Kattproblem
Hej!
Har en långhårig 4 år gammal katthona i hemmet som jag fick som ett extra husdjur när jag flyttade ihop med min sambo. Själv har jag sedan tidigare en 5 årig labrador hane. Det första som hände var att katten gav sig på hunden med klorna så fort han råkade komma för nära. Har inte hänt en gång att hon inte attackerat honom när han gått förbi hennes katträd.
Hunden har levt med katt tidigare och deras relation var istället ngt över det vanliga då de tom sov ihop och kunde sakna varann.
Det här har eskalerat med att hon börjat kissa på hans sovplats, kan även upptäcka henne ligga på två meters håll och tokstirra på hunden medan han sover. För en vecka sen kom vi hem och hon hade dragit avföring genom hela lägenheten, bajset hade fastnat där bak i pälsen och sen hade hon antagligen kanat runt på golvet och försökt få bort det. Det som förvånade mig var att hon aldrig varit på kattlådan och bajsat innan utan allt hade hänt utanför.
Här om kvällen upptäckte vi att hon kissat under vår säng, det stank kattpiss. Min sambo började med att torka upp med en trasa provisoriskt och sen jag fick ta grovstädningen på morgonen med grönsåpa. Jag vaknar på nätterna av att hon skrapar och försöker ta sig in i garderoberna i sovrummet medan sambon märker ingenting. Tyckte från början att det enda jobbiga med katten var att hon spred ut kattsand i badrummet och stora delar av lägenheten men nu känns det rent ohållbart. Vi väntar barn till årsskiftet och känner att det här är mer än jag klarar av.
Har tagit upp problemet med katten och det har tjafsats en hel del, det positiva är att han inser att vi inte kan behålla katten men sen gäller det att hitta ett nytt hem åt henne och där står det still för jag tycker inte att det enbart är mitt ansvar.
Har ringt runt till flera katthem men sambon tycker det är för dyrt att både behöva vaccinera och sen betala 1000:- för att lämna över katten till katthemmet.
Håller på att bli tokig :( , ngn som har ngt gott råd att komma med?