• Anonym (TS)

Är det min skyldighet som boendeförälder vid gemensam vårdnad att se till att pappan skriver på ett barnomsorgskontrakt?

Hej!

Detta handlar INTE om någon pågående vårdnadstvist! 
    Vi har heller INTE varit i vårdnadstvist och fått någon dom om något!

Vi har gemensam vårdnad och jag antar att jag (trots att vi inte har genomgått vårdnadstvist) ändå kallas "boendeförälder" eftersom barnet har mesta delen av sin dygnsvila hos mig och ca 2-4 nätter hos pappan.
    (Stämmer det??)

Pappan, jag och alla andra berörda föräldrar, fick innan sommaren, mail från skolan med info om skolstarten. Skolan mailade om vilka papper skolan ville ha in påskrivna från oss föräldrar. Han kom inte heller till skolans infomöte i våras.

1. Vilka skyldigheter gentemot den andre vårdnadshavaren har jag som boendeförälder egentligen, när vi har gemensam vårdnad?

2. Är det MIN skyldighet att se till att han skriver på barnomsorgskontraktet när barnet ska börja skolan så att barnet får en fritidsplats???
    Har han ingen egen skyldighet när han själv får mailen från skolan att se till att skolan får även hans påskrift?

Nu står dottern utan fritidsplats, eftersom han inte har skrivit på något papper om att hon ska få en fritidsplats...

Tacksam för snabbt svar...

• Svar på tråden Är det min skyldighet som boendeförälder vid gemensam vårdnad att se till att pappan skriver på ett barnomsorgskontrakt?
  • Grappa

Boendeförälder är den förälder som bor på samma adress som barnet är skriven på.
    1. Inga mot den andra vårdnadshavaren, bara skyldigheter mot barnet.
    2. Se punkt 1.
    Dock kan ju en strikt tolkning av "inga skyldigheter" drabba dig och eller barnet.

• Anonym (TS)
    Grappa skrev 2014-08-17 23:08:46 följande:

Boendeförälder är den förälder som bor på samma adress som barnet är skriven på.
    1. Inga mot den andra vårdnadshavaren, bara skyldigheter mot barnet.
    2. Se punkt 1.
    Dock kan ju en strikt tolkning av "inga skyldigheter" drabba dig och eller barnet.

Ok, tack! 

Så då innebär det att jag inte kan anses som skyldig till att inte pappan har skrivit på sin namnteckning på barnomsorgskontraktet? Det är alltså helt hans ansvar?

Han kan alltså INTE SKYLLA PÅ ATT HAN INGET VISSTE OCH ATT DET DÄRFÖR ÄR MITT FEL (för det gör han nämligen alltid)?

Varför jag frågar är att jag inte vill bli klandrad senare för att jag inte har skött mig som boendeförälder...
  • Anonym (Blomman)

Fast du är skyldig att ge honom information rörande barnet oavsett.

• spirituality

Har informationen gått ut till honom via mail så har han en skyldighet att tillgodogöra sig informationen. Du kan ju inte hålla på att jaga honom varje gång det ska skrivas på ett papper, han har ett eget ansvar. Det är alltså inte ditt fel om han inte har läst mailet och "inte visste".
    Men om barnet är hos sin pappa vissa dagar i månaden (varannan helg?) kan ni inte sköta sånt vid överlämningen när det behövs? Att han får skriva på vid hämtning/lämning?

• Grappa
    Anonym (TS) skrev 2014-08-17 23:20:13 följande:
    Ok, tack! 

Så då innebär det att jag inte kan anses som skyldig till att inte pappan har skrivit på sin namnteckning på barnomsorgskontraktet? Det är alltså helt hans ansvar?

Han kan alltså INTE SKYLLA PÅ ATT HAN INGET VISSTE OCH ATT DET DÄRFÖR ÄR MITT FEL (för det gör han nämligen alltid)?

Varför jag frågar är att jag inte vill bli klandrad senare för att jag inte har skött mig som boendeförälder...
    Nej, juridiskt sett kan du inte klandras, men han lär väl skylla på dig ändå. Men det kan du ju skita i. :)
  • Grappa
    Anonym (Blomman) skrev 2014-08-17 23:26:05 följande:

Fast du är skyldig att ge honom information rörande barnet oavsett.

Det står ju redan i TS att han får egen info från skolan.
  • Anonym (TS)
    Grappa skrev 2014-08-17 23:28:34 följande:
    Det står ju redan i TS att han får egen info från skolan.
    Ja, plus att han mycket väl vet att man måste skriva på ett nytt barnomsorgskontrakt när barnet börjar skolan eftersom vi även har ett äldre barn...
  • Anonym (Qwe)

Men om han har barnen 2-4 dagar i månaden så gissar jag att det är du som behöver fritids? Ska inte då du ansöka om det? Om hans signatur krävs för att du ska kunna ansöka birde det väl lugga i ditt intresse att lösa det?

• Anonym (TS)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-08-17 23:42:08 följande:

Men om han har barnen 2-4 dagar i månaden så gissar jag att det är du som behöver fritids? Ska inte då du ansöka om det? Om hans signatur krävs för att du ska kunna ansöka birde det väl lugga i ditt intresse att lösa det?

Han ska hämta ibland under veckodagarna så det ligger verkligen i hans intresse att ha fritids. Men som någon skrev här ovan, varför ska jag behöva jaga honom med blåslampa när vi har gemensam vårdnad och han har skyldighet att ta sitt eget ansvar...? 

Jag är bara sååå trött på att jag alltid få dra det tunga lasset och han bara glider på en räkmacka...
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (TS) skrev 2014-08-17 23:46:13 följande:
    Han ska hämta ibland under veckodagarna så det ligger verkligen i hans intresse att ha fritids. Men som någon skrev här ovan, varför ska jag behöva jaga honom med blåslampa när vi har gemensam vårdnad och han har skyldighet att ta sitt eget ansvar...? 

Jag är bara sååå trött på att jag alltid få dra det tunga lasset och han bara glider på en räkmacka...
    Fast du har barnen i stort sett på heltid och du måste du också dea ett tyngre lass...

Nej, jag anser att du som boendeförälder och den som är mest i behov av platsen ska ansöka och se till att han skriver under ansökan.

Har inte kommunen återkommit till dig när du lämnat in en ofullständig ansökan som saknade den andra vårdnadshavarens undersktift, för du har väl ansökt?
Svar på tråden Är det min skyldighet som boendeförälder vid gemensam vårdnad att se till att pappan skriver på ett barnomsorgskontrakt?