skrev tidigare, men att ha en gräns på 1-2 aktiviteter beroende på ålder känns för mig dödfött. Både för att barn är olika och för att aktiviteter är olika. Min mellanson som inte vill gå på några organiserade aktiviteter är ju inte inaktiv. Han åker jättegärna till ishallen med mig och åker skridskor, eller till simhallen. Om vi gör det oorganiserat varje vecka.....vad ska vi räkna det som då? Någon aktivitet har han ju inte

? Och jag måste vara med och där......mycket mer än om aktiviteten skötts av någon annan.
Tänkte också på Natulciens grannar. Har de nära kan jag ju tycka att de alla kunde cykla, men annars måste inte deras engagemang och körande av deras tonåring bero på curling. De kanske helt enkelt tycker om att vara en del av deras barns aktiva liv

. Jag kommer så länge jag har den fysiska förmågan flitigt stå vid plankanter, sitta på läktare, åka på tävlingar och delta efter förmåga med såväl barn som eventuella barnbarn (knappast barnbarnsbarn då jag är för gammal förälder

). För att JAG vill

.