Ständiga konflikter med bara ENA barnet.. :(
Vi har två döttrar, 7 och 4,5 år gamla. De är så fruktansvärt olika varandra, man tror knappt de är syskon!
Vår äldsta dotter är viljestark, driven, envis och helt fantastisk :) Vår yngsta dotter är lugn, glad, nöjd, anpassningsbar och lika underbar hon.
Jag tycker det är så oerhört svårt att vara "rättvis". Vår äldsta dotter får så mycket skäll om man jämför med lillasyster. Mycket pga av att hon är äldre och faktiskt borde "veta bättre" men också för att hon är den envisa, viljestarka tjej hon är. Hon har oerhört svårt att kompromissa och dela med sig. Jag tycker det är jättejobbigt att nästa alla konflikter vi har här hemma är mellan henne och mig, inte lillasyster. Givetvis utnyttjar ju lillasyster det.. Hon smilar upp sig och fattar att om man bara är glad och mysig så får man sig vilja fram lättare..
Vår äldsta tjej protesterar ju såklart mot detta att vi "alltid" skäller på henne men inte lillasyster. Men hur ska vi göra? Det är ju hon som ständigt beter sig illa! Hon gnäller typ 200 % mer än lillasyster, hon tar grejer som inte är hennes, hon blir galen om någon annan ska bestämma över henne ect..
Detta är jättejobbigt! Jag VILL vara glad och fin och "otjatig" men samtidigt blir jag ju rasande då hon är så ego och kör över lillasyster och så.. Hur ska vi vända detta! Vill inte att hon får en dålig självbild, men som det är nu så känns det som om det är precis det som händer då vi tjatar på henne så mycket. Hjälp!