• Lexa78

Kattproblem

Hej!
    Har en långhårig 4 år gammal katthona i hemmet som jag fick som ett extra husdjur när jag flyttade ihop med min sambo. Själv har jag sedan tidigare en 5 årig labrador hane. Det första som hände var att katten gav sig på hunden med klorna så fort han råkade komma för nära. Har inte hänt en gång att hon inte attackerat honom när han gått förbi hennes katträd.
    Hunden har levt med katt tidigare och deras relation var istället ngt över det vanliga då de tom sov ihop och kunde sakna varann. 
    Det här har eskalerat med att hon börjat kissa på hans sovplats, kan även upptäcka henne ligga på två meters håll och tokstirra på hunden medan han sover. För en vecka sen kom vi hem och hon hade dragit avföring genom hela lägenheten,  bajset hade fastnat där bak i pälsen och sen hade hon antagligen kanat runt på golvet och försökt få bort det. Det som förvånade mig var att hon aldrig varit på kattlådan och bajsat innan utan allt hade hänt utanför.
    Här om kvällen upptäckte vi att hon kissat under vår säng, det stank kattpiss. Min sambo började med att torka upp med en trasa provisoriskt och sen jag fick ta grovstädningen på morgonen med grönsåpa. Jag vaknar på nätterna av att hon skrapar och försöker ta sig in i garderoberna i sovrummet medan sambon märker ingenting. Tyckte från början att det enda jobbiga med katten var att hon spred ut kattsand i badrummet och stora delar av lägenheten men nu känns det rent ohållbart. Vi väntar barn till årsskiftet och känner att det här är mer än jag klarar av.
    Har tagit upp problemet med katten och det har tjafsats en hel del, det positiva är att han inser att vi inte kan behålla katten men sen gäller det att hitta ett nytt hem åt henne och där står det still för jag tycker inte att det enbart är mitt ansvar.
    Har ringt runt till flera katthem men sambon tycker det är för dyrt att både behöva vaccinera och sen betala 1000:- för att lämna över katten till katthemmet.
    Håller på att bli tokig :( , ngn som har ngt gott råd att komma med?

• Svar på tråden Kattproblem
  • Anonym (blocket.se)

Ni kan annonsera på blocket.se om nån vill överta katten. Men vaccinering är nödvändigt hur ni än gör. Likaså avmaskning är en idé.

• Anonym

Tack, har sagt det till sambon några gånger men jag får tillbaka att jag tjatar. 
    Tycker det är lite hans ansvar då det är hans katt..

• Anonym (blocket.se)
    Anonym skrev 2014-09-11 14:17:51 följande:

Tack, har sagt det till sambon några gånger men jag får tillbaka att jag tjatar. 
    Tycker det är lite hans ansvar då det är hans katt..

För din hunds skull. Flytta ut med din hund tills han gjort sig av med katten. Ett öga kan rispas sönder på en bråkdels av en sekund av en kattklo.(.
  • Anonym

Tanken har slagit mig och det är inte omöjligt att det blir så om inget händer snart...

• nemo1

Sälj hunden då. Varför ska han göra sig av med sitt husdjur och inte du??? Är katten kastrerad?

• Anonym (blocket.se)
    nemo1 skrev 2014-09-11 15:50:15 följande:

Sälj hunden då. Varför ska han göra sig av med sitt husdjur och inte du??? Är katten kastrerad?

Läs problematiken i TS. Det blir en sanitär olägenhet - förutom då att katten ger sig på hunden.
  • Anonym

Så här ligger det till, jag har redan gjort mig av med en hund innan vi flyttade ihop pga att två hundar i en liten lägenhet skulle inte fungera.
    Egentligen var det inte på tal om ngn katt då den här lilla damen bodde hos min sambos mormor innan då han inte hade tid för henne. Men vad händer?
    Katten fungerar inte med mormorns egna katter och eftersom det är min sambos katt och ansvar så hamnar hon självklart hemma hos oss.
    Jag gör inte av med en till hund, just nu tar jag med mig min hund vart jag än ska någonstans och försvinner inte katten så försvinner både hunden och jag.
    Den respekten kräver jag av den jag lever med särskilt när vi dessutom väntar barn ihop.

• Fjärilslarv

Hon gillar inte hunden, utan tycker att denne inkräktar på hennes revir. Hon visar sitt missnöjje genom bajs och kiss och hon verkar vara beredd att strida för sitt revir. 
    Får hon vara ifred någonstans?
    Ni måste ta er plats som flockledare, det är inte hennes revir, hon är lägre i rang än er, men nu tror hon att hon är flockledare. 
    Vad gör ni när hon gör något mot hunden?

• Anonym

Exakt, det har jag också kommit fram till. Hon har ett starkt revir behov och det visade hon även när hon bodde med två andra katter, så fort hon hade flyttat över till oss så började de trivas igen. 
    Vissa ändringar har skett i hemmet, numera får hon inte vara i vårt sovrum.
    Hunden sover med oss under natten och dörren är stängd.
    Det är rätt jobbigt att ha den här kontrollen över hund och katt i längden så
    för mig ÄR nästa steg att flytta ut tills katten fått ett nytt hem.
    Jag har redan förklarat att skulle det hända ngt med hunden så ryker både hunden och jag på studs frågan är om han fattar allvaret, tveksamt...

• Anonym

Exakt, det har jag också kommit fram till. Hon har ett starkt revir behov och det visade hon även när hon bodde med två andra katter, så fort hon hade flyttat över till oss så började de trivas igen. 
    Vissa ändringar har skett i hemmet, numera får hon inte vara i vårt sovrum.
    Hunden sover med oss under natten och dörren är stängd.
    Det är rätt jobbigt att ha den här kontrollen över hund och katt i längden så
    för mig ÄR nästa steg att flytta ut tills katten fått ett nytt hem.
    Jag har redan förklarat att skulle det hända ngt med hunden så ryker både hunden och jag på studs frågan är om han fattar allvaret, tveksamt...

• Dexter dot com

Katten mår uppenbarligen riktigt dåligt och din sambo gnäller över några tusenlappar......helt oförsvarbart tycker jag!
    Oavsett om katten ska omplaceras privat eller genom ett "katthem" så måste den självklar vaccineras och vetbesiktas. Med tanke på att katten inte mår bra av kattsällskap så är katthem en rätt dålig ide´då den kommer att få bo ihop med många andra katter och kan bli kvar flera månader om det vill sig illa. Lägg ut en privat annons och se om någon ens är intresserad till att börja med.
    Avlivning är inte heller gratis och vad tror han kostnaden landar på om katten skadar hundens ögon?

• Anonym (Stackars misse)

Tyvärr verkar folk ofta tro att katter inte medför kostnader, men det gör dom. 1000 kr kan kanske svida i plånboken, men som någon redan poängterat så höjs den summan betydligt om katten faktiskt skulle skada hunden. 

Nu har ni ju redan bestämt er för att katten inte kan stanna, vilket jag tycker är ett bra beslut. Det är ovanligt, men katter kan reagera på småbarn också och då hade katastrofen varit ett faktum. 

Försök att hitta ett hem till katten privat, eller genom en förening som jobbar med stödhem (alltså att katten bor hos en privatperson tills någon köper den) då behöver den inte bo med en hel drös andra katter. 

Tills vidare, kan ni inte låta t.ex. garderoben hon klöser på vara öppen? Hon verkar vara i behov av ett eget gömställe. Om det är en garderob där ni enbart hänger saker så kan hon ju inte kissa på det i garderoben heller. 

Hoppas det löser sig för er!

• Lexa78

Hej! Vill meddela att katten har fått ett nytt hem hos en vän till mig, hon får nu leva som ensamkatt och har möjlighet att vistas ute om hon så önskar. Som det låter så funkar det bra, hon sköter alla sina behov i kattlådan och håller på att bekanta sig med sin nya familj. Skönt för oss är att hon kommer till ett tryggt hem hos ngn vi känner och att hon mår bra.

Min sambo kände själv att det här var bästa tänkbara lösningen för oss alla och vi var båda överens.

• Anonym (blocket.se)
    Lexa78 skrev 2014-09-15 14:33:52 följande:

Hej! Vill meddela att katten har fått ett nytt hem hos en vän till mig, hon får nu leva som ensamkatt och har möjlighet att vistas ute om hon så önskar. Som det låter så funkar det bra, hon sköter alla sina behov i kattlådan och håller på att bekanta sig med sin nya familj. Skönt för oss är att hon kommer till ett tryggt hem hos ngn vi känner och att hon mår bra.

Min sambo kände själv att det här var bästa tänkbara lösningen för oss alla och vi var båda överens.

Åh vad skönt att det löste sig så bra.:)
Svar på tråden Kattproblem