• Anonym (TS)

Är det min skyldighet som boendeförälder vid gemensam vårdnad att se till att pappan skriver på ett barnomsorgskontrakt?

Hej!

Detta handlar INTE om någon pågående vårdnadstvist! 
    Vi har heller INTE varit i vårdnadstvist och fått någon dom om något!

Vi har gemensam vårdnad och jag antar att jag (trots att vi inte har genomgått vårdnadstvist) ändå kallas "boendeförälder" eftersom barnet har mesta delen av sin dygnsvila hos mig och ca 2-4 nätter hos pappan.
    (Stämmer det??)

Pappan, jag och alla andra berörda föräldrar, fick innan sommaren, mail från skolan med info om skolstarten. Skolan mailade om vilka papper skolan ville ha in påskrivna från oss föräldrar. Han kom inte heller till skolans infomöte i våras.

1. Vilka skyldigheter gentemot den andre vårdnadshavaren har jag som boendeförälder egentligen, när vi har gemensam vårdnad?

2. Är det MIN skyldighet att se till att han skriver på barnomsorgskontraktet när barnet ska börja skolan så att barnet får en fritidsplats???
    Har han ingen egen skyldighet när han själv får mailen från skolan att se till att skolan får även hans påskrift?

Nu står dottern utan fritidsplats, eftersom han inte har skrivit på något papper om att hon ska få en fritidsplats...

Tacksam för snabbt svar...

• Svar på tråden Är det min skyldighet som boendeförälder vid gemensam vårdnad att se till att pappan skriver på ett barnomsorgskontrakt?
  • Anonym (automatiskt?)

Hör får man automatiskt fritidsplats om man inte säger upp dagisplatsen. Det finns två skolor/fritids man kan få plats på. Beroende på vart på orten man bor.

Är du säker på att ni inte fått plats? Om DU skickat in och skrivit under, räcker inte det?

• Anonym (.....)

Du ska väl vara ensam platsinnehavare och betala fakturan? Då behövs inte hans godkännande.

• SupersurasunkSara

Boendeföräldrar får, mig veterligt, själva bestämma om sådant som rör barnets dagliga omvårdnad och där ingår barnomsorgsplats och val av skola.

• Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2014-08-18 12:02:18 följande:

Boendeföräldrar får, mig veterligt, själva bestämma om sådant som rör barnets dagliga omvårdnad och där ingår barnomsorgsplats och val av skola.

Japp. Och fritids.

Så här står det på Skolverket.se

"Vid val av fritidshem ga?ller samma regler som fo?r fo?rskolan, dvs. va?rdnadshavaren som barnet bor hos besta?mmer vid vilken enhet man so?ker placering."

www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20från%20vårdnashavare%20och%20föräldrar%20120304.pdf

Därför borde det räckt att TS skickade in en egen ansökan - du har gjort det antar jag TS?
  • Anonym (Qwe)

Gissar av TS frånvaro att hon inte sökt utan tänkt jäklas med pappan i detta läget.

• Anonym (TS)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-08-18 15:38:06 följande:

Gissar av TS frånvaro att hon inte sökt utan tänkt jäklas med pappan i detta läget.

Men shit vilket påhopp, bara för att man inte, som ni, har tid att sitta hela dagarna framför Familjeliv...

BÅDA vårdnadshavarna måste skriva på enligt skolans regler och görs inte detta, får man ingen fritidsplats. 

Jag anmälde fritids innan sommaren. 
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2014-08-18 17:01:26 följande:
    Men shit vilket påhopp, bara för att man inte, som ni, har tid att sitta hela dagarna framför Familjeliv...

BÅDA vårdnadshavarna måste skriva på enligt skolans regler och görs inte detta, får man ingen fritidsplats. 

Är du boendeförälder (alltså DU behöver fritis, inte pappa) så kanske du ska lösa deras egna stadgar för dem...
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-08-18 17:20:40 följande:
    Är du boendeförälder (alltså DU behöver fritis, inte pappa) så kanske du ska lösa deras egna stadgar för dem...
    Läsa - inte lösa... :)
  • Ess

Det den som får pappren hemskickade till sig som tar med pappren vid hämtning/lämning av barnet, och får dem påskrivna av den andre.
    Ev att du lägger det i ett kuvert och ber barnet ge till pappan för påskrift.

Jag ser ingen anledning till att han skickar in ett papper med endast sin namnteckning. Det är ju inte han som ska stå för platsen.
    Bank papper får man också bara ett ex för påskrivning, om tex barnet har en fond som ska placeras om.

• SupersurasunkSara
    Anonym (TS) skrev 2014-08-18 17:01:26 följande:

Då gör skolan fel. Du har all rätt i världen att ta ansvar och bestämma för den tid du har barnet, dvs även om fritids eftersom du är den som nyttjar det. Möjligen kan de kräva att han lämnar in en lapp för den tiden HAN nyttjar det.

• Brumma
    Ess skrev 2014-08-18 17:43:45 följande:

Det den som får pappren hemskickade till sig som tar med pappren vid hämtning/lämning av barnet, och får dem påskrivna av den andre.
    Ev att du lägger det i ett kuvert och ber barnet ge till pappan för påskrift.

Jag ser ingen anledning till att han skickar in ett papper med endast sin namnteckning. Det är ju inte han som ska stå för platsen.
    Bank papper får man också bara ett ex för påskrivning, om tex barnet har en fond som ska placeras om.

Ja. Så även ansökan om ledighet, fototillstånd i skolan osv...

Självklart är det en lapp BÅDA skall skriva under... Så i praktiken - ja TS, om det är du som fått lappen (eller skrivit ut den för att söka) då får du även se till att pappan skriver på...

När vi ville att bonus skulle vara ledig från skolan skrev vi ut lappen, skrev på och bad sedan mamman skriva på.
  • Anonym (TS)
    Brumma skrev 2014-08-18 17:54:34 följande:
    Ja. Så även ansökan om ledighet, fototillstånd i skolan osv...

Självklart är det en lapp BÅDA skall skriva under... Så i praktiken - ja TS, om det är du som fått lappen (eller skrivit ut den för att söka) då får du även se till att pappan skriver på...

När vi ville att bonus skulle vara ledig från skolan skrev vi ut lappen, skrev på och bad sedan mamman skriva på.
    Ja, men skolan skickade ut mail till alla föräldrar med PDF filer där barnomsorgskontraktet fanns med. Alltså kunde både han och jag skriva ut detta och skriva på...
  • Brumma
    Anonym (TS) skrev 2014-08-18 19:31:10 följande:
    Ja, men skolan skickade ut mail till alla föräldrar med PDF filer där barnomsorgskontraktet fanns med. Alltså kunde både han och jag skriva ut detta och skriva på...
    Men vad skulle han ansöka om? Hade det varit jag som haft behovet hade jag självklart sett till att allt kommit in. Han har inte samma behov (även om han hämtar ibland så är det du som har det största behovet) alltså ligger det på dig. Hade det varit hans behov (som i mitt exempel med frånvaroansökan) så hade det främst legat på honom. Jag hade nog inte heller räknat med att ngn som själv inte har behovet kommer på tanken att det skall kännas in.

Så tyvärr, ja, i detta så anser jag att det låg främst på dig. Hade ni haft växelvis boende där båda hade behovet så hade det även varit hans ansvar. Men oavsett könns det konstigt o onödigt att skolan skall få in två papper på samma barn. Då lägger ni istället ansvaret att ha koll på att båda lämnat in på skolan istället för att ta ansvaret själva.

Det känns dom om både du och han vill ha ngn att skylla på. När ni istället borde försöka hitta en lösning....
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-08-18 19:45:29 följande:
    Men vad skulle han ansöka om? Hade det varit jag som haft behovet hade jag självklart sett till att allt kommit in. Han har inte samma behov (även om han hämtar ibland så är det du som har det största behovet) alltså ligger det på dig. Hade det varit hans behov (som i mitt exempel med frånvaroansökan) så hade det främst legat på honom. Jag hade nog inte heller räknat med att ngn som själv inte har behovet kommer på tanken att det skall kännas in.

Så tyvärr, ja, i detta så anser jag att det låg främst på dig. Hade ni haft växelvis boende där båda hade behovet så hade det även varit hans ansvar. Men oavsett könns det konstigt o onödigt att skolan skall få in två papper på samma barn. Då lägger ni istället ansvaret att ha koll på att båda lämnat in på skolan istället för att ta ansvaret själva.

Det känns dom om både du och han vill ha ngn att skylla på. När ni istället borde försöka hitta en lösning....
    Rättelse. Har han barnet två till fyra dagar i månaden så låter det snarare som om det är du som försöker skylla ifrån dig... Ngn som bara har barnet ngn helg då o då har naturligtvis inte ansvaret att söka för barnomsorg. ÄVEN om det hämtas på fritis ngn gång ibland - antar det gäller fredagar innan umgängeshelg?
  • Ess
    Anonym (TS) skrev 2014-08-18 19:31:10 följande:
    Hade ni haft vv med splittad räkning, så hade han skickat in sitt och du ditt.
    Nu är det bara du som behöver platsen, så vad vill du att han ska skriva på sin lapp?

Har ni mkt svåra samarbetsproblem, så skriv på och be sen personalen att sticka fram lappen till honom när han hämtar.
Svar på tråden Är det min skyldighet som boendeförälder vid gemensam vårdnad att se till att pappan skriver på ett barnomsorgskontrakt?