• Cassndra

Komjölksallergi eller bara kolik?

Hej,

Min lilla dotter är idag två veckor gammal & senaste dagarna har vi kämpat med gaser, magknip & dålig sömn! Första veckan bara sov hon & åt & var så harmonisk! Nu är det en helt annan bebis! Hon vaknar efter 1h efter matning (ersättning), det är tydligt att hon har ont! Hennes symtom är magknip, förstoppad, dålig sömn, lite prickar vid halsen (kan vara värmeutslag men också tecken på allergi?), hon nyser mycket varje dag! Vi använder Windi pysventil som hjälper henne få ut lite gaser & i samband med de lyckas de komma lite hårt bajs oftast men hon bajsar inte av sig självt..

Imorgon skall vi till läkaren för att disskutera eventuell komjöksfrikost, min känsla säger att det kan vara att hon är känslig mot möjlken, men vår son på 3 år hade också kolik (inte extrem men ändå kolik)..

Vad tror ni med erfarenhet?

Med vänlig hälsning, Sara

• Svar på tråden Komjölksallergi eller bara kolik?
  • Henles slyna

Spädbarn som inte mår bra av alla möjliga skäl blir ofta gasiga då de äter hastigare än andra barn och då sväljer ned mycket luft vid matningen (detta går inte att förhindra genom att använda speciella flaskor, då luften inte kommer från flaskan utan dras in genom näsan). Det behöver alltså inte vara gaserna som är orsaken till skrikigheten, utan det kan vara precis tvärt om, om du förstår hur jag menar. Men givetvis kan det ju vara komjölksallergi och det skadar ju inte att testa med mjölkfri ersättning. En annan orsak kan vara vanlig förstoppning.

• Tioinio

Hej! Jag vill börja med att säga grattis till er lilla flicka! Men fy vad ledsamt att hon har besvär. Vår son hade kolik i 2 månader och vi gjorde ALLT vi kunde för att hjälpa honom. Därför kan jag inte med säkerhet veta vad som faktiskt botade honom, var det kosten, var det spädbarnsakupunkturen, var det tiden, var det allt annat vi testade som tex kontrollerad amning eller att jag slutade med järntabletter osv. Du förstår säkert.

Det är ju så tidigt ännu (även fast bara en timma med en ledsen bebis som har ont känns som en eeeevighet) så frågan är vad som är vad. Jättebra att ni ska till läkaren, stå på er och låt inte läkaren vifta undan er oro med att säga att det är vanligt och att det går över. Det gör det och det är vanligt, men för den saken skull så vill man ju inte bara stå bredvid och se på utan som förälder vill man ju kunna hjälpa sin bebis!

Att bajset är hårt är väl vanligt när man ger ersättning, innan magen har vant sig. Eller har jag fel. Jag ammande och då blir de sällan hårda i magen. Kanske bara det som spökar? *hoppas* i så fall vet jag att man kan blanda i en tesked rapsolja i ersättningen men jag vet inte från vilken ålder, fråga läkaren om det går och om det hjälper.

Vad gäller komjölksallergi så är det såklart möjligt men jättesvårt att veta redan nu. Det enda sättet att få snabbt svar är att byta till mjölkfri ersättning. Och mjölkfri kost (helt mjölkfri INTE låglaktos eller laktosfri) kan hjälpa även vid kolik, det behöver inte betyda allergi. Pricktest är vad jag vet inte tillförlitligt på så små barn. Så enda sättet att få resultat är genom att utesluta mjölk.

Vi trodde också att vår son var mjölkallergiker, han hade också utslag och gaser, magont, dålig sömn, enormt rastlös, men det visade sig vara hormonplitor och ja, kolik helt enkelt.

Vi bar honom hela tiden, kunde inte lägga honom ifrån oss, jag ammade inte oftare än var tredje timma så att magen skulle få vila emellanåt, vi hade vattenkranen på högsta sprut för att efterlikna det höga svischande ljudet från navelsträngen inne i magen när han skrek som värst (funkade lugnande varje gång), jag åt strikt mjölkfritt och icke gasbildande mat, vi gick i spädbarnsakupunktur... Och vips så mådde han bättre!! :) men tro mig, det kändes inte som "vips" de 10 jobbiga veckorna innan han mådde bättre. Efter akupunkturen så blev han bra!

Du kan kolla in hennes sida om du vill: www.aqpunktur.se/spadbarnskolik.html

Du skrev att pysventilen funkar, vad bra! Jag tyckte den var så grov, använde tempen istället, funkade också jättebra!

Du får jättegärna höra av dig om du vill bolla tankar men jag har bara erfarenhet av min son, precis som andra bara har erfarenheter av sina barn. Alltså, det som funkar för mig funkar kanske inte för dig och tvärtom.

Det som alla har gemensamt är väl smärtan man känner i hjärtat av att se sitt barn ha det jobbigt, man känner sig otillräcklig och stundtals misslyckad som förälder när man inte kan hjälpa sitt barn.

Varmt lycka till!

• Anonym (SaraB)

Hej,

Tack för era svar! Ja, självklart är det svårt att veta, även om jag hade gjort vad som helat för att bara få ett svar, för att både kunna hjälpa henne & oss själva & få det att bli så bra som möjligt! Ena stunden tror jag på mjölkallergi andra bara kolik, vår son hade även han kolik så det kanske är mer troligt det vår lilla har! Dock är förstoppningen inge kul, det bör ju inte vara så & barn som får ersättning bör bajsa varje dag självmant eller iallafall varannan vilket hon inte gör utan vår hjälp! Jag tycker nog ändå vår dotters "kolik" är snäppet värre än sonens, ändå är hon bara två veckor, kommer inte riktigt ihåg när det blev lugnare med sonen mer än att runt vecka 6 började han sova bättre nattid & sen blev de väl rätt intenstivt vecka 6-8 för att sedan bli bättre!

Det är tufft & ångesten över hur varje dag skall bli är inte alls kul att ha, att inte kunna njuta HÄR & NU utan bara vänta på att de ska gå över, man förlorar sån dyrbar tid med sina bebisar på det!

Men ni som har eller haft bebisar med kolik, när blev det bättre? Är det vanligast att det går över runt 3 månader?

• Pilkingtonforpresident

Hej och grattis till bebben:)

Vår tjej hade kolik i 4,5 månad. Vi testade ALLT, precis ALLT, inklusive komjölksfri kost med Althéra (ersättning) men inget hjälpte egentligen förrän vi testade akupunktur (privat) - då blev det bättre för att sedan försvinna.

Om det var akupunkturen som funkade, eller om det bara råkade infalla med att koliken ändå skulle börja avta, är omöjligt att säga, men det kan definitivt vara värt ett försök. Bara känslan av att man testar något nytt kan räcka för att få ett andningshål, för redan efter en månad av kolik höll vi föräldrar nästan på att krevera.

Idag är vår lilla tjej på nu 3 år fortfarande lite överkänslig mot mjölk, men hon har varit ett helt annat barn sedan koliken försvann, och idag är det svårt att förstå hur den supergoa och lugna sessan kan ha haft det så jobbigt att hon skrek otaliga timmar per dygn.

Bara att mejla om du behöver stöd och råd från någon som känner igen sig.

Kram!

• liol1973

Det enda sättet att veta säkert om det är mjölkproteinallergi eller inte är att prova mjölkfri ersättnings och se om det bli ngn skillnad (det finns inga tillförlitliga prov att ta). Man ska köra minst 2 v innan man utvärderar. Personligen tycker jag att det låter misstänkt allergi så jag tycker definitivt att ni ska testa (min dotter är allergisk och förstoppning var en av hennes tidiga symptom). Prata med BVC om att få prova mjölkfritt.

Värt att tänka på när ni testar är att de ersättningar som man i första hand får är baserade på mjölk. Proteinet har dock delats sönder i så små delar att kroppen inte ska känna igen det, men vissa barn reagerar även på dem och behöver en ersättning helt utan mjölkprotein för att bli bra. Om barnet först blir bättre för att sedan bli sämre igen, eller enbart blir sämre på den mjölkfria ersättningen, är det ofta en indikation på att det är mjölkproteinallergi men att barnet inte tål den ersättning de fått. Man får då i samråd med läkaren försöka med en annan ersättning istället. Antingen ett baserat på det andra proteinet (vassle/kassein) eller ett på fria aminosyror.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor om allergin. Lycka till!

Svar på tråden Komjölksallergi eller bara kolik?