Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

Komjölksallergi eller bara kolik?

Det enda sättet att veta säkert om det är mjölkproteinallergi eller inte är att prova mjölkfri ersättnings och se om det bli ngn skillnad (det finns inga tillförlitliga prov att ta). Man ska köra minst 2 v innan man utvärderar. Personligen tycker jag att det låter misstänkt allergi så jag tycker definitivt att ni ska testa (min dotter är allergisk och förstoppning var en av hennes tidiga symptom). Prata med BVC om att få prova mjölkfritt.

Värt att tänka på när ni testar är att de ersättningar som man i första hand får är baserade på mjölk. Proteinet har dock delats sönder i så små delar att kroppen inte ska känna igen det, men vissa barn reagerar även på dem och behöver en ersättning helt utan mjölkprotein för att bli bra. Om barnet först blir bättre för att sedan bli sämre igen, eller enbart blir sämre på den mjölkfria ersättningen, är det ofta en indikation på att det är mjölkproteinallergi men att barnet inte tål den ersättning de fått. Man får då i samråd med läkaren försöka med en annan ersättning istället. Antingen ett baserat på det andra proteinet (vassle/kassein) eller ett på fria aminosyror.

Du får gärna höra av dig om du har fler frågor om allergin. Lycka till!

Svar på tråden Komjölksallergi eller bara kolik?