• Wick

    Förlossningskontrakt

    Hej.
    Jag är i vecka 28 och har idag fått reda på att jag fått ett förlossningskontrakt..
    Jag ville ha planerat men fick detta istället..
    Läkaren försäkrade mig om att jag KOMMER få snitt om jag säger nej och inte vill fortsätta..
    Kravet va att ja är öppen minst 3cm men inte är för långt gången + att det inte är en olycka som prioriteras..

    Jag undrar om sånna här kontrakt verkligen funkar..?

  • Svar på tråden Förlossningskontrakt
  • Cox Orange

    Svaret är nej.

    När jag bad om snitt (var då fyra cm öppen så det var inte för sent) i skarpt läge blev det totalt avfärdat. Är det viktigt för dig så gå inte på det. 

  • Hilda07
    Cox Orange skrev 2014-09-29 14:56:46 följande:

    Svaret är nej.

    När jag bad om snitt (var då fyra cm öppen så det var inte för sent) i skarpt läge blev det totalt avfärdat. Är det viktigt för dig så gå inte på det. 


    Vad hade de för förklaring till att du inte fick ditt snitt sen när du väl bad om det? Det måste ju nästan klassas som övergrepp att inte göra det de lovat?! Vet att fler fått sådana här kontrakt och fått skriva under och även läkaren. Det är ju hemskt om det inte hålls! 
  • Cox Orange
    Hilda07 skrev 2014-11-11 14:13:20 följande:
    Vad hade de för förklaring till att du inte fick ditt snitt sen när du väl bad om det? Det måste ju nästan klassas som övergrepp att inte göra det de lovat?! Vet att fler fått sådana här kontrakt och fått skriva under och även läkaren. Det är ju hemskt om det inte hålls! 
    Förklaringen jag fått av klinikchefen var att läkaren väl inte uppfattade det som att jag verkligen ville ha snitt! Så säger nämligen alla som föder vid något tillfälle, enligt klinikchefen.

    Helt otroligt! Jag kände mig så uppgiven och överkörd att jag helt gav upp efter detta. 
  • Hilda07
    Cox Orange skrev 2014-11-11 16:28:07 följande:
    Förklaringen jag fått av klinikchefen var att läkaren väl inte uppfattade det som att jag verkligen ville ha snitt! Så säger nämligen alla som föder vid något tillfälle, enligt klinikchefen.

    Helt otroligt! Jag kände mig så uppgiven och överkörd att jag helt gav upp efter detta. 
    Gud vad hemskt! Hur gick förlossningen för dig sen? måste känts fruktansvärt. 
  • Cox Orange
    Hilda07 skrev 2014-11-11 16:38:56 följande:
    Gud vad hemskt! Hur gick förlossningen för dig sen? måste känts fruktansvärt. 

    Du kan läsa mera i framfallstråden...


    Jag fick en sfinkterskada, stort rektocele och blev inkontinent. Därav mitt missionerande i trådar som dessa, jag kommer att göra allt jag kan för att andra kvinnor ska slippa gå igenom samma sak.

  • Hilda07

    vad hemskt att höra! Inte klokt att det får gå till på det sättet. Köra över någon så fullständigt.

  • Wick
    Cox Orange skrev 2014-09-29 14:56:46 följande:

    Svaret är nej.

    När jag bad om snitt (var då fyra cm öppen så det var inte för sent) i skarpt läge blev det totalt avfärdat. Är det viktigt för dig så gå inte på det. 


    Men usch..

    Ja jag lyckas inte ändra från kontrakt till planerat.. Förstår inte varför riktigt heller..
  • Cox Orange
    Wick skrev 2014-12-01 07:48:02 följande:
    Men usch..

    Ja jag lyckas inte ändra från kontrakt till planerat.. Förstår inte varför riktigt heller..
    Tyvärr är ju sanningen den att då har de dig i sitt våld.

    Sorry om jag skrämmer upp dig, men jag har ju riktigt dåliga erfarenheter av detta och hur det gick sedan. OM du är rädd för skador skall du stå upp för ett planerat snitt hellre än något kontrakt.
  • Wick
    Cox Orange skrev 2014-12-01 22:22:56 följande:

    Tyvärr är ju sanningen den att då har de dig i sitt våld.

    Sorry om jag skrämmer upp dig, men jag har ju riktigt dåliga erfarenheter av detta och hur det gick sedan. OM du är rädd för skador skall du stå upp för ett planerat snitt hellre än något kontrakt.


    Det är precis så mina tankar far runt.. Vet inte hur jag ska få mitt beslut ändrat dock..
  • Cox Orange
    Wick skrev 2014-12-02 12:49:40 följande:
    Det är precis så mina tankar far runt.. Vet inte hur jag ska få mitt beslut ändrat dock..
    Ring dit och stå på dig och var skitjobbig. Att du ändrat dig helt och detta är totalt mot din vilja. Kräv att få komma dit akut och prata med dem. Ligg på och var skitjobbig. Kram och lycka till!
  • expecting

    Till dig som fått ett snittkontrakt, i vilket län bor du i om du vill svara på det? Jag har extrem rädsla för att gå igenom en förlossning igen, och har nu fått information om att jag vid en till graviditet eventuellt kan få sånt kontrakt då jag är så rädd.. Vet bara inte hur man går till väga?

  • Lavish

    Hur gjorde du för att få ett snittkontrakt?

    Har varit och träffat en anima-barnmorska och ska snart där igen, med anledning av traumat från min förra förlossning. 

    Jag skulle vilja ha ett snittkontrakt då snitt inte är min högsta önskan utan helst skulle jag vilja ha en normal, fungerande vaginal förlossning, men ett snitt vore vida att föredra före en förlossning liknande den förra med den psykologiska påverkan det lär ha på mig. 

    Men sist jag var där uppfattade jag det som att snitt inte ens låg på bordet för att diskutera för min del. Hur bar du dig åt? Jag är rädd att bara bli överkörd om jag kommer med ett sådant förslag. 

  • Andra augusti

    Jag hade ett sådant kontrakt (i Varberg) och det fungerade alldeles utmärkt. När jag sa att jag ville bryta för snitt blev jag respekterad direkt och ungefär en timme senare föddes vårt barn Hjärta


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Lucy Pevensie

    Förlossningskontrakt är jättebra förutsatt att de fungerar. Dels får man testa hur man känner när det verkligen gäller (ibland reagerar man ju helt annorlunda mot hur man tror, åt bägge håll) och dels är det väldigt positivt för barnet att hinna bli lite utsatt för värkar, mycket mindre risk för andningsstörningar! Men det är ju som sagt förutsatt att det fungerar och bevisligen gör det ju inte alltid det, mtp andras erfarenheter. Ett tips är att ta med en doula, antingen en utbildad eller bara en familjemedlem/vän som ni känner er bekväma med och som kan föra er talan. Gå igenom noggrant hur du/ni känner inför förlossningen så att den personen kan sätta ner foten och hänvisa till kontraktet om personalen försöker köra över er.
    Lycka till hur det än blir! Glad

  • expecting
    Hoppar in i tråden :) Jag är extremt rädd att föda igen, har bf i september. Jag bor i varberg och min bm sa att här iaf så tvingar dom INGEN att föda om man inte vill pga rädsla. Förstagångsfödslar är enligt henne en annan sak för då vet man inte hur en förlossning är, men i mitt fall då detta är bebis nr 2 och jag började gråta och skaka bara vi pratade om en förlossning, så garanterade hon mig att jag kommer få snitt pga min rädsla. Men senast i natt vaknade jag och hade panik pga en eventuell förlossning.. tänker att dom kanske inte hinner göra snitt o allt. Jag är mest rädd för värkarna och enligt min bm måste man först få eda innan man kan göra snitt för man måste "testa" först och se om man kan klara en eventuell förlossning utan snitt. Vilket innabär att jag kommer få värkar. Bara jag skriver detta nu får jag lite smått panik.Jag gick in i vecka 13 idag och tänker om jag redan är såhär rädd, hur rädd kommer jag då inte vara längre fram... Ska skrivas in på torsdag på mvc och ja, jag är jätte rädd. Det tog mig nästan 6 år att ens våga bli gravid igen pga förlossningsrädsla. Ville haft ett planerat snitt men det får man inte längre tydligen. Funderat på att söka i en annan stad? Men faktum är att i varberg har vi en väldigt bra förlossning och väldigt bra personal som jobbar där och många reser hit enbart för att föda, det känns iofs tryggt, men att få en värk skrämmer mig nått så extremt..

    Tilläggas skall att innan jag planerade att bli gravid ringde jag mvc och berättade att jag ville bli gravid igen och beskrev då min oro över att föda och just därför inte ens visste om jag skulle våga bli gravid. Svaret jag fick då var att jag ska bli gravid först, sen skulle vi se.. Så då sa jag: men om jag blir gravid, och jag inte får snitt, då kommer jag göra abort ju (och det är ju inget jag vill), men dom kunde inget göra. Så här sitter jag nu gravid och hoppas innerligt att få snitt.

    Min bm hade läst journalen från min förra förlossning och förstod att jag inte kommer klara en vaginal förlossning igen, så enligt henne kommer jag få snitt. Men får prata med henne på torsdag och se vad hon säger.

    Är det någon som haft snittgaranti och fött med hjälp av det? Hur gick allt tillväga? Fick ni värkar och sånt länge eller kom ni in och fick snittet direkt? Ska läsa i tråden och se om jag hittar någon som varit i samma sits.
  • Andra augusti
    expecting skrev 2015-03-02 12:59:54 följande:

    Hoppar in i tråden :) Jag är extremt rädd att föda igen, har bf i september. Jag bor i varberg och min bm sa att här iaf så tvingar dom INGEN att föda om man inte vill pga rädsla. Förstagångsfödslar är enligt henne en annan sak för då vet man inte hur en förlossning är, men i mitt fall då detta är bebis nr 2 och jag började gråta och skaka bara vi pratade om en förlossning, så garanterade hon mig att jag kommer få snitt pga min rädsla. Men senast i natt vaknade jag och hade panik pga en eventuell förlossning.. tänker att dom kanske inte hinner göra snitt o allt. Jag är mest rädd för värkarna och enligt min bm måste man först få eda innan man kan göra snitt för man måste "testa" först och se om man kan klara en eventuell förlossning utan snitt. Vilket innabär att jag kommer få värkar. Bara jag skriver detta nu får jag lite smått panik.Jag gick in i vecka 13 idag och tänker om jag redan är såhär rädd, hur rädd kommer jag då inte vara längre fram... Ska skrivas in på torsdag på mvc och ja, jag är jätte rädd. Det tog mig nästan 6 år att ens våga bli gravid igen pga förlossningsrädsla. Ville haft ett planerat snitt men det får man inte längre tydligen. Funderat på att söka i en annan stad? Men faktum är att i varberg har vi en väldigt bra förlossning och väldigt bra personal som jobbar där och många reser hit enbart för att föda, det känns iofs tryggt, men att få en värk skrämmer mig nått så extremt..

    Tilläggas skall att innan jag planerade att bli gravid ringde jag mvc och berättade att jag ville bli gravid igen och beskrev då min oro över att föda och just därför inte ens visste om jag skulle våga bli gravid. Svaret jag fick då var att jag ska bli gravid först, sen skulle vi se.. Så då sa jag: men om jag blir gravid, och jag inte får snitt, då kommer jag göra abort ju (och det är ju inget jag vill), men dom kunde inget göra. Så här sitter jag nu gravid och hoppas innerligt att få snitt.

    Min bm hade läst journalen från min förra förlossning och förstod att jag inte kommer klara en vaginal förlossning igen, så enligt henne kommer jag få snitt. Men får prata med henne på torsdag och se vad hon säger.

    Är det någon som haft snittgaranti och fött med hjälp av det? Hur gick allt tillväga? Fick ni värkar och sånt länge eller kom ni in och fick snittet direkt? Ska läsa i tråden och se om jag hittar någon som varit i samma sits.


    Jag hade ett förlossningskontrakt när jag födde mitt första barn, något som jag utnyttjade efter 15 timmar av vidriga värkar och min vilja blev då respekterad direkt. Denna gång ville jag ha ett planerat snitt och träffade en fantastisk läkare, Anders Odeback, som la beslutet helt i mina händer så den 28 april är det dags. Jag födde och ska föda i Varberg.
    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • expecting
    Andra augusti skrev 2015-03-02 21:40:43 följande:
    Jag hade ett förlossningskontrakt när jag födde mitt första barn, något som jag utnyttjade efter 15 timmar av vidriga värkar och min vilja blev då respekterad direkt. Denna gång ville jag ha ett planerat snitt och träffade en fantastisk läkare, Anders Odeback, som la beslutet helt i mina händer så den 28 april är det dags. Jag födde och ska föda i Varberg.
    Jag läste hans namn i någon annan tråd med, ska fråga på torsdag om jag kan få träffa honom. :)
  • Andra augusti
    expecting skrev 2015-03-02 22:09:03 följande:
    Jag läste hans namn i någon annan tråd med, ska fråga på torsdag om jag kan få träffa honom. :)
    Tycker jag absolut att du ska göra :) Jag läste i en annan tråd om en annan kvinna som också hade fått ett planerat datum av honom så jag verkar inte vara den enda som har bra erfarenhet av honom. Massa lycka till!
    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i apri
  • expecting
    Andra augusti skrev 2015-03-02 22:30:40 följande:
    Tycker jag absolut att du ska göra :) Jag läste i en annan tråd om en annan kvinna som också hade fått ett planerat datum av honom så jag verkar inte vara den enda som har bra erfarenhet av honom. Massa lycka till!
    Tack snälla!
Svar på tråden Förlossningskontrakt