Ständiga konflikter med bara ENA barnet.. :(
Jag har 4 barn och då blir det inte lika svart eller vitt.
Äldsta är 10 år, har alltid varit lugn och gjort som man sagt. Hon blir extremt olycklig när man någon gång måste säga åt henne. Inte så att hon tycker vi är orättvis men hon blir olycklig på riktigt och känner sig oälskad.
Tvåan är 8, är tjurig, ska ha allt på sitt sätt. Ska tjafsa om allt och alltid ha sista ordet. Otroligt många konflikter men det rinner av honom rätt bra. Han tycker vi är orättvisa ibland man oftast glömmer han ganska direkt och han förstår ju eg vad konflikterna bottnar i.
Trean är vår charmigaste, hopplösaste lilla rackarunge. Är noll bekymmrad om vi så skäller på honom så öronen fladdrar. Allt rinner av som vatten av en oljig gås. Kan ha konflikt om samma sak 18 ggr per dag. Man blir lite matt.
Fyran är gnällig och envis, sällan bråkig men tjurig och kan-självig. Inte jättemånga konflikter men en del.
Det jag tycker är viktigt är att faktiskt säga åt de barnen som inte brukar bli tillsagda så ofta när de faktiskt förtjänar det och gjort något tokigt. Alltså även om jag vet att min nummer 1 kommer bryta ihop så måste jag liksom ta det med henne av rättvisa mot syskonen. För det kan inte vara så att nummer två och tre får tillsägelse för en sak men inte ettan även om jag eg vet att ettan kanske inser det dumma och inte skulle göra om det så förstår inte de andra barnen det.
Likaså försöker jag tänka på att alltid uppmärksamma positiva saker som de barnen gör så att det inte bara blir missnöje. Där klarar tillsägelser bättre utblandat med beröm